Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-04-14, 19:01   #1
Tigerkvinna Tigerkvinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Vad gör jag för fel med kantbandet?

Jag syr mycket med kantband & likt förbannat måste jag säga att jag inte riktigt behärskar tekniken emellanåt.

Jag har exempelvis sytt förklädesklänningar nu, men i själva halsringningen så faller som kantbandet utåt istället för att ligga snyggt mot kroppen. Lite som en påse blir det. Vad gör jag för fel? Sträcker för mycket/för litet? Det är vanlig bomullssnedlså alltså.

Sen har jag lite problem med att få det rakt & snyggt. En del verkar sy hela kantbandet direkt på plats, en del börjar på aviga/räta & sedan sträcker de runt & syr en gång till. Vad är egentligen bästa metoden för en som tydligen inte är så haj?

Skulle vara mycket glad för era synpukter då jag annars måste ge upp detta snart!
Tigerkvinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:18   #2
yellowhouse yellowhouse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 42
Kantband

Jag syr mina kantband i ett svep så att säga, alltså jag syr båda sidorna samtidigt. Det jag tycker funkar bäst för mig är att sträcka bandet en liten aning, då formar det sig snyggast. Och att pressa/stryka ordentligt efteråt!

Hoppas du får ordning på det!
yellowhouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 20:32   #3
Tigerkvinna Tigerkvinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Ah, jag kanske sträcker för lite, jag böjer mest runt & glömmer nog att sträcka lite i rädsla av att det ska bli veckigt - vilket det blir. Ska försöka sträcka mer då kanske. Syr också ihop allt i ett på en gång just nu. Kanske även måste använda strykjärnet flitigare, jag har dock trott att lite veck inte gått att rädda
Tigerkvinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 23:07   #4
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Tigerkvinna skrev: Visa inlägg
Jag syr mycket med kantband & likt förbannat måste jag säga att jag inte riktigt behärskar tekniken emellanåt.

Jag har exempelvis sytt förklädesklänningar nu, men i själva halsringningen så faller som kantbandet utåt istället för att ligga snyggt mot kroppen. Lite som en påse blir det. Vad gör jag för fel? Sträcker för mycket/för litet? Det är vanlig bomullssnedlså alltså.

Sen har jag lite problem med att få det rakt & snyggt. En del verkar sy hela kantbandet direkt på plats, en del börjar på aviga/räta & sedan sträcker de runt & syr en gång till. Vad är egentligen bästa metoden för en som tydligen inte är så haj?

Skulle vara mycket glad för era synpukter då jag annars måste ge upp detta snart!
Hur har det gått?
Jag har samma problem
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 11:30   #5
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
I början när jag sydde och tyckte det här med kantband var svårt så fuktade jag kantbandet lite, lite.

Det blev då lite lättare att forma
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 02:16   #6
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
albasmormor skrev: Visa inlägg
I början när jag sydde och tyckte det här med kantband var svårt så fuktade jag kantbandet lite, lite.

Det blev då lite lättare att forma
Jag har inga problem med att forma, utan när det är påsytt så liksom är det inte platt utan ligger ned, putar ut...
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 19:25   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Men då har ju bandet inte format sig som det ska efter formen på tröjan, utan har kvar sin egen raka form.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
halsringning, kantband, snedslå

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons