Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-08, 10:56   #1
anteboy65 anteboy65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 4
Spiralvirkning och luftmaska (eller inte)

Jag har funderingar kring mössvirkning vilket jag håller på att testa. Jag virkar i spiral och börjar med toppen på mössan. På vissa ställen ser jag att man bara virkar på, varv efter varv. På andra ställen verkar det som att man efter varje varv gör en smygmaska följt av en luftmaska och först därefter börjar på nästa varv.

Vad är att föredra? Varför väljer man det ena framför det andra? För och nackdelar med respektive teknik?
anteboy65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 22:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om du bara virkar på får du en spiral och ingen tydlig skarv mellan föregående varv och det nya varvet. Det funkar att göra så om man till exempel virkar enfärgade släta mössor, enkla kassar och såna saker, men det kan bli konstigt om man virkar efter mer avancerade mönster.

Gör du varianten med att börja varje varv med en luftmaska och avsluta det en smygmaska får du varje nytt varv som en en egen "ring".
Det är framförallt bra om man virkar randigt och inte vill ha ett hack i varje rand där man börjat varvet.
Det brukar bli snyggare kant på arbetet också, eftersom man då abslutar på samma "vånging" som man började.

Luftmaskan i början av varvet gör att du kommer upp till det nya varvets höjd och smygmaskan på slutet sluter varvet utan att bygga någon extra höjd.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 22:20   #3
anteboy65 anteboy65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 4
Tack för svaret. Nu klarnade det. Räknar man smygmaskan som sammanbinder varven som en egen maska?
anteboy65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 22:25   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Såvitt jag vet så räknar man normalt aldrig smygmaskor. Dom är en slags "jokermaska" som man använder för att binda ihop varvet med. När man virkar mönster och spetsar används dom ibland för att på ett diskret sätt "transportera" garnet dit det behövs utan att ban behöver fästa, kapa garnet och börja om på det nya stället.

Lite bygger såklart smygmaskan ändå, men inte mycket.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 06:32   #5
anteboy65 anteboy65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 4
Ok, tack. En till fråga, hur är det med den första luftmaskan man gör på varje varv för att bygga på höjden. Är det en egen maska som ska räknas? Alltså att den nästa fasta maskan blir den andra på varvet om du förstår vad jag syftar på.
anteboy65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 02:17   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Om man börjar med att läsa mönstret ordentligt (det står alltid att man ska göra det, men jag hinner aldrig för det är ju så roligt, eller hur?), så brukar det stå i början ungefär som den här länken visar vid Virkinfo.

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...id=749&lang=se

D.v.s. Om du virkar i stolpgrupper så byts första stolpen i gruppen ut mot en radda luftmaskor. Om man inte "höjer" de första maskorna på varje varv till den tänkta höjden med hjälp av luftmaskeraddan så kommer virkningen se blek och lätt illamående ut (läs ihopsjunken).

Nej, du räknar inte smygmaskan sist i varvet annat än som jokern som binder ihop varvet åt dig. Men när du börjar nästa var så har du naturligtvis virkat upp sista smygmaskan och därmed konverterat den till en luftmaska... sedan är det bara att göra precis som beskrivning säger och då bör det vara lättare att förstå beskrivningenva.
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
luftmaska, mössa, spiral


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons