Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-12, 22:23   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Böckerna "Made by me" och "Handmade" är de något att ha?

De norska böckerna Made by me och Handmade- är de något att ha om man vill ha bra mönster till mest kläder och inte bara baby?

Vet att det är bloggare som är med i böckerna men kan inte riktigt få fram vad det tycks om böckerna?

Saknar t.ex. en lista på vad man kan sy och enligt någon så är mönstren i Made by me inte gjorda i flera storlekar utan t.ex. bara i M?!

Någon här som har en eller båda av böckerna och kan berätta vad som finns i dem?
Det är väl inte att göra reklam?

Har kollat på recensioner men de verkar inte finnas med där?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 22:36   #2
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
Hej

Tyvärr har jag inte den här boken,
men jag hittade en länk där du kan få en glimt.

Kanske någon annan kan hjälpa till.

http://www.adlibris.com/se/searchres...omproduct=true
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 22:46   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har surfat runt och försökt få se. Lite har jag hittat om Handmade, men det ska vara 50 mönster/saker att sy i boken! Vore intressant med en lista.
Samma sak med Made by me, föregångarboken. Har lyckats hitta 4 (!) bilder på saker som finns med, men inte blivit klok på hur det är med storlekarna.

Tack ändå!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 00:05   #4
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8293077018

här fick man en prov, med 14 sidor og översikt- tyvärr, bora från en bok.
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 08:44   #5
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Jag var i Trysil i helgen och kollade Made by me och den var inte något ör mig! Mest projekt för barn och den ligger lite på pysselstafiet. Det var några vuxenprylar. Boken är lämplig för nybörjare och för den som behöver lite inspiration för att börja sy. Så jag ställde tillbaka den i hyllan! Böcker i Norge är dyra! Köpte istället Syboka oxh den går igenom hur man ritat egna mönster efter egna mått på ett enkelt sätt. Tyvärr så slarvar hon med sömnaden och bilderna på hennes plagg sitter dåligt och är ostrukna. Sånt stör mig, men avsnitten med instruktioner verkar bra. Så nästan 400:- norska kronor kostar den. Hon har även gett ut en sybok för barnkläder men den kollade jag inte. Hon heter Mari Melilot mönstren ör lite 50-talsinspirerade.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 19:11   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ja, det var ju det jag var orolig för. Att det ska vara sånt som jag redan kan. Räknar mig inte som nybörjare längre

Hur är Handmade då? Någon?

Syboka tittade jag på men har Winifred Aldrich Metrick pattern cutting for women- där får man veta det mesta- dock på engelska. Den kostade ca 260kr har jag för mig, när jag köpte den. Är den norska Syboka bättre tycker du?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 22:00   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
symönster

http://www.systuga.se/produktsidor/moenster.htm

Mönster till trikâtyger Olika storlekar
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 22:11   #8
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Verkar svårt det här.

Innehållsförteckningen för Made by me har jag sett nu och ja, det är inte många kläder...

Men Handmade- vet ju att flera verkar ha köpt den- någon som sett en innehållsförteckning där?

Tittade på mönstren för mjuka tyger, bra att veta att de finns, men har en hel del mönster, framförallt för barn. Är allra mest ute efter inspirerande och bra för vuxenkläder..möjligen även för stl 146-164...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 06:37   #9
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Mönster

http://ottobredesign.blogspot.com.es/

Antar att de flesta vet om den här websidan
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 06:44   #10
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Idé till mönster

Om du registrerar dig pâ Pinterest http://pinterest.com/
t ex pâ vuxenkläder design eller liknande, sâ kan du fà lite idéer och kanske ha ett grundmönster och ändra. Jag kommer ihàg att jag en gàng för hundra âr sedan lânade en bok pâ biblioteket om hur man gör mönster
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 07:37   #11
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Nefertari:jag har inte sett i den bok du nämner, bara den svenska boken av Inger F. Syboka har en lättfattlig beskrivning på grundmönster som jag tyckte var bra. Av de modeller hon visar i boken kanske jag testar ett eller två, men den är trevlig att bläddra i. Har läst recensionerna på Adlibris på Handmade och det är pysselverkstad i den också. Passar nybörjare.
Jag är däremot lite sugen på boken från Sewing Bee. Vad bidrar den med?
Har flera syböcker med eller utan mönsterark och för mig kompletterar de varandra. Ingen av böckerna är liksom "Boken med stort B". Beroende av vad jag gör så kan jag läsa i lera och på så vis få ett komplett svar på min syfråga. Collettes bok är bra tycker jag.
Ps/ glöm inte Tradera, det finns flera gamla utgåvor av böcker som ger bra beskrivningar som kan användas i nutid.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 20:25   #12
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hm. Då får nog blogg-böckerna vara.

Syboka var jag intresserad av, trots att jag inte är norska, men har jag klarat böcker på danska så... . Får se om det blir den istället.
Winifreds bok är helt ok. Men precis som du säger så är det ibland så att böcker kompletterar varandra.

Ottobre: prenumererar på deras tidningar, tycker ofta att damkläderna är just för "dam" och känns lite för tantiga...Barnkläderna är helt ok (om man tänker på vidden).

Är mycket på nätet för att söka inspiration och få idéer. Får väl fortsätta med det!

Tack alla!

Senast redigerad av Nefertari den 2013-05-16 klockan 20:27. Anledning: felstavning
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons