Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-13, 13:44   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Plisseringsverktyg?

Jag behöver ett plisseringsverktyg. Jag har letat och icke funnit. Jag vill kunna bestämma veckens bredd någorlunda själv och jag kan inte köpa en stor maskin. Att mäta och rita och lägga varje veck för hand går inte - det tar för lång tid. Tips?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 13:58   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Prova de här, de är väldigt bra

http://www.bibbistextil.se/webshop/v...gaffel-4808419
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:19   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jo, tack för tips! Jag har sett dem... problemet är att jag ska göra långa veck... halvmetern ungefär... lite längre kanske. ...kanske man kan göra en låång gaffel... ?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:32   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ska du göra vecken på mitten av tyget?
Gör du vecken vid en kant fungerar dom som du kan skicka efter hos Bibbi bra.
Sedan dean är det bara att fästa ned och pressa.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 14:48   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ska du göra vecken på mitten av tyget?
Gör du vecken vid en kant fungerar dom som du kan skicka efter hos Bibbi bra.
Sedan dean är det bara att fästa ned och pressa.
Jag ska vecka tygbitar om... vad kan det bli...? 50cm x 75cm? Resultatet ska bli ca 50cm x 30cm. Några långa veck alltså - 50cm. Det är viktigt att de blir jämna hela vägen. De ska pressas ner och ligga platt.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 15:07   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Annars är det att markera för hand och sy sömmar hela hela vecket ned med tråckelstygn på maskinen. Pressa och sedan ta bort stygnen.
Jag tror inte det finns gågon genväg, för att få perfekta veck.

Jag skulle använda pliseringsgafflarna och lägga ned lite extra jobb på pressningen, om jag inte har tid och lust att gå den långa vägen.

Det tar tid att sy och vill man ha fina resultat så brukar sällan hastverk blir bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 15:24   #7
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Annars är det att markera för hand och sy sömmar hela hela vecket ned med tråckelstygn på maskinen. Pressa och sedan ta bort stygnen.
Jag tror inte det finns gågon genväg, för att få perfekta veck.

Jag skulle använda pliseringsgafflarna och lägga ned lite extra jobb på pressningen, om jag inte har tid och lust att gå den långa vägen.

Det tar tid att sy och vill man ha fina resultat så brukar sällan hastverk blir bra.
Hm... tack för tips, Bila! Arbeten som man lägger tid på blir bra... men jag måste använda något hjälpmedel - annars blir det inte någon ekonomi i detta.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 16:48   #8
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Jag har tillverkat mig (ett antal) "pleating board", just för att kunna använda vid plissering av stora längder. Lite pilligt men värt det. Det går att köpa färdiga pleating boards från USA men det är rätt dyra... Skickar med en länk för en tutorial. Hoppas att det kan hjälpa! http://www.beaufrog.co.uk/dressmakin...ting-board/487
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 17:03   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Heloise skrev: Visa inlägg
Jag har tillverkat mig (ett antal) "pleating board", just för att kunna använda vid plissering av stora längder. Lite pilligt men värt det. Det går att köpa färdiga pleating boards från USA men det är rätt dyra... Skickar med en länk för en tutorial. Hoppas att det kan hjälpa! http://www.beaufrog.co.uk/dressmakin...ting-board/487
Tack, Heloise! Jag tror att det är det där jag ska göra! Jag hade någon idé om att göra något av metall - för att den ska hålla längre... men dels blir den dyr och dels ganska klumpig... och jag har lite svårt att se hur den skulle sitta ihop... Nu ska jag gå på pappersjakt och göra mig en så´n ... och så håller den det den håller och jag kan lätt göra en ny när jag behöver!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 19:21   #10
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Jag tycker de funkar super! Och håller länge dessutom. Jag har misshandlat mina i ca 2 år nu (kanvas på baksidan och tunnare kartong som veck), och de håller fortfarande. De som går att köpa färdiga är i någon slags gummi om jag inte minns fel och kostade ca 60 dollar stycket. Lite väl magstarkt pris, speciellt när man behöver ett par stycke i olika storlekar. Hoppas att det funkar lika bra att vecka på dessa hemmagjorda "boards" för dig som det gjorde för mig
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:38   #11
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Heloise skrev: Visa inlägg
Jag tycker de funkar super! Och håller länge dessutom. Jag har misshandlat mina i ca 2 år nu (kanvas på baksidan och tunnare kartong som veck), och de håller fortfarande. De som går att köpa färdiga är i någon slags gummi om jag inte minns fel och kostade ca 60 dollar stycket. Lite väl magstarkt pris, speciellt när man behöver ett par stycke i olika storlekar. Hoppas att det funkar lika bra att vecka på dessa hemmagjorda "boards" för dig som det gjorde för mig
Gummi? Jaha... nå, det är därför de är så dyra då. Så papper håller länge ändå? Finemang! Det kommer att bli bra! Någon särskild sorts papper? Klurar på lampskärmsmaterial. Jag har aldrig gjort någon lampskärm så jag har ingen aning om vad som finns i den vägen.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 16:28   #12
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Galen idé kanske, men skulle det kunna funka med en gammal persienn?
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 17:23   #13
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Majw skrev: Visa inlägg
Galen idé kanske, men skulle det kunna funka med en gammal persienn?
Jo, galen! Tack för tipset! Tanken har svävat ditåt... ...och jag har faktiskt några liggande... men jag undrar om lamellernas böjda form kommer att ställa till det? Det är nog omöjligt att få dem platta... och hur fäster man dem mot något underlag? jag har kikat på värmetålig tejp. Bredden är lite fel men det skulle väl gå att fixa. En förtjusande tanke... men jag ser inte hela lösningen...
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 18:01   #14
Heloise Heloise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Kartong, liknande som dom har på panduro i alla regnbågens färger, är det jag använt. Har även en board där jag använde styvare ritpapper i A3 Format. Det enda problemet med papper är att det blir buckligt när det blir blött (samtidigt som man dänker sitt tyg alltså). Men det har inte haft någon inverkan på vecken tycker jag iaf. Det är bara att prova sig fram med olika material. Tur att det går snabbt (efter ett par boards) och är billigt att tillverka dem!
Heloise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 18:58   #15
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Heloise skrev: Visa inlägg
Kartong, liknande som dom har på panduro i alla regnbågens färger, är det jag använt. Har även en board där jag använde styvare ritpapper i A3 Format. Det enda problemet med papper är att det blir buckligt när det blir blött (samtidigt som man dänker sitt tyg alltså). Men det har inte haft någon inverkan på vecken tycker jag iaf. Det är bara att prova sig fram med olika material. Tur att det går snabbt (efter ett par boards) och är billigt att tillverka dem!
Jo, det var det jag tänkte på - att det blir buckligt. Jag har tittat på akvarellpapper. Akvarell är ju vattenfärger så sån´t papper ska väl vara tåligare. Det står om ett av papperna i länken att det tål mycket vatten... och jag tror att det gäller alla akvarellpapper... att de tål vatten lite bättre.
http://www.mattonshop.dk/index/brows...ellpapper.html

Jag hittade också ett företag som gör regntåligt papper men det verkade dyrt och de hade ingen egentlig webbshop.
...och så har jag funderat på Vlieseline... det tjockaste och styvaste man kan hitta. Kanske den där gammeldags pappersaktiga. När man stryker ihop två eller tre såna så blir det rätt styvt.

Kan det vara bra idéer?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons