Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-28, 11:28   #46
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag har också en LG med det fungerar utmärkt.
Jag tycker att ludet i första hand beror på blandningen av tvätten.Rensa filtret till torktumlaren för varje ny omgång du kör.
Jag har varit ute för ludd de gånger jag glömt kvar något i maskinen som luddar av sig.
Tvättmaskinen har så lite vatten att det inte skvallpar ur.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 11:32   #47
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Aha, det var därför mina kläder blev så läbbiga när jag tvättade dem i "Via Sparkling"... speciellt strumpbyxorna blev "mjöliga" och jag var tvungen att tvätta händerna varje gång jag tagit i dem. Usch... nu slänger jag detta tvättmedel. Lera... herregud!
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 11:48   #48
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Skona fick "bäst i test" för ett tag sedan i programmet Plus.
Tyvärr hade jag lite fördomar mot det märket men efter testen så har jag provat och är mycket nöjd med min tvätt.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 12:41   #49
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Appropå Monika W:s inlägg:

Citat:
Om man skakar ett nytvättat torrt plagg så tycker man ju inte att det ska damma men det gör det ofta och det ska då vara denna lera. Ocean är ett tvättmedel som inte blandar i denna lera i sitt tvättmedel. Jag vet dock inte vad de anväder för hjälpämne istället.
Jag har använt Oceans oparfymerade "Bastvätt" i många år och min tvätt varken dammar eller luktar illa. Finns även parfymerat förstås. Att det dessutom är snällt mot miljön och allergiker gör inte saken sämre.

Oceans svenska hemsida

(Vilken livfull tråd det här blev... )
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 12:47   #50
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Jo, Ocean har också blivit "Bäst i test". Så det tvättar rent också, vilket är lite småviktigt när det gäller tvättmedel.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 15:58   #51
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Tack för alla råd och förklaringar! Trodde ett tag att jag köpt helt fel tvättmaskin...men nu ska jag byta tvättmedel...Tack för tips på andra tvättmedel. Varför har jag inte skrivit hit med en gång, istället för att gå och grubbla och oroa mig för vad det kan bero på. Är nu förhoppningsfull och full av iver att tvätta och hoppas på ett trevligt resultat. /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 18:30   #52
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Här är en test som råd och rön gjort:
http://www.radron.se/templates/test____3321.asp
tydligen så tvättar flytande tvättmedel sämst rent. Något jag själv inte märkt.

http://www.icakuriren.se/ArticlePage...ors581.dbp.asp
icakuriren har även de information i ämnet.

Denna sida gav mängder med information om tvätt:
http://www.alternativ.nu/handbok/hushall/tvatt.html
Har ingen aning om huruvida allt stämmer eller ej. Är väl så med internet att både falsk och sann information flödar lika lätt.

Senast redigerad av MonikaW den 2006-10-28 klockan 18:33.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 22:48   #53
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Elisabeth:

Hade helt glömt av att det var klor i koksalt. Bra att du påminde mig. Men, jag kan fortfarande inte köpa ditt resonemang. Oavsett hur ledande din kemiforskare och oavsett hur internationellt han eller hon arbetar är så är ämnet omdebatterat (vilket stod att läsa i wiki-artikeln du hänvisade till). Det finns således även kemiforskare som anser att ämnet är miljöfarligt.

Jag väljer att lita på Stockholm vattens miljöchef av den anledningen att han är kemist och arbetar med frågorna. Han ser stora problem med klororganiska föreningar i reningsverken. Forskare tenderar ju som vi alla vet att gå upp lite väl mycket i teorin och kan ibland missa hur det faktiskt fungerar, tex i ett reningsverk. Betänk att det fortfarande finns en och annan forskare som förnekar växthuseffekten.

Att EU enbart skulle klassa ämnet som miljöfarligt på grund av risken för felanvändning har jag mycket svårt att tro på. Som du själv sa så är ju ättika farligt i fel dos och jag kan inte tänka mig att EU har klassat det som miljöfarligt. Det finns på tok för mycket kemikalier för att EU skulle lägga sina resurser på att klassa de kemikalier som vid felanvändning kan vara skadliga. EUs kemister har annat att göra.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 02:19   #54
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Mirja!
Du behöver inte köpa mitt resonemang alls. Har man ingen kunskap i ämnet så spelar det ingen roll vilka fakta som presenteras. Svårare än så är det inte.

Klorin tillhör ett av de mest väldokumenterade av alla kemisk-tekniska artiklar. Klorin tillhör inte kategorin "osäkert". Eftersom det inte finns någon osäkerhet så faller även försiktighetsprincipen.

Budskapet är i stället: Använd klorin bara vid sådana tillfällen när annat inte fungerar och använd det på rätt sätt. Budskapet är inte värre komplicerat än att de flesta förstår: Använd det i så koncentrerad form som möjligt och inte i kyla. Efter användningen späd ut det med massvis med vatten.

Inte heller är budskapet om att man ska skydda händer och annan hud samt material särskilt svårt: Klorin fräter effektivt bort lorten. Se till att det inte fräter bort dina händer och dina grejor också.

Kanske litet väl drastiskt formulerat, men en drastisk formulering tydliggör att man inte kan hitta något som är effektivt mot elakartad smuts utan att det också är effektivt mot andra levande och döda ting.

Min uppfattning är att såväl myndigheter som miljögrupper m fl helt enkelt struntar i att försöka förklara något som inte kan beskrivas i binära termer, typ farligt - ofarligt, nyttigt - onyttigt.

Det är väldigt enkelt att generalisera på det där sättet men det kan inte bli annat än fel. Budskapet att Klorin kan vara miljöfarligt om man använder det felaktigt borde inte vara svårt att förstå. Det leder till en följdfråga, dvs hur hanterar man det rätt, alternativt att man låter bli att använda det om man inte vet hur det ska användas på ett säkert sätt.

Visst kan det vara svårt att ta till sig ett alltför detaljerat budskap men alltför ofta degenererar informationen till rena slagord.

Tyvärr sker citat i flera led och i varje led förloras något av sanningen. Det, i sin tur, betyder att en i vanliga fall "pålitlig" källa kan kläcka ur sig missvisande eller rentav felaktig information.

Meningen om Klorin är också lömsk. Man skriver så att man varnar för en egenskap men förtiger att miljöfaran beror på användningssättet snarare än varan i sig.
På det här sättet bidrar bl.a "din miljöchef" till en allmän fördumning. Folk är inte så dumma att de inte fattar korrekt information men de formulerar sig som om den korrekta informationen skulle vara för svår.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 09:18   #55
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
ElisabethS skrev:
Mirja!
Du behöver inte köpa mitt resonemang alls. Har man ingen kunskap i ämnet så spelar det ingen roll vilka fakta som presenteras. Svårare än så är det inte.

Klorin tillhör ett av de mest väldokumenterade av alla kemisk-tekniska artiklar. Klorin tillhör inte kategorin "osäkert". Eftersom det inte finns någon osäkerhet så faller även försiktighetsprincipen.
Elisabeth! Det där är faktiskt inte sant, Klorins effekter i avloppsvatten är långt ifrån utrett. Jag förstår faktiskt inte hur du kan stå fast vid att Klorin är fullkomligt ofarligt att använda och att det bara är att köra i maskinen, som du uppmanade till?

Nåväl, jag tänkte föreslå att Morrflickan kan fråga en professor i kemiskmiljövetenskap som jag känner till då jag vet att hon just nu läser en kurs för honom. Så kan vi höra vad han har för åsikt om hushållsanvändningen av Klorin?

Skall man se det ur ett lite större perspektiv kan vi också tillägga att förutom hypoklorits öde i avloppsvatten är omdiskuterat, dessutom bidrar till kvicksilverutsläpp vid tillverkningen.

Själv är jag mycket skeptisk till användning av bakteriedödande kemikalier i hushållet öht, men det är av andra orsaker än miljömässig påverkan. Jag är ju visserligen bara 33 år gammal men har ändå lyckats leva hela mitt liv utan att behöva använda något direkt desinfektionsmedel i mitt hushållsarbete. Jag kan öht inte förstå varför Klorin skulle vara så nödvändigt att använda att man skulle stå ut med någon miljöbelastning öht.

Men det är väl bara min outbildade åsikt?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 10:48   #56
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det finns som sagt så många åsikter och inställningar till hur man använder kemikalier, så det goda kan hur enkelt som helst bli till det onda och tvärt om.
Om man vill.

Allt beror på:
Hur man använder preparatet.
Hur man presenterar budskapet.
Vem som presenterar det.
Vem man litar på och till sist.
Vad man vill ta in.

Och då behöver det inte vara korrekt det heller
Så jag avslutar nog den här debatten nu.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 11:32   #57
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag måste säga att jag kan se det ur båda "sidornas" synvinkel här utan alltför stora problem.
Jag håller definitivt med Maria om att det går alldeles utmärkt utan att ha bakteridödande ämnen hit och dit. Diskmedel, tvål och gud vet vad... Här i Sverige är vi ändå någorlunda måttliga med användningen , men när man chattar med amerikanska damer blir man ju nästan mörkrädd!
För egen del är jag väldigt sparsam med "kemikalier" (fast allt vi har omkring oss är ju en "kemikalier" på ett eller annat vis, men ni förstår nog vad jag menar). (Till exemple har jag inte köpt mjukmedel (sköljmedel) på sisådär 25 år. Och tänk, det går alldeles utmärkt!)
Klorin däremot har jag alltid hemma, och det är det enda "starka" medel som går åt i alla fall litegrann, på grund av icke-rumsrena problemkatter som bott här från tid till annan. En liten skvätt Klorin i skurvattnet emellanåt kan göra underverk. Kanske också i någon maskin tvätt vid enstaka tillfällen.
Men aldrig att vi får bli vårdslösa i vår kemikalieanvändning. Det tror jag nog alla faktiskt är överens om, att man är måttlig och fösöker göra det på så bra sätt man kan. Till skillnad mot det amerikanska slentrianpytsandet med bakteriedödande, mjukgörande, väldoftande, blekande och allt vad de nu har!
Jag undrar om vi egentligen är så oense som det ser ut i diskussionen...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 12:01   #58
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Åsa: vi gillar nog mest att diskutera. Utan samtalet skulle världen vara tråkig och utvecklingen stå stilla.

Elisabet: du kan ju inte sluta nu. Jag är ju långt ifrån fullärd. Och jag har massa frågor som du måste hjälpa mig med att besvara:

Först och främst vill jag ha fler exempel på den allmänna fördumningen och förenklingen inom myndigheter och miljöorganisationer. Jag förutsätter att en så faktaspäckad kvinna som du är medveten om att det är hundratusentals människor du klumpar ihop till en bunt.

Sen vill jag veta lite mer om korrekt dosering av klorin och korrekt temperatur. Om man nu ska använda klorin i så hög temperatur och så koncentrerat som möjligt, hur kommer det sig att bruksanvisningen anger att klorinet ska användas i låga temperaturer i tvättmaskinen. Och att det inte står något alls om hur varmt vattnet ska vara när man tex skurar båten eller golvet.

Hur uppstår problemen med klororganiska ämnen i reningsverken? Det kan ju inte vara så illa att samtliga korinanvändare inte kan läsa innantill på förpackningen och att alla doserar så totalt fel att EU känner sig tvingat att klassa ämnet som miljöfarligt.

Slutligen, om nu klorin, vid rätt användning, till fullo bryts ner till ofarliga ämnen, hur kommer det sig att till och med du menar att man inte ska använda klorin i onödan? Då är det väl bara att köra på?
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 20:11   #59
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
ElisabethS skrev:
Eftersom det inte finns någon osäkerhet så faller även försiktighetsprincipen.

Budskapet är inte värre komplicerat än att de flesta förstår: Använd det i så koncentrerad form som möjligt och inte i kyla. Efter användningen späd ut det med massvis med vatten.

[/B]
Vill bara påpeka att försiktighetsprincipen bör gälla även för Klorin. Det är inte riktigt så att all miljöpåverkan är färdig utrett en gång för alla. Någon som kommer ihåg då t.ex amalgam var helt ofarligt?? Och DDT? Listan över ämnen som var "ofarliga" i många år men som plötsligt blev farliga när forskningen gick framåt kan göras lång...

Bortsett från det vill jag också varna för att använda Klorin "i så koncentrerad form som möjligt". Många material fräts sönder av Klorin, däriblant många tyger. Det går hål på tygerna eller i bästa fall får man vita fläckar där Klorinet "bara" har tagit färgen. Så undvik Klorin - det behövs faktiskt inte i vanliga hushåll.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-03, 02:46   #60
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Kan inte låta bli :-) men jag måste ge er tillverkarens information av Klorin och Javex


----------------8<-----------------
Klorin innehåller natriumhypoklorit, samma ämne som tillsätts för
desinficering av vårt dricksvatten. Klorins egenskaper när det gäller
desinfektion är väl dokumenterade. Klorin används t.ex. när man
desinficerar vattentankar till båtar och sommarstugor. Klorin används
i hotell-, restaurang- och storkök för att säkerställa god hygien. Klorin
används också inom sjukvården som ett ytdesinfektionsmedel
för att förhindra smittspridning. Använd Klorin om du känner oro för
bakterietillväxt i kök, i badrum och toalett, vid mögel bildning
i våtutrymmen samt på missfärgad vittvätt. Klorin tar bort bakterier,
svampar och sporer.

Javex innehåller väteperoxid och tensider. Tensidernas funktion är att
avlägsna fett och smuts. Javex har därför utmärkta rengörande egenskaper
samtidigt som väteperoxiden syftar till att göra hygieniskt rent. Javex är
också ett milt blekmedel, och tar bort fläckar från tvättäkta kulörtvätt.
Javex doftar friskt och gott. Javex är miljömärkt med Svanen.

Vi kan inte avstå helt från att använda dem. Vi måste hålla oss själva och
våra hem rena, för att undvika sjukdomar och dålig lukt. Att välja rätt
produkt för ändamålet, läsa bruksanvisningen och följa doseringen som
anvisas samt lämna förpackningen till återvinning, betyder att du gör en
stor insats för miljön.

Javex aktiva beståndsdel är väteperoxid, som vid användning bryts ned till
vatten och syre. De fett- och smutslösande tensiderna är biologiskt
nedbrytbara enligt OECD:s normer. Javex är miljömärk med Svanen.

Klorins påverkan på miljön är väl undersökt. Dess aktiva beståndsdel är

natriumhypoklorit, som vid användning till 99% bryts ned till koksalt,
vatten och syre vilket gör att Klorins påverkan på miljön är mycket liten.


Med vänlig hälsning
Colga
te-Palmolive AB

Jeanette Bengtsson
Konsumentkontakt
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons