Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-28, 11:16   #46
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
*suck* Jag känner mig som världens tutt-Lisa när jag tittar på alla inläggen ovan och ändringar av mönstret. Visst vet jag om att jag har stor byst men läser man inläggen så ser det ju ut som om jag skulle opererat mig till Dolly-Patton, Jordan eller något.

Faktum är ändå att storleken verkar passa min kropp eftersom jag är rätt stor i övrigt så skulle det inte se så proportionerligt ut med mindre byst. Man får vara nöjd med vad man fått av naturen och försöka lära sig använda symaskinen istället.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:29   #47
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Öppna veck blir sällan bra när man har en större byst. Resultatet blir liksom påsigt på och ger inte någon snygg siluett. Använd dig av fodermodellen istället, då får du ju önskat resultat men så att det ändå ser snyggare ut.

Varför inte så några stygn förhand mellan fodret i den övre delen och yttertyget i den undre? Då så syns ju inte stygnen och det lär hålla ihop mer.

Du är inte världens tutt-Lisa. Faktum är att den 80C som nu ska vara snittet egentligen snarare är en 75D, dvs D-kupa är snittet (då nästan alla har för liten kupa och för stor omkrets). Det är bara det att mönsterkonstruktörer, klädbutiker och underklädesvärlden i allmänhet fått för sig att D-kupa är stort och allt över det gigantiskt... :P Så, ta det lugnt och fortsätt vara stolt över dina kurvor. För, kurvor är ju faktiskt något snyggt och värd att glädjas över.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 14:38   #48
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Just nu ser det ut så här. Inte så väldans snyggt precis eftersom allt utom livet bara är tråcklat. Ska korta av midjedelen (sitter en nål där just nu) och troligtvis korta axelbanden (som jag förlängt och måste ändra tillbaka). Midjedelen ser lite bred och mysko ut men det beror på att jag måste göra fler ändringar i sidorna. Midjedelen fram ska vara bredare och bakdelen smalare men den tillklippta tygdelen räckte inte till = gör om, gör rätt!
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 15:40   #49
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det ser ju ändå riktigt bra ut. Med ordentliga sömmar och det där tillfixat ut kommer det se riktigt proffsigt ut. Och, du har ju kommit en bra bit på vägen nu!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 15:52   #50
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Well...joo det är ju sant, fast nu har den hängt i några veckor. Det kom en katastrof till trädgård emellan + lite annat förstås.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 19:09   #51
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jaha ja, klänningen hänger här än...ofärdig!
Hatar den sanslöst mycket ibland men så får jag ett ryck igen att försöka reda ut eländet.
Har delat av klänningen igen eftersom jag nu inser att det troligtvis blir bättre passform om jag gör en överdel och en kjoldel. Nöjd så långt.

Fast nu när jag står där med kjoldelen (som jag gjort en tillfällig linning till) så undrar jag om det verkligen är särskilt klyftigt att ha en kjol i fyra delar där det blir en mittsöm fram över magen.
Det blir faktiskt inte snyggt hur jag är pusslar runt, höjer kjolen, sänker den o.s.v.
Så nu har jag kikat runt lite på nätet och visst verkar det stämma - till största delen är cocktail och aftonklänningar inte sydda med en söm fram utan snarare i tre delar fram så att det är två sömmar i linje med höftbenen ungefär.

Är det något jag inbillar mig eller är det galenskap att ha en mittsöm fram på en kjol så magen ser större ut än i verkligheten?

Kan lugnt säga att det här mönstret får betyg på minusskalan vid det här laget.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 19:36   #52
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är verkligen trist när det inte blir som man vill, Jag hoppas att du får till det tillslut ändå.

Även om det inte hjälper nu så vill jag inför framtiden tipsa om en bra bok när man har ett färdigt mönster som man vill ändra.

http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=826
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons