Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-08, 21:11   #76
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Rippy skrev:
Hej!
Det står en massa om rättingheter när det gäller det är stygnsatt.
Men hur är det om jag handritar av en känd seriefigur och stygnsätter den. Är detta olagligt eller är det som mönsterskydd där det inte gäller om man har förändrat nåt?
Undrande
/Johan
Du får rita av och göra den exakt likadan men du får absolut inte undanhålla att det är din kreation, det måste framgå att det är en kopia gjort av dig på fri hand.
Du får inte göra affärer med andras figurer. Det kallas att det är mönsterskyddat.

Det Lasse Åberg gör att att han ritar huvudet förvillande lik Musse Pigg men resterande i hans teckning är något annat. Hans verk har en egen touch, där men kan se att det inte är Disneys Musse Pigg. Att göra något liknande och sedan stygnsätta och sedan brodera på väskor, kläder går bra. Du får även sälja dylika skapelser. men ett gått råd är att din figur har en klar avvikelse från originalet.

Lasse Åberg har varit uppe i rätten ang detta ett flertal gånger och vunnit alla gångerna. Och då är det Disney han haft som motpart.

Det företaget är absolut ingen lättviktare. Det är en mycket tung motståndare.
Så det säger väl ganska mycket om hur man ska bete sig när det gäller kopiering på fri hand av kända seriefigurer.

Exempel på Alvans mumintröja: Man tar hem och stygnsätter mumintrollet och sen broderar den på en tröja och visar den här på sysidan med uppgift om att du själv stygnsatt den men att den inte är till salu, då är det ingen som bryr sig.
Men om du däremot säger att den är till salu då har du begått ett brott mot copyrightslagen.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 17:22   #77
mirix mirix är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 26
När det står så här;
Agreement
The embroidery designs I am about to access have been contributed by many talented PE-Design™, Palette™ and Deco Wizard™ owners from all over the world. I understand that I am free to download and stitch any or all of the designs, in any way I choose, on items to keep, to give as gifts or to sell. I further understand that the rights to the designs themselves remain with the individual contributors and I may not transfer them to another party without first getting the permission of the contributor nor may I sell them in any form. Buying, selling, trading or transferring copies of these designs is a violation of copyright law.


Betyder det all jag får brodera på saker och sälja, eller hur?

/Mirjam
mirix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 21:37   #78
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, det får du! Du får använda de utsydda mönstren hur du vill, men får inte ge vidare mönstret.
(Något som ofta behöver påpekas! Man får inte ge vidare mönster, även om de är gratis, utan då får man länka till den sida där de finns att hämta.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 00:16   #79
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Angående copyrightlagen så undrar jag hur det kommer sig att vissa här på sidan sitter och broderar ut Disneymotiv på t ex Husqvarna maskiner. Brother har ensamrätt på Disney och t ex Baby Pooh kan endast köpas på kort som passar endast till Disneymaskinerna och får endast användas i dessa enligt copyrightlagen.

Lustigt att ingen har reagerat på detta då det verkar så viktigt att vi ska följa denna lag här på listan så vi inte ens kan få skriva ut namnet på sidan där man kan hämta gratis Disney.

De utbroderade motiv jag har sett här på listan är inte från den sidan utan är just från Brothers
kort, man kunde ju vara så smart att man lät bli att brodera ut copyrighten C Disney,rätt ska va rätt, eller?
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 02:43   #80
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Du är i din fulla rätt att använda de brodyrkort du köpt till vilken maskin du vill.
Du är ägare av kortet och bestämmer om du vill använda det till din Husqvarna, Singer, Janome eller om du vill elda upp eller ge bort kortet.
Det är ditt val och din rättighet som ägare till det kort du köpt.
Men, det är "ALLTID" avtalet som är avgörande.

[QUOTE] Marie Gidlund-Persson (madeluc) skrev: Brother har ensamrätt på Disney och t ex Baby Pooh kan endast köpas på kort som passar endast till Disneymaskinerna och får endast användas i dessa enligt copyrightlagen.

Jag har mycket svårt att tro att det står i deras avtal att du bara får använda korten till deras maskiner Men gör det så, så gäller naturligtvis avtalet.

Står det inte, så är det alltid Copyrightslagen som gäller. Den är "ALLTID" generell och det är inte ett avtal.
Ett avtal upprättas av säljaren och kan variera ganska rejält beroende på vilken vara det är.

Senast redigerad av ElisabethS den 2008-01-26 klockan 02:53.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 10:06   #81
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu är det ju så att just Brother's Disnykort bara KAN användas i deras D-maskiner. Så det behöver man över huvud taget inte fundera på...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 11:26   #82
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det finns ju alltid folk som försöker kringgå det t.ex. genom att föra över dem till datorn o sen spara i andra filformat. Men ja, om det inte finns kortläsare som passar, så är det tämligen skyddat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 11:47   #83
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
När man tvingas att "kringgå" något, med visst besvär dessutom id etta fall, är det i regel ett gott tecken på att man är utanför vad man har "rätt" att göra...

(Just Brother's Disneykort är väl skyddade för dessa försök.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 13:35   #84
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag har också funderat lite över det där, men jag har en annan syn på saken. Saken är den att bara för att Disney-broderier är licensierade av Brother så behöver inte det betyda att de är det i alla länder, eller hur? I Ryssland (som jag gissar att det handlar om i det här fallet) så kanske det är helt andra lagar som gäller, vilket då också gör den sidan helt tillåten. Men på sysidan så verkar man helt sonika ha bestämt sig för att den är otillåten, men jag undrar vad det finns för verklig grund till det. Isåfall ligger faktiskt inte ryssland längre bort än att lagens långa arm når dit med, speciellt för ett bolag som Disney. Och jag tror inte att sysidan behöver leka polis och bestämma vad man tror är okej och inte enligt någon egen regel.

Sen finns det ju helt uppenbart massor av licensierade brodyrer som går att få tag på, på helt uppenbart olagliga sätt på nätet - om man vet var man skall leta. Jag är bara inte helt säker på att den "ryska sidan" faller inom denna kategori.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 14:34   #85
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Sotis skrev:
Nu är det ju så att just Brother's Disnykort bara KAN användas i deras D-maskiner. Så det behöver man över huvud taget inte fundera på...
Finns det någon som kan visa vad Brother skriver i sitt avtal. Då kan vi bena ut den här frågan tämligen enkelt.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 14:41   #86
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har inget sådant kort, men vet att de inte fungerar i andra maskiner än Brother D-maskiner och är MYCKET svåra att kopiera. Många har försökt och misslyckats.

De som sytt ut dessa mönster på andra maskiner har knappast köpt korten och kopierat över dem. Det tror jag nog att vi lugnt kan utgå ifrån att de kommer från annat håll.

Så texten till just de korten är väl rätt ointresant, eller...?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 14:57   #87
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
madeluc skrev:
Angående copyrightlagen så undrar jag hur det kommer sig att vissa här på sidan sitter och broderar ut Disneymotiv på t ex Husqvarna maskiner. ...

Lustigt att ingen har reagerat på detta då det verkar så viktigt att vi ska följa denna lag här på listan så vi inte ens kan få skriva ut namnet på sidan där man kan hämta gratis Disney....
Skillnaden är att då är det personen som sådan som gör något olagligt inte sysidan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 15:07   #88
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Sotis skrev:
inte fungerar i andra maskiner än Brother D-maskiner och är MYCKET svåra att kopiera. Många har försökt och misslyckats.

Så texten till just de korten är väl rätt ointresant, eller...?
Nej, det är ju vad som står i avtalet som är intressant. Copyrightslagen är ju densamma, Men ett avtal kan ju vara individuellt. Det är avtalet som gäller för just Disneys brodyrfiler.
Så är det någon som har ett avtal så är jag mycket intresserad att få läsa innehållet och se se villkoren dom satt upp. För användande av Disneys brodyrfiler.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 15:59   #89
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, tror vi att de som sytt ut desa mönster har köpt dem lagligt bör de ju alla ha ett sådant kort, så det borde ju snart komma in svar på detta... <ironi>
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 11:06   #90
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Sotis skrev:
Ja, tror vi att de som sytt ut desa mönster har köpt dem lagligt bör de ju alla ha ett sådant kort, så det borde ju snart komma in svar på detta... <ironi>
Det kan mycket väl vara inköpt från den där sidan som inte får nämnas här. Jag skulle fortfarande vilja se något bevis på att den är olaglig. Det kan mycket väl vara avvikande licenslagar i Ryssland, och då är inte deras stygnsättning av Disneys figurer olaglig. Som sagt, jag tror Disney är tillräckligt stora för att lägga ner den sidan om de kunde.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons