Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-03, 12:57   #1
Afturelding Afturelding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 23
Att överglänsa bruden?

Jo, det är såhär att jag ska gå på bröllop i sommar, och gärna vill sy en riktigt fin fest klänning. Men jag är rädd för att överglänsa bruden, så jag skulle vilja ha tips på hur man kan tona ner det jag tänkt mig utan att förlora mycket av konceptet. Jag hade tänkt mig en klänning som går åt 50-talen (1850 och 1950), mycket fluff med andra ord. Den vita här skulle bli utmärkt, fast i blått;
http://wordpress.limacityschools.org/...

Dock ska den inte vara hellång, utan gå till knäna. Och ingen krinolin (fast massor av underkjolar). Jag måste också dölja axlarna, då det är i kyrka.


Och min andra fråga är hur farligt det egentligen är att ha en finare klänning än bruden? Jag står inte heller brudparet nära, utan det är min pojkvän som känner dem. Är det okej att ha en lite finare klänning än henne? På kortet står det valfri klädsel, och brudparet samt majoriteten av gästerna har en annorlunda klädstil till vardags, liksom jag själv som bara struttar runt i helcirkelkjolar och försöker inbilla mig själv att det fortfarande är 50-tal. Bruden är inte heller så ultrafeminin som jag själv är, och det är därför jag tvekar på att göra en så fin klänning.

Alla råd är välkomna, då jag mer eller mindre kört fast och skulle behöva börja sy idag.

Tack på förhand
Afturelding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 13:53   #2
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Nej, jag tycker inte att man skall konkurrera med bruden.
Det är fel, det är hennes dag. Fokus är på henne och du är gäst.
Däremot - valfri klädsel - är precis vad som menas - du kan klä
dig hur du vill - men respektera att det är ett bröllop.
Undvik vitt, cremefärgat, sunt förnuft gäller.
Vill du klä dig till tänderna så är det ju faktiskt tillåtet,
men sunt förnuft igen.
Visst kan du sy upp en fin klänning och jag tror inte att någon trillar omkull varken över stilar från 1850-tal eller 1950-tal.
Men undvik brudmässigt - det är lite i överkant här.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 14:07   #3
Afturelding Afturelding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 23
Nej, det är verkligen inte min mening att försöka konkurrera, och jag har som sagt tänkt sy den i en blå färg, mellanblå.

Jag försöker få den första klänningen att gå mer åt de här:
http://i156.photobucket.com/albums/t...yFP1950_10.jpg

Man ska fortfarande kunna se den första klänningen i den färdiga. Något tips på hur jag kan göra livet och framförallt axlarna, och hur vid kjol jag kan ha utan att det går till överdrift?
Afturelding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 14:09   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Håller med Calico, det är brudens dag. Visst vill man ha finklädda gäster på sitt bröllop men sunt förnuft får råda. Hade det varit du som skulle stå brud så tror jag inte du hade blivit så glad om du haft en gäst som fått mer uppmärksamhet för sin klänning än du som brud hade fått. Eftersom inte det är din vän heller utan din pojkväns så kan känslan lätt bli att du vill glänsa. Fin klänning men INTE överdådig.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 14:30   #5
Afturelding Afturelding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 23
Nej, givetvis inte. Det är också därför huvuddelen av min fråga ligger på hur jag kan tona ner den (läs mitt senaste inlägg innan det här).

Jag är ute efter något gammaldags, och med volanger och broderier. Vill främst få råd om hur jag ska balansera det hela.
Afturelding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 15:39   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Efter att ha jobbat 3 år i brudbutik så kan jag bara säga att - har de skrivit valfri klädsel så får de egentligen skylla sig själva om gästerna så kommer i galablåsa eller jeans...

Men jag skulle rekommendera en klännig likande de man bär vid Kavaj-bröllop. Alltså kort (=knälång), enfärjad/mönstrad klänning.
Jag tycker inte att du behöver tona ner "din" klänning utan tänk bara en extra gång vid tygvalet, en skimrande siden blir automatiskt lyxigare än en mattare mönstrad chiffong.

Vad gäller att täcka axlarna i kyrkan så brukar det nu förtiden inte vara jättestrikt.Men där kan man höra med brudparet. Jag tyckte tillochmed att jag såg några bara axlar på Hertig Albert (av Monacos) och Charlenes bröllop i går....
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 19:08   #7
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
Jag hade en ärmlös klänning förra sommaren på bröllop, men löste det genom en stor avlång tunnt stickad sjal över axlarna. Kändes väldigt fint och uppklätt, men propert också.
Kunde ej se bilderna i din första länk, men i länk nr.2 såg jag inte en klänning som var brudklänning-lik. Kan du inte sy en kortärmad jacka eller bolero till den? Och välj färg, som du är inne på, samt inte alltför blankt. Lycka till, och ha så kul!
// Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 20:40   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tyvärr verkar din första länk inte funka?

Det är brudens dag, du har väl andra tillfällen att glänsa också? Förstår hur du känner, jag har också "min egen " klädstil.
En bra lösning är matt tyg och oskarp färg, t ex mellanblått. Tyget kan vara allt möjligt, chiffon är ju ultrafeminint, då kan du ha en väldigt enkel modell och den blir "volangig" i alla fall, tada!! Tunn bomull funkar, även matta sidentyger eller viskos (fast just viskos är mer 40-tal).
Helcirkelkjol i knälängd kan du ha 3 m fållvidd på för bomull eller matt siden, i chiffon kan du ha 3-6 m fåll.
Hur "extremt" det blir avgör du med underkjolsmängden, ta lagom, inte för många.
Upptill kan den se ut hur som helst, svårt att ge respons när jag inte kan se den första bilden.
En idé jag bjuder på ( tagen direkt från boken "Vi tonåringar syr själva" utgiven på 1950-talet), är att du kan ha en avlång fyrkantig tygstola i klänningstyget, ifall du tycker att det är för bart upptill.
En annan vanlig sak på 1950-talet var tydligen: smal kjol:höga klackar, vid kjol:låga klackar. Men du kan göra som du vill med det. Men det är ju ett exempel på balansering, som du efterfrågar.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 07:41   #9
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Nu tycker jag att resonemanget blir lite tokigt. Visst verkar din 50-talsklänning bli fin och elegant, men att antyda att den skulle bli vackrare än brudens klänning tycker jag är att utgå från att hon inte alls skulle göra sig särskilt vacker. Skönhet ligger i betraktarens öga, och jag tror nog att de flesta brudar faktiskt uppskattar bröllopsgäster som velat anstränga sig lite inför deras stora dag. Det SKA synas på folk att de är bröllopsgäster, tycker jag.

Kör på din grej. Hade du varit min vän hade jag blivit lite besviken om du INTE hade gjort det.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 18:02   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle inte ta illa upp om nån klätt sig fint. Jag skulle snarare bli väldigt glad om någon verkligen anstängt sig att se uppklädd ut än att komma i enkla kläder a'la klädkedja.

Och det står ju trots allt valfri klädsel så får de skylla sih själva om de blir obekväma med det. Teoretiskt sett skulle man ju kunna komma i pyjamas eller sotarmundering.

Tyvärr kunde jag inte se första bilden.
Andra bilden visar söta kläder som kan fungera bra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bröllop, klänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons