Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-02, 15:12   #1
figolina63 figolina63 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Smile Embird programvara

Hej allihopa,

Jag funderar på att köpa Embird och undrar lite hur det här med stygnsättning går till?

Hur fungerar det?

Har man en färdig bild t.ex. ett foto taget med digitalkamera som man kan stygnsätta, om man vill stygnsätta egna fotografier?

Vilka delar behöver man?

Jag är helt borta när det gäller det här och vill höra mig för hur ni andra gör, vilka bilder ni stygnsätter o.s.v.

Mvh
Agneta Lindström
figolina63 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 16:42   #2
sixten68 sixten68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 35
Jag är också ny på detta. Vad jag har förstått så behöver du Embird basic + studio och Sfumato Stitch.
Monica på Atelje kreativ brukar svara snabbt på frågor om Embird. www.ateljekreativ.se
sixten68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 10:48   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Man skapar sina brodyrer själv i Embird Studio. Embird har några automatiska verktyg men det blir avsevärt mycket bättre om man gör själv. Att skapa brodyr av ett foto är svårt speciellt om man skall ha det verklighetstroget. Det kräver att man kan verktygen och vet hur man får fram olika effekter.

Det finns ett verktyg, Sfumato, som är automatiskt om man gör svartvita bilder. Det du behöver kunna är att redigera bilden i ett bildredigeringsprogram för att få ett bra resultat. Du kan behöva öka kontrasten tex. Vill man göra i färg blir det mer komplicerat. Detta verktyg har en egen stil. Tittar man nära är det som när man qviltar på fri hand, det går i bågar fram och tillbaka och färgerna eller grånyanserna går in i varandra vilket gör det mer verkligt.

När du gör själv så bestämmer du precis hur det skall göras och vilka delar i bilden som skall vara med i brodyren. Bilden bakom är bara en mall.

När du använder Sfumatoverktyget så känner det av bilden under och du måste se till att bilden är så som du vill att brodyren skall vara. Vill du inte ha lyktstolpen med eller du vill öka kontrasten på hela eller delar av bilden måste detta fixas först.

Du kan testa Embird i 30 dagar och köper du basen så kan du sedan testa alla andra delar hur länge du vill. De absolut flesta brodyrer är gjorda i ”vanlig” stil och det kan du göra om du köper till Digitzing Tools. Verktyget Sfumato finns med som du testa tills du vet om det är något för dig eller inte.

Det låter kanske som det är mycket svårt med att göra egna brodyrer. Det är det inte men att komma in i programmet kan ta olika lång tid. Är man van att jobba i olika program och/eller vågar testa går det snabbare.

Börja gärna med enkla ClipArts med få och rena färgytor. Öka sedan svårighetsgraden.

Lovar att det är värt mödan.

Jag själv använder Digitizing Tools till 95% men Sfumato är roligt och jag vill gärna göra mer med detta.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 11:09   #4
figolina63 figolina63 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Thumbs up

Hej Monica,

Tack för ditt svar!

Detta med Embird och stygnsättning av egna designs låter väldigt spännande.

Så fort plånboken tillåter lite nya inköp så står Embird först på min lista.

Tack än en gång gång för ditt svar Monica.

Vänliga hälsningar
Agneta Lindström
figolina63 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 11:41   #5
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Har förstått att embird inte fungerar såbra påenx64 b dator med windows 7 någon annan med kompatiblitets problem?
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 09:51   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Det finns en betaversion som är skapad för Windows 7 på 64bit.

http://embird.com/faq.htm#Embird

Vad jag förstår så fungerar Embird bättre på Windows 7 än Vista. Det som har varit det stora problemet är Iconizer, pluginprogrammet som kan visa små ikoner av alla brodyrer även i utforskaren.

Bäst är att inte köpa Iconizer innan man vet om det fungerar. Det följer med automatiskt som testversion. Fungerar som så att i utforskaren kan du se slumpvisa filer med en liten bildikon och när man uppdaterar en mapp (F5) så visas nya filer med ikon, man kan då se om programmet fungerar eller ställer till problem.

I Vista har jag hört att man inte skulle göra några inställningar eller bestämma storlek för ikonerna i Embird utan i utforskaren direkt. Hur det är med Windows 7 vet jag inte.

Man måste även öppna Embird med ”Kör som” och välja Administratör om man skall göra ändringar i Iconizer. För att jobba vanligt skall det bara vara att öppna programmet med dubbelklick men en del måste alltid välja Administratör av någon orsak.

Vill du inte ha Iconizer aktiverat så går du in i menyn ”Inställningar” välj ”Iconizer inställningar”. I mitten finns fem bockrutor, bocka ur alla. Det finns även två ovanför, bocka även ur dem om de är ibockade. Du måste vara i Manager för att göra detta.

Jag har XP än så länge och tänker behålla det så länge jag kan så jag har ingen egen erfarenhet utan information jag har kommer från andra.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 11:02   #7
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Laddade ner betaversionen i tisdags och provat den och den fungerar mycket bättre än den gamla 2010 versionen allaproblemjag hade är nu borta jag är nöjdigen med embird! :-)
Ja tyvärr så ärofta opsystemet förimstllerat på datorer Jag harvarit nöjdmed vista och embird inte haft några problem,har även en dator med xp vilket ju fungerar bra med.
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 15:49   #8
sixten68 sixten68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 35
Jag har windows vista och i dagarna har jag installerat iconaizer och det fungerar jättebra. Jag ser alla brodyrer som bild vilket jag tycker är smidigt.
Läste att man skulle visa ikoner som stora eller medium för att se dem. Ändrade det i utforskaren och i embird kom de upp automatiskt utan några inställningar.
sixten68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 10:24   #9
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Min nyinköpta dator med windows 7 och 64bitar har jag inte fått att fungera med betaversionen men jag har i stället "konverterat"(kan man säga så?). I Embird maneger klickar jag på Inställningar,sedan på Skapa dokumentfil atuomatiskt (*.jpg). När jag sedan öppnar ett broderi med dubbelklick skapas en jpg och då kan jag se bilderna i varje mapp där broderierna är sparade. Det tar naturligtvis lång tid att göra så men jag har inget annat alternativ tills den nya versionen klarar det.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons