Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-11-23, 04:23   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Metallspetsar!

Tjena!

Ska först bara varna för ett långt inlägg och kanske mycket dumma frågor. Jag är riktigt grön på det här med knyppling och har just nu behärskat konsten i knappt fyra timmar

För ett tag sedan fick jag en knyppeldyna efter att modern till en bekant till en arbetskamrat till morsan (tror jag det var) gått bort. Och med hjälp av en bra bok gav jag mig tidigare i kväll äntligen på att lära mig. Till min förvåning gick det ganska lätt och såhär några timmar senare sitter jag med nästan två decimeter av en smal övningsspets.

Den egentliga anledningen till att jag ville lära mig knyppla var från början att jag intresserar mig för historiska kläder av många slag och visst hade det varit coolt med handknypplat, tänkte jag.

Nå, nu inser jag ju att dom maskinknypplade spetsarna som fins i den lokala sybehörsaffären är mycket lika dom handknypplade jag hittills sett och funderar på om det verkligen kan vara lönt att handknyppla spets i några större mängder när dom färdiga som går att köpa är såpass fina och billiga.

Däremot har jag vid flera tillfällen läst om metallspetsar som lär ha varit populära under renäsansen och såna går ju inte direkt att få tag på färdiga i butikerna.

Så till min fråga:
Är det någon som har provat att knyppla med metalltråd och i såfall vad använder man lämpligast för tråd?
Funkar det med den "färgade" koppartråden som till exempel slöjddetaljer säljer?
Hur är det med äkta silvertråd, är det för hårt?

Och är det någon som kan tipsa på bra bilder av bevarade spetsar eller detaljerade målningar? Jag har letat en del, men har svårt att hitta bra sökord och därför inte hittat så mycket.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 08:34   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske ägaren till detta album kan vara till hjälp för dig.
http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=4420
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 19:22   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
WOW!

Tack för tipset!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons