Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-13, 02:29   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
hals ont

Vad gör man åt hals ont??? jag blir galen!!!
Jag kan inte sova för det känns som jag har en klump längst bak på tungan, början av svalget.
Jag har gjort slut på 2 påsar halstabletter, ätit isglass, drukit the men NADA hjälper! AAAAA och jag som ska jobba imorgon. Kl är nu 02.30 men jag kan inte sova!
kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 03:19   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Stackare, det tinns inget som är värre än att inte kunna sova, särskilt när man måste för att orka som du som ska till jobbet. Prova med en mugg varm mjölk, det hjälper lite på båda ;ont i halsen och kan inte sova; Här finns det bara hållbart mjölk den smakar Urk.. går bra till kaffet och bakning. Hoppas du får någon timmes sömn så du inte blir sjuk nu. Krya på dig, kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 08:33   #3
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
IIIHHHHH - känner igen det här
for på mej i lördagskväll på väg hem från Quiltköping o sen var jag däckad tom igår....
det vandrar runt, kan jag informera dej om ha ha
så efter halsen kommer öron , sen näsan o snor i mängder o så tillbaka till en go natthosta

HOPPAS ju att du slipper det här , men tyvärr....
Kram i allt eländet !
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 08:49   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Mitt tips är honungsmjölk eller honungsvatten med en temperatur på max 37°
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 10:52   #5
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Fy så jobigt. Krya på dig, även alla andra sjuklingar. Hoppas jag "bara" behöver snyta sönder näsan och hosta mig fördärvad. (3:e veckan för mig)
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 13:55   #6
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Har ett tips mot halsont, då jag drabbas av det ganska ofta. Det finns en receptfri tablett på apoteket som heter Bafucin och så här står det lite om den på apotekets hemsida:
"Hur verkar läkemedlet?
Bensokain är smärtlindrande genom att verka lokalbedövande. Gramicidin är ett antibiotikum med lokal effekt i munhålan. Cetylpyridiniumklorid och diklorbensylalkohol är lokalt verkande ämnen mot bakterier.

Information lämnas av
McNeil Sweden AB
191 27 Sollentuna
Tel. 08-5033 85 00

Vad används läkemedlet för?
Bafucin och Bafucin mint är halstabletter som används vid halsont och svalgrodnad i samband med lindriga infektioner i munhåla och svalg.

När skall läkemedlet inte användas?
Vid överkänslighet mot något av de verksamma ämnena eller mot något hjälpämne.

Graviditet
Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning
Okänt om Bafucin/Bafucin mint går över i modersmjölken.

Trafikvarning
Inga effekter på förmågan att köra bil har observerats.

Doseringsanvisning
Vuxna och barn över 5 år: 1 sugtablett får långsamt smälta i munnen varannan timme.
Annan dos enligt läkares föreskrift."

Det har hjälpt mig många gånger så jag tipsar alla er med halsont att köpa denna! Kostar inte så mycket och smakar gott.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 14:17   #7
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
min pojkväns mormor har en huskur när det kommer till förkylningar och då främst halsont...

pressa 1-2 apelsiner och häll i en "skvätt" vatten, "två skvättar" äppelcidervinäger och låt blandningen koka upp.
drick!

vet dock inte om den funkar^^... men jag har smakat den, och det är juh knappas gott så man ska nog testa lite annat innan
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 15:35   #8
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Förkylningsbaciller biter väldigt sällan på mig och försöker de det nån gång var tredje år eller så så bryter aldrig förkylningen ut på riktigt. Kanske beror det på min huskur (som jag inte vågar sluta med):

Så fort jag känner bacillattacken häller jag ganska mycket konjak i en mugg med te och så dricker jag detta i badet. Dagen efter är jag frisk.

Det är det enda tillfället jag dricker sprit, så den jag har är för medicinskt bruk på riktigt.

Senast redigerad av Avslut0801 den 2007-09-13 klockan 15:37.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 16:21   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kvista ner på hälsokosten och köp Echinaforce, orkar du inte själv så skicka en springare. Ta och pressa lite vitlök i honungsvatten också. Du luktar uselt men blir bättre, jag lovar.

Krya på dig!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 19:35   #10
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
En kopp varm mjölk med en MÅNGA pressade vitlöksklyftor i.
Smakar för j...gt men vitlöken är antiseptisk
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 22:21   #11
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Recept på dundergrogg vid förkylning

Har ett superrecept mot snuva, feber och ont i halsen:

Pressa ett par-tre (så många man vill!) vitlöksklyftor i ett glas färskpressad apelsinjuice.
Drick å må bra !
Vitlökssmaken döljs lite av apelsinen, men styrkan rensar ur täppan i näsan, det onda i halsen å så blir man varm inombords. (bra om man är febrig).

Har precis tagit mig en sådan dundergrogg å går här å luktar vitlök !

Lycka till ! // Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 22:38   #12
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Ett litet tips på vitlökslukten (från den som har ätit!):
Marabou mjölkchoklad, ett par rutor efter en god vitlökssås eller starkt kryddad mat, tar nästan bort all doft av vitlök. Dessutom är det gott och neutraliserar magen!!
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 22:41   #13
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
alla tips på dundergroggar o dyl går det med vitlökspulver (från ren vitlök inget annat tillsatt)
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 00:02   #14
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
jag brukar

koka vatten (ej micro) och ha timjamfrön i. Värm vattnet långsamt så välgörande ämnen frigörs från fröna. Låt ej koka häftigt utan sjuda och slå av värmen och låt dra några minuter. Häll genom sil till en regäl mugg och låt svalna något. Ta en tk. äkta kvalitetshonung, blanda i och drick det hela långsamt gärna ångande het. Lämna alltid lite vatten kvar till kastrullen och he fröna från sil tillbaka till kastrullen så fröna blötläggs ordentligt. Upprepa det här varannan timme med samma frön i kastrullen ca 3ggr.
Byt ut fröna till hel nya efter 3ggr.

Det hjälper också om du kokar vatten och andas in ånga en stund.

Brukar också ta vitlök men på en tonfiskmacka av grovknäckebröd eftersom man inte har lust och ork att laga mat när man håller på att bli ordentligt förskyld.(halsont är första tecken på en förskylning för mig i alla fall)

Vitkål (hyvla med osthyveln och blanda appelsinbitar i) är också att föredra eftersom det finns mycket antioxidanter liksom i svarta vinbär.

Det gäller att inte äta kött och undvika mat som är stekt eller grillad.

Det är också viktigt att vila ordentligt. Det gäller att stanna i sängen och kura sig tills man vet att förskylningen börjar gå över och har man inte värme eller feber kan man vara uppe men inte anstränga sig i onödan.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 07:08   #15
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Hur gick det med halsontet?
Krya på dig!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons