Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-09-13, 02:08   #1
Noleime Noleime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 2
Storleksproblem provdocka

Hejsan!

Jag har ett litet problem angående storlek och mått på provdocka.
Nu till min födelsedag så ska jag få en provdocka är det tänkt.
Har tittat lite på den här´från Bergman & Johansson.

Problemet ä att mina mått inte riktigt överensstämmer med någon av storlekarna. I kläder brukar jag kunna ha både 34 och 36, beroende på vilket sorts plagg det är.

Måtten till dockorna är:
Petite - Byst: 71-86, Midja: 56-74, Höft: 76-94
Small: - Byst: 84-104, Midja: 59-81, Höft: 86-106

Mina egna mått är:
Byst: 82, Midja: 77, Höft: 89

Jag är bara sjutton år nu och det finns såklart stor chans att jag kommer bli större inom några år. Jag är bara orolig och bysten på dockan kommer vara för stor om jag tar en i storlek Small.

Om någon av er har erfarenhet av den här dockan och dess utformning eller bara har något gott råd så svara gärna.Jag behöver verkligen hjälp.
Noleime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 04:44   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Inga problem!
Small är lagom provdocka till dig!

Det är bara ditt bystmått som är 2 cm mindre, tänk på att det ligger inom rörelsevidden för plaggen du ska prova, det kommer alltså inte att vara några problem med de på provdockan. Rörelsevidd är normalt 4-15 cm, enda undantaget är extremt åtsittande axelbandslösa liv, som kan ha ner till 0-2 cm. Det går faktiskt bra att prova även ett sånt, då får du låta bli att knäppa helt!
De andra måtten stämmer ju exakt.

Den bästa användningen av en provdocka är för att se så ärmisättningen blir bra, och så när man är kvar på idéstadiet och kan nåla upp olika tyger, för att titta på proportioner på ringningar mm och när man behöver nåla veck och en massa andra saker. Dessutom för att visa upp färdiga plagg eller under arbete.
Alltså är det INTE i första hand för att prova in exakt passform! Förvånande för de flesta! Man måste fortfarande ta på sig kläderna för att prova och titta, men sen kan man göra själva justeringarna på dockan.

Var glad för att du ska få en så bra provdocka till födelsedag, den kommer du att ha glädje av!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 12:21   #3
Noleime Noleime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 2
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Nu kan jag lugnt beställa en Small när den nu verkar vara i perfekt storlek
Noleime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 15:37   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Enda egentliga problemet kan komma att bli ifall du syr i stumt tyg med mindre än 2 cm rörelsevidd. Då kan du eventuellt inte stänga en dragkedja, eller liknande. Annars är det nog ingen fara.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 23:52   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Dessutom är det faktiskt lättare att prova på en provdocka som inte är utskruvad till den största storleken pga de glipor som finns då . Den är snyggare att titta på också!

Jag tycker inte att det är speciellt viktigt, för det mesta, att ha exakt storlek på provdockan man använder. Jag har bara en, och den går utmärkt att använda till både herr och dam , tjocka och smala (!), det går jättebra att hänga upp plagget på för att sen gå en bit ifrån och titta på ärmisättningar, färgsammansättningar, dekorationer och allt annat.

Jag har nog aldrig nånsin provat ett färdigt plagg med blixtlås på en docka! Jag nålar. Där ser man, vi jobbar nog alla lite olika, och alla sätt är bra utom de dåliga!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 07:27   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag använder inte provdockor alls, ur mitt perspektiv skulle det antagligen ändå inte fungera särskilt bra alls, då jag har så pass udda mått och dessutom gärna skulle vilja kunna använda det hela även för korsetter, och plagg gjorda för att bära utanpå dessa.

Så, jag provar inte heller plagg på provdockor med dragkedjor eller liknande. Däremot så kan jag tänka mig att det i vissa fall kan bli lite problem. Ett plagg där man enbart sätter dragkedja från strax under bysten till en bit nedanför midjan skulle t.ex. vara svårt att göra de sista detaljerna på och ha användning för provdockan samtidigt...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 23:57   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Stämmer precis, Jimipe!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bergman, johansson, mått, provdocka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons