Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-17, 14:11   #1
Sidensippan Sidensippan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 2
Fixera färg på köpta plagg

Hej!
Har letat runt på nätet utan något vidare resultat, men tänkte att ni här kanske har god erfarenhet av färg och tvätt osv! Har köpt batikkläder många gånger och försökt tvätta dem så skonsamt som bara möjligt, kallt vatten och tvättmedel, men färgen bara rinner ur dem!

Kan man fixera färg i efterhand, trots att man inte vet vilken sorts färg plagget är infärgat i? Fungerar ättika, eller är salt bättre? Kan man använda fixersalt som kommer med vanlig batikfärg?

Skulle vara mycket tacksam och höra vad som fungerat för er! *Trött på förstörda kläder*

/Åsa
Sidensippan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 07:56   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Färg släpper mer om man har kallt vatten, så det är nog bättre att tvätta så varmt materialet tål istället. Bomull ska man kunna tvätta i minst 60 grader.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 12:05   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Syntrhapol

Synthrapol är jättebra om man vill ta bort överflödig färg från färgade tyger, jag använder det när jag tvättar köpta tyger. Det binder färgpartiklar till vattnet så det inte återvänder till tyget när man tvättar tyget. Det krävs mycket liten mängd per tvätt.

Du kan köpa den här: http://www.ebay.co.uk/sch/?_from=R40...nkw=synthrapol


Annar hittade jag fixermedel på Panduro: http://www.ebay.co.uk/sch/?_from=R40...nkw=synthrapol

men den har jag aldrig provat.

Lycka till!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 13:10   #4
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
binda färg

Förr, för länge sedan använde man ättika i sista sköljvattnet
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-19, 09:09   #5
Sidensippan Sidensippan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 2
Synthrapol har jag aldrig hört talas om! Det tar ju bort överflödig (ickefixerad) färg, men fixerar den färgen som ska vara på plagget så att säga? Ofta med batikkläderna känns det som att de i princip har struntat i att fixera färgen och tvätta plagget innan det säljs =P

Jag vet ju inte vad för färg som använts vid infärgningen, och det verkar som att alla olika färger kräver sin egen behandling =(
Sidensippan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-19, 11:15   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
För länge sen gick jag på en vävutbildning och alla vävde en liten duk i kuntväv i vitt och rött i bomull eller lin eller någon blandning. En av deltagarna tvättade sin för hand efter den var fållad och hon fick en rosa och vit duk, på uppmaning av läraren körde hon den sen i maskin på 60 grader och fick den vit och röd igen.

Jag tycker att moderna textilfärger för hemmabruk håller färgerna bra men jag vet att på en ullsida på ravelry har det varnats för hemmafärgare som säljer och som inte hettat upp tillräckligt vid fixeringen.

Beroende vad du har för matreal skulle jag testa att tvätta med ättika och hetta upp till 60 grader, ett alternativ skulle ju vara fixersalt som säljs som tillbehör till typ dylonfärg.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 22:12   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Synthrapol kör jag med för att få bort överflödigt färg. Sedan är det ju en annan femma om färgen inte alls fixerats så försvinner det ju mer.
Men då får man klaga. Om man inte färgat själv, då blir det läxa.

Kör synthrapol enligt dosering med varmaste vatten du kan.

Men annars är synthrapol bra. Lite svårt hitta i Sverige visserligen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
batik, fixera färg, ättika

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons