Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-22, 19:08   #1
Väktaren Väktaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Question Vad kan jag ta för mina verk?

Halloj!

Jag syr mycket kläder efter medeltida mösnter och ska nu vara med på marknad med sakerna.
Men, jag har ingen aning om vad jag kan ta för det jag gjort och skulle behöva lite råd och tips.

Hur mkt skulle DU kunna tänka dig att betala för sakerna nedan?

[img width=150 height=75]http://img3.imageshack.us/img3/9366/28406971.th.jpg[/img]

1. Mantel, 85% ull 15% kashmir
2. Halvcirkelmantel, 85% ull 15% kashmir
3. Egen designad Ryttarmantel, 85% ull 15% kashmir
4. Karolinermantel, 100% ull, fodrad med gult ylle i samma kvalité
5. "fest" mantel, 85% ull 15 % kashmir, fodrad med svart ylle i samm kvalité

Mantlarna ovan är bara några exempel, syr förstås mer saker men det är mest mantlar som jag har för avsikt att försöka komma igång med att sälja.

All hjälp och tips är välkomna

// Tom
Väktaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 20:46   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag är egentligen inte rätt person att svara, eftersom jag nästintill alltid syr själv (bland annat av anledningen att det blir billigare så! ). Men spontant så är det ju materialkostnad + timpenning som gäller. Om timpenning och liknande frågor finns det långa diskussioner om på forumet om eget företag.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 22:36   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror ju på så mycket.

Material+timpeng är en bra utgångspunkt, men när man pysslar med sånt här så tycker jag man absolut kan ta en extra slant för bakgrundsarbeten, som forskning och liknande. Jag tror många som vill köpa färdiga "medeltidskläder" gör det för att dom inte hinner eller har intresset att lägga ner den tid som behövs för att göra ett ordentligt förarbete. Då handlar man hellre från någon man har fått förtroende för och litar hellre på dom än sig själv.

Tyvärr tror jag inte just dom plaggen du länkar till är någon bra reklam om du vill sälja till medeltidare. Det här med mantel med huva är en klassisk "Sophias ateljé-miss" och om jag inte tar helt fel är det dom "historiska" mönstren du jobbat efter? Även om det finns ett och annat guldkorn i dom häftena kan man inte jobba efter dom rakt av om man vill göra något som liknanr medeltida plagg. Källkritik är livsviktigt om man vill skapa sig ett namn innom återskaparkretsar.
Lite bakgrunsinfo om varje plagg, sen när du väl kommer igång, brukar också uppskattas.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 15:05   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om det inte är äkta medeltida så kan det ju användas för fantasy, men då marknadföras för detta. Eller "inspirerat av medeltiden".

Pris? Material och tidåtgång är det jag brukar höfta med.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 17:42   #5
Väktaren Väktaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Tack för alla bra svar.

Jo de flesta plaggen är inte helt korrekta tids enligt utan det är mer än ofta som mösntren och bilder är mer än inspirations källa.

Min tanke är eg. inte att försöka slå mig in på medeltids marknader och så utan göra som Ichigo skriver, marknadsföra det som "medeltids inspirerart" eller liknande.

Har förstås även sytt upp en del beställningar på "fantasy" "lajv" dräkter och sista beställnignen jag fick var från en riktig riddare som behövde ha nya saker till Tornerspelen. Han ville ha ett schabrak (hästtäcke), 2st mantalr och en tabard. Mkt jobb blev det och sakerna blev jätte fina. Där blev åriset dock betydligt mindre än vad man skulle kunnat ta för allt ihopa.

Det är svårt, materialet till ex. den lilla röda manteln med foder ligger runt 700kr och tar mig runt 8 timmar (om man jobbar i ett sträck utan paus).

Vad är en rimlig timkostnad då?
Samt ska man marknadsföra sig via hemsida eller kanske med att ställa ut kreationerna på några ställen?

Tyvärr så är inte bilderna oven de bästa exemplen men de ger en hum om vad själva grund idén är.
Väktaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 18:41   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ok, då försår jag. Var lite sparsam med ord som "medltid" och "hitsorisk" om det inte är det du pysslar med. Medeltidsinspirerat funkar, men även det kan vara lite missvisande. Fantasy, likaså. Lajvkläder är inte heller så lämpligt, då många lajvföreningar strävar åt det mer historiska hållet på kläder och många lajvare är trötta på att det utgåt ifrån att sånt som inte är riktigt HK "duger åt lajvare, det är ju ändå fantasy". Kalla det för fantasidräkter, maskeraddräkter eller något sånt istället och låt folk själva hitta på användningsområdet.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 13:11   #7
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jag antar att du inte har f-skatt?
Är så fallet, tänker du betala skatt för det du tjänar? I sånt fall kan du ta ut en lite högre timmpenning, jag tror att ungefär 50 % går bort i skatt om du tar upp det som inkomst av hobby i deklatarionen.

Men tänk så här i stället, vad skulle du själv betala för ett sånt plagg?

Ett tips om du ska fortsätta sy "historiska" plagg och sälje, försök hitta billigare material. är materialkostnaden hög får du ut mkt mindre för ditt arbete. För du kan ju inte bara tänka på hur mkt betalt du vill ha, utan även betalningsviljan hos kunden.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 17:28   #8
Väktaren Väktaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Nej har inte F-saktt sedel, har tänkt att försöka hålla det vid sidan om det riktiga arbetet så att säga. Hur mkt är det man får tjäna på sin hobby innan man tvingas skatta?

Jo billigare material är kanske att eftersträva men håller sakena hög kvalité i både utförande och material så håller de längre och de som köpt nått blir nöjdare, eller?
Väktaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 18:16   #9
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Om du deklarerar hobbyverksamhet så får du tjäna högst 30 000 per år har jag för mig. Gå in på skatteverkets hemsida, de har en massa information och jag tror att man kan beställa hem infoblad som är riktigt bra.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 18:31   #10
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Har du hobbyverksamhet så skattar du från första kronan du tjänar (Vi bor ju i Sverige, skatternas förlovade land:P).En hobbyverksamhet är heller ingen man "skaffar" utan tjänar man pengar på sin hobby är det en hobbyverksamhet och ska tas upp i deklarationen. Jag har även för mig att det inte finns någon övre gräns för vad man får tjäna, men som frost säger kolla upp det på skatteverkets hemsida.

Ja, självklart blir kunden nöjdare om plagget håller hög kvalitet, men du själv kommer att tjäna mer om du kan få ner materialkostnaden. Om man tar manteln du har beskrivit som exempel, Vill du tjäna 100 kr i timmen måste du ta ca 200 kr i timmen betalt, alltså 1600 kr, det plus materialkostnaden på 700 kr ger ett slutpris på 2300 kr, vilket jag iaf tycker är i saftigaste laget för en mantel. Arbetstiden kan man oftast inte korta ner, medan man kan använda billigare material. Dessutom kan man köpa bra ylletyger med god kvalité billigt, dels på loppis men även korps osv.

En annan sak jag undrar över, syr du för hand eller på maskin? För det spelar ju in på prissättningen.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 19:09   #11
Väktaren Väktaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Är inte så förtjust i ylle tygerna från Korps, då de går att "riva" och lätt sltis sönder om man fastnar i nått. Dvs det är ofta allt för löst vävt. Var ett tag sen man var där så vet inte om det har ändrats.

Om jag syr på maskin eller för hand beror helt på plagget som ska göras. Jag försöker få grunden gjod på maskin och sen det som är "fin lir" för hand.
Väktaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 20:28   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle antagligen inte lägga mer än 1000, absolut inte mer än 1500, med tanke på hur oerhört enkla plagg det är och att de varken är historiskt korrekta eller ens gjorda till större delen för hand.

Med så pass höga materialkostnader och så mycket nerlagd tid kommer du antagligen inte att kunna tjäna några direkta pengar på det hela, tyvärr. Du får nog snarare se det som att försäljningen kan göra att du kan fortsätta sy dina mantlar.Normalt sett brukar försäljningspris kunna vara 3-5 gånger materialkostnaden, och, det finns det inte en möjlighet att du kan ta.

För att tjäna något på det hela bör du nog göra minst en av dessa saker:
1. Hitta billigare material. Det går att hitta bra ull. Leta på nätet, leta nätbutiker, leta grossistställen och se om du kan få någon att hjälpa dig att köpa. Visst, kvalitet är viktigt, men, det går att hitta billigare också. Och, kvalitet måste fortfarande vara prisvärt.
2. Effektivisera dina metoder. En privatperson som gör sådant som hobby kan inte komma upp i samma takt som "mindre fabriker", men, det går fortfarande att effektivisera mycket. Titta på hur du skär ut tyget, om det går att spara något där. Titta på dina metoder. Går det att hoppa över något steg? Slå samman några? Så länge du inte tänker profilera dig med att sy hör hand, undvik det så långt som möjligt. Det är inte värt det.
3. Försök nischa dig. Är det historiskt korrekt? Är det fantasykorrekt? Ska du ta "beställningar" på specialsaker? Är det bra material? Är det praktiskt? Följer det filmteman? Är det ekologiskt? Specialstorlekar? osv. Folk kan tänka sig att betala extra för saker, men, då bör det också finnas skäl för det.

Hur som helst, lycka till! Och, jag menade inte att låta för hård, bara att du inte ska slita ut dig för att sälja hårt ihoparbetade saker för ingenting...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 16:08   #13
Väktaren Väktaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
@Jimipie: inte alls, tvärt om så är det riktigt bra saker du tar upp. Får sitta och fundeara mer ser det ut som
Väktaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons