Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-29, 13:20   #1
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Massor av frågor!

Nu ska jag ställa några handarbetsfrågor som jag känner nästan är pinsamma att ställa.

Vad är friarm?
Vad är övermatning?
Vad är det för särskilda egenskaper som en quiltmaskin har som inte alla vanliga symaskiner har tex designer 1
Vad är det för vits att ha jättestora bågar till broderi,jag menar man kan ju flytta om tyget i bågen?
Finns det något idiotlätt quiltprojekt att börja med?
De är ju oftast tjocka med vadd bakom quilarbeten och så är det sytt snirklar över. Gör man snirklarna lite hipp som happ eller hur gör man. Lägger tyg på vadd och tyg under och kör runt? Kan man göra det med vanlig symasin eller är det det som quiltmaskiner kan?
Hur syr man lace?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:51   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Nu kan jag ingenting om maskinbroderi, men de två första frågorna kan jag iallafall svara på.

Friarm - att du kan ta bort en del på symaskinen så att du kommer åt att sy tex byxben, manchetter och liknande smala slutna sömmar.Du trä upp byxbenet på friarmen för att fålla och slipper krångla för att kmma åt.Den del somplockas bort brukar även innehålla förvaringsfack för tådspolar och småplock.

Övermatare - Det betyder helt enkelt att tyget matas både över och underifrån när du syr. (Jag har förstått att detta är ovärdeligt för kviltare). Detta gör att båda tyglagren matas fram paralellt och du inte behöver tänka på att hållaemot/spänna övertyget när du syr, ev kan du kanske även slippa nålar.
Det finns både inbyggda övermatare och separata pressarfötter med denna funktion.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 14:05   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Med stora broderibågar kan man göra större broderier.
Att spänna om tyget i bågen kräver mm-precision för att få broderierna snyggt.

Lace broderar man på Soluvlies, en särskild "väv" som efter broderingen sköljs bort. Det blir endast tråden kvar.
Titta på lite olika broderi-sidor, de har Lace-broderier, så ser Du hur de kan se ut.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 14:46   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Quiltmaskin är en vanlig symaskin som har ett större hål med mer plats för tyget. Möjligen skickar dom med några presarfötter för quiltning. Men sådana kan man köpa till som extra tillbehör.
Jag köper mina pressarfötter från USA via ebay. Dom kostar hälften med frakt vad dom kostar här.

Stora bågar gör att man lättare kan göra stora broderier. Det går visserligen att sätta ihop. Men det är ett pysslande att få det exakt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons