Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-10, 15:34   #1
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
Mönsterkonstruktion för herrar

jag letar efter en bok om mönsterkonstruktion för herrar. den enda jag känner till är en från CM Garment, men vet ite om den är bra eller inte. hört att den är ganska mycket 80-tal.
vet någon nån annan bok? eller om den jag nämde fungerar okej ändå?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 16:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du går in på Recesioner och tittar på böker hittar du "Mönsterkonstruktion - Herrkläder". Jag tycker den är jättebra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 16:41   #3
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jo det va den jag syftade på
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 16:51   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Okej, jag läste lite fort. Visst kanske lite 80-tal men det är ju en konstruktionsbok så det är ju principen hur man ska ändrar mönsterna för att få det som man vill som betyder något. Själv använder jag även en kopia av en bok från 60-talet. I boken får man en bra och tydlig instruktion hur man gör för att göra grundändringar av mönster.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 12:04   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Question Måttabeller

Hej Cecilia!
Undrar om du kanske har måttabeller på storlekarna för de olika längd klasserna för herrkläder? Jag har nämligen köpt cm garments bok, men tycker det är konstigt att de endast har en måttabell när det finns fyra olika längder att gå på. Så kanske du kan hjälpa mig med detta, sedan är det också konstigt att det inte har lagt in en tabell med olika rörlsevidder, kanske du har en sådan tabell också (eller är den tabellen samma som för damkläder?)
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 13:26   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ska kolla det men det är lite rörigt just nu så det kan dröja ett tag
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 23:12   #7
silverdraken silverdraken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 28
Jag har också den. har inte lyckats förstå mig på den än.
Jag har jobbat jättemycket med deras damkonstruktionbok och det har funkat bra men herrboken verkar inte vara uppbyggd på samma sätt
Skulle rita byxor(jag konstruerar mina mönster själv)och la till rörelsevidd, de blev jättestora! Struntade i rörelsevidden och de blev för små... Hur funkar boken egentligen?
silverdraken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 18:43   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har kollat lite snabbt i min bok, men jag förstår inte riktigt vad du menar med längdklasser. Det är inte C-storlekarna du menar?

Ska ju dock erkänna att jag inte använt herrboken så himla mycket.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 12:41   #9
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
4 längdklasser

Hej Cecilia!
I början av boken står det att det finns 4 olika längdklasser, kommer inte ihåg mellan vilka längder det var, men i alla fall så går dom i boken bara in på längdklassen som ligger runt 180 cm. Vilket betyder att måtten inte riktigt stämmer om mannen är 170 cm. Sedan är det konstigt att de inta har lagt dit någon rörelsevidds tabell, eftersom man kanske inte alltid vill rita i samma rörelsevidd som dom har i boken. För till den bok som jag har för damkläder, så finns det en rörelseviddstabell (som går från +1 upptill +22) och två olika längdklasser, beroende på om man är över eller under 164 cm.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 14:24   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När de pratar om längdklasserna i boken är det mest ur informativt syfte, om hur kläder ska märkas enligt svensk standard. Själv är jag 180 cm lång så mönsterna stämmer ju i så fall ännu sämre med mig (skillnad på 8 cm) än med manen på 170 (skillnad på 2 cm). Det handlar ju om att öka eller minska på angivna markeringar.

Vad gäller rörelsevidd så har jag inte hittat någon tabell i min bok. Rörelsevidden är istället utsatt vid respektive förklaring av olika modeller. Vi kanske har olika upplagor min herrbok är tryckt 93 och dam 96.

Gick in och kollade på deras hemsida och ser att omslaget på damboken inte alls ser ut som min så den måste vara omarbetad.

Senast redigerad av Alvan den 2004-12-31 klockan 14:31.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons