Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-01, 22:11   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Hur får man kantband snyggt?

Jag har en kanske dum fråga men när jag syr fast kantband runt t ex en haklapp, så får jag ju vika bandet i små väck där böjningen är som störst,(om ni förstår) detta lägger sig ju lite klumpigt om tyget under är tjockt. Finns det nåt bättre sätt? Kan man klippa små jack i bandet och lägga skarvarna omlott eller fransar det då??
Om ingen fattar vad jag menar ska jag försöka fota och lägga in imorgon. Tack på förhand. Jag har aldrig lärt mig sy av någon annan som kan så jag får alltid experimentera mig fram med allt så ibland kanske jag ställer självklara frågor...

Mvh Maria/pysseltjejen
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-01, 22:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kanske en dum fråga, men är kantbandet verkligen skuret på diagonalen, så du får den lilla strech som behövs för att få snygga svängar?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 08:44   #3
KristinaK-P KristinaK-P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 61
Kantbanden ska vara skurna på snedden, så man kan "stäcka" dem lite vid rundningar,tex. vid haklappen.och om du se på min "sida" har jag fållat små flaskförkläden.Men jag "fuskar" ju lite har köpt Husqvarnas Justerbar skråbandsfot.Och i den vikar man den färdiga skråremsan och har tyget mellan och då syr man allt på en gång, och vid "kurvorna" får man hålla emot lite och hjälpa till runt.Suveränt hjälpmedel.Men man kan göra detta utan pressarfoten men då får man nog sy 2 ggr från baksidan först ,vika och sy från framsidan sedan. Jag vet inte om det blev någon bra beskrivning men lycka till MVH Kristina
KristinaK-P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 08:55   #4
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Tack!
Ja, jag får sy två gånger,på baksidan först. Jag testar och drar lite nästa gång jag nålar så får jag se hur det blir.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 08:57   #5
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Kanske en dum fråga, men är kantbandet verkligen skuret på diagonalen, så du får den lilla strech som behövs för att få snygga svängar?
Om det ska vara så, så hoppas jag det, för de är köpta i vanlig sybehörsaffär. Det är inget jag knapat ihop själv... det är köpt metervara.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:02   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Formpressa kantbandet i en böj innan du syr så slipper du vecken där det svänger. Strykjärnet är sömmarens bäste vän
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:19   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
pysseltjejen skrev: Visa inlägg
Om det ska vara så, så hoppas jag det, för de är köpta i vanlig sybehörsaffär. Det är inget jag knapat ihop själv... det är köpt metervara.
Ja då borde de ju vara rätt, men det kan du ju lätt kolla. Går trådarna på sniskan så är det rätt men om de går vinkelrätt och längs med bandet så är det fel. (jag har sett band som sålts som kantbans trots att de inte är det).

Annars så är tipsen du redan fått bra tips, speciellt strykjärnet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:43   #8
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Tack!!!

Ni är guld värda allihop!!!!!!!!!
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons