Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-23, 11:46   #61
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst är det en kul tråd...

Jag har retat mig ett tag på alla kavajer där midjan sitter helt fel, alldeles för högt upp. Ser hel konstigt ut tycker jag.
Först trodde jag det berodde på att personen köpt fel storlek men det tycks vara ett allmänt felköp i så fall för fenomenet är så vanligt. Inte blir det bättre i kombination med "bambijeansen" (himla bra uttryck) heller. Först flytta midjan ner och sedan upp i andra änden....
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 11:55   #62
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har många gånger retat mig på att kläder i butiker är så korta. Visst det finns extra long i byxor å så. Men toppar slutar ofta enligt mig på tok för högt upp i midjan eller är det bara för att jag inte vill ha byxor som går över naveln som jag känner så? Å långärmad blus har jag aldrig någonsin hittat i min storlek heller då ärmarna slutar för tidigt. Så mitt mode nej är nog att det alltför sällan skapas kläder som är anpassade efter min kropp Kanske därför man hamnar här på sysidan. Borde kanske våga mig på att sy egna kläder å inte bara till andra. Har nu börjat i liten skala med att testa sy egna trosor iaf För många gånger vet jag heller inte där hur modeindustrin tror att man ser ut.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 12:41   #63
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det var tack vare det konstiga modet som mitt syintresse vaknade.
När det för några år sedan var stört omöjligt att hitta toppar som inte visade magen till mina flickor så bestämde jag mig för att börja sy själv. Eftersom de var tonåringar så tänkte jag att de kommer aldrig att sätta på sig något jag sytt som inte ser köpt ut, så då var overlockmaskin enda alternativet. De har använt allt som jag sytt till dem, i samråd med dem, och det känns jättekul. Men tack och lov är det där modet borta nu. Jag tycker det ser mycket trevligare ut med tunikor tex.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 15:53   #64
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Hittade enrolig gammal tråd som man kan fortsätta lite på - modet har ju ändats lite iallafall sedan 2008.

Det jag först och främst stör mig mest är folk som slavaktigt följer modet vare sig kroppsformen passar till det eller ej. Typ - smala/stuprörsbyxor byxor till en stor rumpa, jättekort kjol som man går o drar i o liknande.
Kan inte folk ta reda på och klä sig efter sin kroppsform så skulle det mesta se bättre ut.

Annars så är kjolar med tantlängd, hellånga jackor (dunjackor!?!) och för högt uppdragna byxor som skär in i baken, ett stort NEJ för mig.

I övrigt så tror jag ingen ser bra ut i kläder som man är obekväm i.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 16:57   #65
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det var en jättekul tråd.
Själv har jag börjat använda två saker som jag inte gillat innan, det ena är puffkjol, köpte en i somras som jag trivdes så bra i och det bästa var att när jag cyklade så fungerade den som en A- linje kjol men den flög inte upp, köpte en till ( samma modell men annan färg) senare på rea. Jag hittade också ett snyggt tyg krinklat lin- viskos som jag sydde en lite vidare variant i, ser ut som de som finns i Gudrun Sjödéns senaste kollektion.
Det värsta av allt var att jag till slut köpte ett par haremsbyxor, ser ut som Stof och stils nya mönster men med tyg i midjan och hellånga, när man bär dem sätter man muddarna under knäna och det blir som en fräck kjol. De är dessutom lätta att kopiera

Det går att lära gamla hundar att sitta.

Sen måste jag erkänna att jag har jeansleggings också fast mina är mer som smala jeans ( jag gillade dem så mycket att jag köpte två par dessutom ) Jag är dock väldigt noga hur jag bär dem! Det skall vara tunikor som är så långa att det är på gränsen att de är klänningar, blir mera klätt på vintern. Jag köpte dessutom en storlek större än vad jag behöver för att inte få effekten av stoppad korv.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 17:51   #66
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och jag läste också mina gamla inlägg. Jag sa att jag föredrog bulliga skor. Nu har jag börjat gilla lite mindre bulliga skor också. Nog jag som börjat bli gammal nu.

Men mina skor till vardags är ett par jättesköna kängor. Mina problem med ont i foten, ont i ryggen försvann när jag har dessa här kängorna. Konstigt med tnake på att det är billiga DinSko-kängor. Kanske jag helt enkelt behöver lite klackhöjd. (1-2 cm).

Tyvärr har det bara blivit fulare och fulare i butikerna nu... Nu är det ju kläder från slutet av 80-talet och tidig 90-talet. Jag tycker att de kläderna är fula och jag har ju varit med första vändan också. :/ Rayban-glasögon, palladiumskor osv...

Men nu köper jag mycket mer kläder ändå. Hur? Jo jag har hittat några bra secondhandsställen som jag köper från och så köper jag baskläder för att komplettera.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 17:01   #67
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Liten upplivning av en rolig tråd, modet har ändrats en del.

Men några saker jag inte tål är:
Leggings speciellt inte när man sen har skor så man ser när dom slutar. Inte ett dyft smickrande för benen.

Visa kallingarna häng. Nej tack jag vill inte se va du har för kallingar så skaffa ett skärp eller mindre byxor. Värre blir det ju av att man ser hur dom då och då drar upp dom lite när dom håller på tappa dom

Harembyxan. Nej just nej kan dom vara smickrande på någon ens.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 17:07   #68
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker fortfarande det ser illa ut med att visa kalsonger. (eller trosorna också för den delen)

Och byxor som hänger lågt i grenen. Båda om det är vanliga byxor som man inte dragit upp hela vägen (killar som visar kalsonger) och byxor som ÄR designade med att ha låg gren men ändå normal midja, det ser ut som att man har vuxenblöjor.

Tycker fortfarande att kläderna i butikerna är tråkiga. Tilltalar mig inte. Det mesta är sladdriga saker. Föredrar stadiga saker som är lite mer skräddade. Ibland kan jag se tyg som har fint tryck men när jag känner på tyget så neej. När det är sån där tyg som är tunn, sladdrig och lite "skrynklig" på ytan (vävd tyg). Jag borde lära mig lite mer om vad tyger heter. Ändå vet jag mkt mer nu än innan.
Skälet till att jag inte gillar det tyget är att det känns otäckt mot huden. Satin tycker jag också illa om mot huden.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 17:26   #69
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Tycker fortfarande det ser illa ut med att visa kalsonger. (eller trosorna också för den delen)

Och byxor som hänger lågt i grenen. Båda om det är vanliga byxor som man inte dragit upp hela vägen (killar som visar kalsonger) och byxor som ÄR designade med att ha låg gren men ändå normal midja, det ser ut som att man har vuxenblöjor.

Tycker fortfarande att kläderna i butikerna är tråkiga. Tilltalar mig inte. Det mesta är sladdriga saker. Föredrar stadiga saker som är lite mer skräddade. Ibland kan jag se tyg som har fint tryck men när jag känner på tyget så neej. När det är sån där tyg som är tunn, sladdrig och lite "skrynklig" på ytan (vävd tyg). Jag borde lära mig lite mer om vad tyger heter. Ändå vet jag mkt mer nu än innan.
Skälet till att jag inte gillar det tyget är att det känns otäckt mot huden. Satin tycker jag också illa om mot huden.
Håller helt med!
Ja hua jag vill helst slippa se alla stringtrosor. Dom sista åren jag gick i skolan så var det visst populärt med just det, stringtrosor som va högre än byxan och så fort dom böjde sig så såg man nästan hela alltet, nä usch till det!

Såna var väll på modet förut, pojkväns jeans och hängrumps jeans. Som sagt såg ut som dom hade bjöjor eller en väldigt stor hängrumpa

Sladdertyget är du inte ensam om att ogilla, undrar om det är nån slags polyester trikå eller något men ja obehagligt är det -ryser-.
Går knappt i dom vanliga butikerna allt ser ju likadant ut och är tråkigt, kvalitéten är inget att hurra för heller. Sladdertyg till höger och vänster och saker med dålig passform
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 00:24   #70
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tja det tyget jag tänkte på är av vävt tyg snarare (senast såg det på Indiska när jag tyckte trycket såg fint ut, men känna på tyget, neej tunnt sladdrigt)... men sladdrig trikå är inte alltid så fint det heller.. Allt ser ut så formlöst och "snabbt sytt" ut.

Menar du förr i tiden då det var populärt med stringtrosor? För jag måste säga att jag inte riktigt mäker av dem längre de senare åren - tack och lov. Alltid hatat stringtrosor och är tacksam över att det gått ur mode. För ca 10 år sedan var det helt hopplöst att köpa nya trosor, allt var i string, i alla fall om det skulle vara i fina färger, då nej bara i string.
Sedan blev det jättelågt skurna hipsters, lite aning bättre än string förstås men ogillade att magen hängde utanför kanten. Nu är det lättare att hitta bekväma trosor som inte är helt hopplöst fula. Om man är tant för att man tycker om bekväma underkläder så är jag tant då.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 07:41   #71
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
I wolfords skyltfönster i Malmö såg jag häromdagen något som jag nu vet kallas Gaiters, jag frågade om det var ett skämt och avsett för skylten men det var det inte, så jag googlade och fann att eländet kostar 6-700 kronor...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 10:09   #72
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
I wolfords skyltfönster i Malmö såg jag häromdagen något som jag nu vet kallas Gaiters, jag frågade om det var ett skämt och avsett för skylten men det var det inte, så jag googlade och fann att eländet kostar 6-700 kronor...
Det där är en ganska bra pryl för folk som vandrar i geggig teräng, har funnits i många år och är väldigt vanligt i England.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:35   #73
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
http://www.wolfordshop.se/produkt/bo...g-gaiter/93211
Honser inte ut att vara på väg ut i naturen överhuvud taget!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:42   #74
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns ju mode och mode - det som modehusen i Milano, Paris och New York föreskriver och det som "de flesta" klär sig i.
Det som Dior, Channel m fl visar upp kan man ju blunda för; dessa kreationer är för dyra för vanligt folk och brukar ganska urvattnat dyka upp som bleka kopior på H&M, Lindex och Qubus och, enligt mitt förmenande inte mycket att haka upp sig på.
Däremot kan jag inte förstå mig på det folkliga modet:
Långkalsonger, ofta knälånga, med jeanskjol eller städrock (storblommig klänning ā la 50-tal och floppatofflor(*).
Vidare har jag inte förståelse för kombinationen shorts och långkalsonger eller (svarta) strumpbyxor.
Slutligen måste jag uttrycka min fasa för toppar, tröjor, koftor och allehanda tröjor med långa flikar i sidorna.

Jag förstår inte varför man måste göra människor fula!


Med långkalsong avses s. k. leggings och jag vet att det heter foppatofflor.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:49   #75
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Flikarna i sidorna, menar du att toppen är designad att det ska hänga tyg som fladdrar? Eller att man ska knyta som knytblus?

De som fladdrar, där håller jag med om dig.

Och för att spinna på samma ämne, är inte så förtjust i formlösa toppar som bara är overlockade med "rå" overlockkant som fåll. Som man syr på 5 minuter ungefär.

Hemmavid är det skönt att dega runt i lössittande rektanglar, där är jag skydlig, helt skyldig.. men jag önskar att man skulle gå tillbaka till förr i tiden då man faktiskt klädde upp sig när man ska på något fint eller speciellt. Ta bara liseberg. Jag såg bilder från 50-60-talet. Då var alla finklädda och propra för det var ju en speciell dag att besöka liseberg. Nu ser man.... ja ni förstår själva. (och herrar borde börja böra hattar igen!)

Jag respekterar folk som syr själva det är kul att sy även om man inte kan mycket. Men att butiker säljer formlösa kläder för att tjäna pengar, det är tråkigt.

Men sedan måste jag fråga om du verkligen menar 50-tal? 50-talet var väl ganska propert och välklätt? Det är väl snarare 70-talet då man började med lediga enkla kläder a'la städrock?
(med förebehåll för jag är född lite sent på 70-talet så jag har bara andrahandsuppgifter, hehe)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons