Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-11, 09:57   #1
Ella-me Ella-me är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 6
Jämförelsetabell pfaff 2.0 / husqvarna topaz 30

Sitter och grubblar över mitt val av brodyrmaskin, och jag har kommit fram till att pfaff 2.0 och husqvarna topaz 30 är i jämförbar klass. Priset skiljer 5000 kr till pfaffens fördel det glömde jag lägga med. Har suttit och gjort en tabell för att lättare jämföra när jag försöker bestämma mig, tänkte fler kanske kan ha nytta av den... (bifogad pdf)
Vet inte om jag har fått med allt, kan fylla på...

Det stora som skiljer är att pfaff har övermatare, husqvarna har lite större ram som största (däremot är det svårare att spänna i större ram och få broderiet bra då har jag förstått) också priset förstås...
Bifogade bilder
Filtyp: pdf brodyrmaskinjämförelse.pdf (93.9 KB, 222 visningar)
Ella-me är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 12:04   #2
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Det beror vad du vill ha ut av din maskin. Är det viktigaste att brodera stort bara eller att ha en allround maskin.
Tänker du quilta sy ihop qvilttoppar och sådant så är Pfaffen väldigt bra med sitt IDT inbyggd övermatate vill du ha det på Topasen får du köpa en extra övermatare och ev pressar fötter eftersom de ordinarie pressarfötterna inte passar då du satt på övermataren räkna med minst en tusenlapp.
Vad som talar till Pfaffens fördel är även om du vill sy de vanliga dekorsömmarna så har pfaffen 9 mm och Topasen bara 7mm och dessa två mm gör stor skillnad de ser mycket finare ut med Pfaffen.
153 kontra 163 sömmar behöver du inte ta hänsyn till överhuvudtaget.
Jag har en designer diamond dl och det är inte så ofta jag använder den största ramen 360x200 det jag använder mest är 260 x 200 och 240x 150, men det är jag. Sedan får du tänka på ett broderi som fyller ut största ramen tar lång tid när jag broderar i 260 x 200 ramen och kommer upp i 60.000 stygn tar det lång tid över 4 timmar. Syr du mycket så är ju symaskinen upptagen en del och en andra maskin kanske behövs. Sedan såg jag att det stod stich postion på Pfaffen det är en sak jag anväder mycket när jag broderar det vill säga ställa in var på tyget jag vill ha broderiet. Pfaffen har automatiskt pressarfots lyft det värdesätter jag väldigt mycket när jag syr skulle inte kunna vara utan det idag. Sedan trycket på pressar foten som Pfaffen har är bra att kunna ställa in när man syr i tjocka tyger och quiltar.
Så vad är det främst din maskin ska göra sy stora broderier eller även vara allround för quilting med mera även när man syr kläder är en övermatare väldigt bra då det blir jämn matning av tyg. Topasen syr bra men har som sagt ingen övermatning o bara 7mm decorsömn.
Ni andra som maskin broderar hur mycket använder ni 350X200 så Ella kan få en uppfattning
Skulle jag göra om mitt köp idag skulle jag valt Pfaffen Creativ Sensation den är bättre på många sätt mer allround för quiltning, mer saker du kan göra direkt i maskinen med mera.
Jag vet inte om jag är rätt ute men jag har en känsla av att Husqvarna butikerna hellre säljer Husqvarnas maskiner än Pfaff det är samma företag men det är bara min personliga känsla.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 07:00   #3
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Jag har Topaz 30 och den största ramen använder jag mest när jag broderar en bild med tillhörande text. Då tycker jag det är bra att det finns gott om utrymme för texten.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons