Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-27, 16:28   #1
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Question fodertyget tyngre än överkjolen

Hej på er!
Jag har en gammal underkjol som har varit min gammelfarmors. Den är helt fantastiskt med en massa broderier och hålmönster, och jag vill ha den som en överkjol så att man kan se allt arbete som är nedlagt på den. Den är dock väldigt genomskinlig och jag vill ha ett annat tyg under. Det tyg som jag tänkte ha som underkjol är tyngre än den tunna bomullsväven. Det jag funderar på är egentligen hur jag ska sy ihop de två kjolarna på ett sätt som fungerar bra. Jag vill ifall det är möjligt sätta ett resårband i linningen, och funderade först på om jag kunde sy fast fodret i sömnsmånen på den gamla kjolen. Jag är dock rädd för att det blir för tungt så att det blir konstigt.

Är det smartast att låta linningen bestå av bägge tygerna och göra en kanal att sätta resåren i? Eller föreslår ni någon annan lösning? Om jag inte använder resår behöver jag rynka ganska mycket (vill att även underkjolen ska ha samma rynkning som överkjolen i så fall) och sedan i så fall sy på en annan linning och göra en dragkedja eller liknande.
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 22:36   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag skulle nog ha en separat underkjol och inte ha den rynkad i midjan, men vara noga med att längden blir bra.
alt sy en linning och där fånga upp båda kjolarna och ha ett sprund med knappar istället för dragkedja

Jag hade min mammas 50 talsunderkjol att leka med och klippte sönder den när jag började sy.....
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-28, 10:57   #3
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Spännande! Kan du inte använda tunn batist istället för vanligt fodertyg? Det blir säkert mera likt yttertyget. Mera bara som dubbla lager. Om du tvättar batisten ett par gångar innan du syr ihop, så kommer det ju inte heller att dra och slita så mycket i det gamla tyget vid framtida tvättar.

Jag hade nog också sytt en linning på kjolen. Det blir ofta snyggare än bara en löpgång med gummiband i.

Ser fram emot att se resultatet.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 13:08   #4
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Tack för era svar!

Syfantasten: tänker du att jag i så fall skulle rynka överkjolen och låta underkjolen vara smalare? När jag har haft tajta underkjolar förr tycker jag att de har en tendens att glida upp när man går så att man får gå och dra ner den hela tiden.

Kjolen kommer bli väldigt somrig hur jag än gör, så jag har tid på mig att fundera lite innan jag bestämmer mig helt för hur jag ska göra.
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 15:47   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tänkte mig en A linjekjol som inte skall vara så tajt att den åker upp.
Jag vet inte hur du ser ut men de flesta människor brukar vilja undvika alltför mycket rynkor i midjan för att det blir klumpigt och man ser större ut därför tycker jag att du skulle ha en underkjol eller under kjol som är slät där
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons