Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-04, 20:27   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tankeväckande test...

http://www.earthday.net/Footprint/index.asp

Gå in och testa hur stort ditt ekologiska fotavtryck är.

Ekologiskt fotavtryck betyder den areal som krävs för att försörja dig, alltså för att producera allt som du konsumerar (dvs. energi, mat, kläder etc.).

Vad var era resultat?

Mitt ekologiska fotavtryck var 5,4 hektar.
Om alla levde som jag skulle det krävas 3 jordklot för att försörja alla.

Där fick man sig en tankeställare...
Speciellt här i juletid med all konsumtionshysteri och onödiga presenter osv.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 20:34   #2
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
oj, där får man dåligt samvete. ett annat test jag läst om är ett test där man sätter sin årsinkomst i ett världsperspektiv. man ska då inte bli förvånad om man kan räknas till de rikaste i världen.vet dock inte vart man hittar detta test..
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 20:47   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Det låter ju intressant.
har faktiskt tänkt på detdär ibland, hur bortskämd man egentligen är.

Man kan gå omkring och tycka synd om sig själv för att man inte har råd att resa, köpa fina kläder osv, "som alla andra".
men när man tänker efter har man ju ignet att gnälla över.
Egentligen är det ju som att vinna på lotto, bara det att få bli född i norden... när man tänker efter...
Speciellt med tanke på hur många människor det finns i världen och hur få av dom som bor här.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 22:32   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag lever på 4 hektar, och om man levde som jag så behövs det 2.2 jordklot :-( Det värsta jag hade var maten på 1.8, det bästa var Mobility på 0.1 (jag har ingen bil utan cyklar nästan överallt, annars blir det buss).

Får ta och börja äta mer vegetariskt med andra ord!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 22:43   #5
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
6,7 hektar. Det skulle krävas 1,5 jordklot för att försörja mänskligheten om alla var som jag. ^.^' Jag är så dålig på att äta ekologiskt... >.<
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:06   #6
mollan mollan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 95
Hemska jag. Om alla levde som jag 8.2 planeter skulle behövas. Jag är målös. Dags för eftertanke!
mollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:13   #7
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Ja, herregud...alldeles för mkt, om alla levde som jag...fem jordklot...jag tror faktiskt det blev fel på nåt svar!Det kan ju inte bara vara för att jag äter kött! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:30   #8
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Citat:
nathalye skrev:
6,7 hektar. Det skulle krävas 1,5 jordklot för att försörja mänskligheten om alla var som jag. ^.^' Jag är så dålig på att äta ekologiskt... >.<
Jag fick oxå 6,7 hektar men då skulle det gå åt 3,8 jordklot för min del?!?!? Hmm ska man lita på de testet månntro Ja man lever gött jämfört med många andra ändå klagar man med jämna mellanrum
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 07:35   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
4,4 hektar. :/ Men jag hade i alla fall 0.1 i mobility...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 11:13   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Hmmm.....

Jag fick nog lite bakläxa på hur mkt bil jag kör. Men jag kör taxi, och jag tror det skulle vara svårt utan bil. Cykeltaxi är inte så lyckat i vårt klimat.
Men är det inte bättre för miljön att person 1 tar taxi till t.ex. flygplatsen och person 2 tar taxi tillbaka från flygplatsen istället för att båda dessa personer åker egen bil eller får skjuts av någon?

Dessutom har vi fjärrvärme, det anses ju bra men fanns inte att välja i testet.

Är vegetarian sedan många år. Ekologiskt kött ser man rätt ofta på de större butikerna, men ekologisk quorn eller andra veggie-produkter? Nej nej, quorn tillverkas i Belgien. Hur lätt blir det att välja ekologiskt då, när det inte tillverkas?

Hur många bostäder i Sverige saknar el och vatten? Jag, jag bor i en stor villa (farligt värre, tydligen), men den är arvegods.

Nej, få inte dåligt samvete för att ni fick underliga resultat. Alla kan göra lite, men hur jag än lever kommer jag inte bli "godkänd" i det där testet.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 11:18   #11
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Citat:
myggorna skrev:
Jag fick oxå 6,7 hektar men då skulle det gå åt 3,8 jordklot för min del?!?!? Hmm ska man lita på de testet månntro Ja man lever gött jämfört med många andra ändå klagar man med jämna mellanrum
Vad konstigt... Undrar hur det blev så? Det kanske inte är så tillförlitligt endå...
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 11:28   #12
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Mitt svar blev 2,3 och att det behövs 1,3 jordklot om alla levde som mej.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 11:46   #13
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Men usch då jag hade 6.9 / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 12:05   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror att skälet till att villor får högre "poäng" är att det krävs mer energi för att värma och underhålla en villa + tomt, än om man bodde i en lägenhet, samt det uppenbara, att man tar mindre anspråk på plats om man bor i ett höghus med 50+ lägenheter på "samma yta" som 3-4 villor.

Så det är mer miljövänligt att bo i höghus än villa, på ungefär samma sätt att det är mer miljövänligt att åka med full buss än om man åker med bil. Båda är farligt, men buss är mer "utspätt" per person och tar mindre plats i anspråk per person.

Jag förlorade mest på att jag äter "dåligt". Jag köper inte mkt kravmärkt då jag dels tycker det är dyrt och dels anser det vara bluff, då kravmärkt mat kan komma från andra sidan jorden. Närproducerat är bättre. Men om man har lite svårt med pengar så är det lätt att man prioriterar bort sådant för pengarnas skull. Men man bör försöka köpa mer råvaror och mindre färdiga mat. Ju mer proceserad mat är desto mer har den åkt runt...

Någontjg jag blev arg över, är när jag köpte laxfiléer.. Det stod att den var fiskad i Norge, ja bra, men paketerad i THAILAND. Varför?! Dyrt som 17 att frakta med frys fram o tillbaka. Och så var det ändå råvara... Tänk då er färdigmat!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 20:42   #15
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Helt klart att det är flygresorna som är det värsta. Jag som normalt sett åker går eller åker tåg och inte äger en bil hamnade ändå uppe på över 5 i mobility bara för att jag brukar göra en t/r flygresa varje år.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons