Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-09, 13:15   #1
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Question Korsettmönster

Jag har läst lite här och blivit lite sugen på att testa sy en korsett. Saken är att jag är amatör med stort A.

Jag undrar om det finns mönster gratis någonstans på nätet. Vill inte köpa dyra mönster som sen kanske blir liggande för att jag inte klarar av det.

Jag skulle också vilja känna mig lite sensuell och dessutom stolt av att klarat det själv.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 13:37   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du har flera trådar här som handlar just om mönster, var man får tag i sådana osv.

Direkt på din fråga. Det finns inga gratis mönster. Ett riktigt mönster kan du köpa från VenaCava för en dryg hundring och då får du med en sömnadsbeskrivning, något som är absolut nödvändigt för att få ihop en korsett.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 20:13   #3
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Jag kollade lite på den sidan. Jösses, jag vet inte vad som är lätt och snyggt. Kan du ge ett förslag på en som en amatör som jag klarar av.

Du verkar ju minst sagt duktig.

Min engelska i sytermer och order är inte den bästa. Jag har aldrig beställt från utlandet förr. Hur gör jag?

Hoppas inte jag är för besvärlig nu.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 21:36   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag var lite hård där...

Ett bra mönster - grundmönster är det från laughingMoon: Silverado/Doré, eller TrulyVictorian. Det senare är på vitt styvt papper som är lätt att kalkera av.
Jag har en översatt instruktion till mönster av liknande typ.
Du behöver förutom ett mönster planschett (busk på eng.), stål (bones) och öljetter (eyelets/grommets). Allt kan köpas från VenaCava, vilken är en mycket bra affär. Snabba och korrekta och man kan fråga om råd om man inte vet hur man ska göra.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 08:57   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Korsetter är jättekul att sy så sätt gärna igång med det!

Dock vill jag påpeka att det är en mycket god idé att läsa igenom trådarna som skrivits det senaste året. Det tar lite tid men om du är seriöst intresserad så är det väl värt det. Frågorna du ställer har nämligen besvarats förut, ibland flera gånger om...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 13:13   #6
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Magnus! Nu kommer en fråga till, vad är planschett? Detta är som sagt helt nytt för mig.

Är det ok om jag har dig som bollplank?

Har du några råd och tips på vad jag behöver tänka på när jag beställer från utlandet? Vill ju inte bli lurad. Jag menar generelt.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 13:40   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Busk på engelska - plåtskenan med öglor och knoppar som man knäpper korsetten med.
Används också om de breda (trä)skonor som sitter mitt fram i tidiga korsetter (utan knäppfunktion).

Edit: Man kan bolla med mig men bolla gärna med hela forumet,De flesta är kanonbra eller vana korsettsömmerskor.
Tänk också på att läsa trådarna (eller rubrikerna) så inte frågor upprepas. Frågor som upprepas tillräckligt länge kommer till slut att ignoreras eller bemötas med viss arrogans.

Senast redigerad av leningrad den 2007-03-10 klockan 13:46.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons