Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-11, 15:03   #1
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Vad ska jag använda?

Hej!
Jag håller på sy min dotters bröllopsklänning. Den kommer att vara många lager och ha snörning där bak (som jag tänker beställa färdig ifrån ett ställe i Skottland)....nu till min fråga. Jag funderar lite på om inte klänningen (hellång med princess sömmar separat underkjol) kommer att behöva lite stadga. Min dotter är lite årolig att det blir för obekväm om jag lägger in, t.ex. korsettband. Men alla böcker jag läser har det. Blir formen bra utan boning fram/bak om det finns bara snörning bak? Nästa fråga...vad är det för skillnad mellan Regenelinband och plast korsettfjäder? Stålband är någ uteslutet.

Tacksam för hjälp.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 20:02   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Med korsettjäder måste man nog bara avsee stålfjädrar.
Skillnaden mellan Rigilene och och riktiga korsettfjädrar i stål är som att jämföra en trehjuling med en SL-buss.

Jag har skrivit en del på min korsettblogg om stål:
https://pastischka.wordpress.com/page/2/


Edit/tillägg: Kollar man mönster till balklänningar, syr man ju ofta ett kraftigt fundament/liv som man kan "bepansra", och som håller upp resten av klänningen.

Senast redigerad av leningrad den 2015-02-11 klockan 20:13.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 20:25   #3
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Jag är utbildad klänningsskräddare och jobbar i en stor bröllopsklädersbutik och syr varje vecka om brudklänningar från kända stora märken och även syr helt från grunden.
Du skriver inte om klänningen är axelbandslös eller inte. Har den inga axelband måste den ha isydda skenor för att inte halka ner. Även de klänningar med axlar brukar ha skenor i alla sömmar för att sitta snyggt och slätt.
Skillnaden mellan rigeline och korsettskenor i plast är att rigeline syr du fast direkt genom skenan medans korsettskenan behöver man sy en kanal av en snedremsa och trä den igenom. Jag använder båda varianterna i mitt arbete och i olika bredder. I sidorna rekomenderar jag dem bredare sorten (12mm). Har man snörning måste man ha skenor annars korvar hela klänningen ihop sig när man snörar. Stål är i regel överkurs för brudklänningar. Även dem klänningar i stora storlekar och dem med stor byst sitter uppe med plast om klänningen har bra passform och ett stabilt tyg mellan foder och yttertyg i livet. Dock kan bh behövas ibland.
Det är inte obekvämt med skenor. Tvärt om. Se bara till att skenorna inte är vassa i ändarna. Lägg en tygbit runt änden på rigeline innan du syr fast den och fila kanterna på korsettskenor. Och se till att skenorna inte slutar i midjan utan låt dem gärna gå ner några cm så dem inte skär in.
Lycka till!
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 09:43   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Nu kan jag gå vidare. Jag syr en provklänning först och kan ävem prova regelin då. Tack igen.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons