Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-30, 16:08   #1
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Stickad tumme

Jag har gett mig på att sticka mina första par tumvantar

Dock blev tummen inte så bra. Enligt mönstret skulle man sticka sex maskor med annan färg, flytta tillbaka maskorna till vänster sticka och sticka dem igen med vantgarnet. Sedan när man tog bort markeringsgarnet och plockade upp maskorna skulle man lägga till en maska i varje sida = 14 maskor.

För det första: När jag tar bort markerings tråden så blir det ju 6 maskor i nederkanten men bara 5 maskor i överkanten och så borde det väl logiskt bli, men var lägger jag då upp den maska som saknas i mönstret? I tumgreppet eller
på utsidan?

För det andra: Hur/var lägger jag upp de extra maskorna? Jag testade både i tråden mellan maskorna och i kanten på hålet men hur jag än bär mig åt så blir det tydliga hål mellan extramaskan och de ordinarie. Får man räkna med det och "snörpa igen" hålen när man fäster tråden eller hur ska jag göra för att slippa hål?
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 12:23   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej!

Nu var det massor av år sen jag gjorde vantar, så jag kan inte påstå att jag är expert.


Kollar på en vante jag gjort.
Jag har tagit upp 3 m på var sida tummen. Och det verkar vara gjort "längs två maskors höjd".

Bättre än så kan jag nog inte förklara.


Anledningen att din beskrivning sa att du skulle ta upp 1 m i sidan är ju för att annars blir det lätt hål i stickningen.
Blir det ändå hål så föreslår jag att du tar upp fler. Har du då en mönsterstickning som ostämmer så sticka ihop de extraextra maskorna nästa varv.

Har du vanligt enfärgade vantar så gör ju inte extramsakorna så mycket, mer än gör tummen bredare än originaltummen. Otrivs du med det så minska bort dem med tiden. T ex en minskning per sida och varv tills du har rätt antal maskor.


Det viktiga i stickning är inte att slaviskt följa beskrivningen utan att göra så att det blir bra i verkligheten. (Gäller nog inte spetsbeskrivningar och sånt...)

Ursäkta att du fick vänta på svar.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 15:24   #3
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Tack för tipsen! Det låter vettigt att lägga upp några extramaskor och sticka ihop dem sedan eftersom tumvidden är bra på 14 maskor. Ska nog bli fason på vantarna så småningom. Sedan ska jag ge mig i kast med ett par sockar. Återstår att se vilka klurigheter jag dyker på där.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons