Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-18, 18:11   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tyger för vuxna...?

Eftersom barnen börjar bli större och inte vill ha "barnsliga" tyger eller tryck på tygerna så börjar det blir svårt!

Var finns de där lagom tygerna? De med tryck som inte är barnsliga?!

Och eftersom barnen numera inte alltid "köper" hemmasytt så börjar jag så smått titta på plagg att sy till mig själv men- jag vill inte heller gå runt i "barnsliga" tryck eller mönster!

Tycker att det är jättesvårt att hitta snygga tyger. Allt ser av någon anledning halvbra ut och "skriker" hemsytt om. Jag har inga problem att stå för att jag har hemsyddda kläder, men vill ha fler valmöjligheter- inte bara stormönstrat eller enfärgat liksom. Eller tantigt. Är inte redo för tantigt ännu....

Så var finns de snygga "vuxen"-tygerna någonstans?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 19:18   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Pallins tyger i Sundbyberg ligger på Sturegatan 22 och även Texilcentrum på Järnvägsgatan 56.

Tygverket på St Paulsgatan 19 (Stockholm mellan Slussen och Mariatorget)

Dessa butiker tycker jag har stor variation av tyger både barn och vuxentyger.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 21:55   #4
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Första websidan är inte den rätta tag denna istället
http://slyngebarn.amandur.dk/forum/a.../t-137661.html
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 05:38   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Italienska modetyger i Mölndal och Svenska mönster i Malmö har båda webshop och vuxna tyger.
Själv håller jag på och kollar vad som finns i England och skall besöka Shaukat om nån månad för att spana IRL.
Det finns massor med firmor i USA men frakt är dyrt och risk för tull tillkommer, därför tror jag UK är ett bra alternativ.
Själv handlar jag när jag är på semester och Stof och stil har blivit bättre med vuxenmönster på trikå senaste 2 åren, men det är inte säkert det finns i katalogen, har hittat en del grejor på deras stuvbord och bland 1,5 metersklippen som är riktigt trevliga.
Sen är fördelen med att bo i Malmö att det är nära till Köpenhamn...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 07:16   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Tyger för vuxna

http://www.emmaonesock.com/fabricindex.asp
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 10:37   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tack alla, ska kolla in allt! Tänk att för några år sedan fanns det så lite roliga barntyger..nu finns det massor. När ska revolutionen komma för vuxentyger tro?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 12:53   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Nefertari skrev: Visa inlägg
Tack alla, ska kolla in allt! Tänk att för några år sedan fanns det så lite roliga barntyger..nu finns det massor. När ska revolutionen komma för vuxentyger tro?
Förstår inte vad du kollar nånstans?! Jag har aldrig någonsin haft problem med att det inte finns snygga tyger. Alla tygbutiker jag satt fot i har haft nåt jag tyckt var snyggt. Alla konfektionstyger som inte har massa barnsliga mönster på är ju 'vuxentyg' (vilket är en riktigt fånig benämning). Du har ju inte ens sagt vad du letar efter! Inte ens sagt material, vävt/stickat, mönstrat/enfärgat. Bara att du vill ha tryck. Gå in i en butik och leta efter plagg som har tryckt mönster på tyget. Du kommer förmodligen bara hitta det på barnavdelningen, iaf på herrsidan. Undantaget paisley.

Snälla sluta säg 'vuxentyger', det låter bara fel.

Och kolla engelska och italienska ebay. Bra väverier där, och billigare frakt än inom Sverige (oftast).
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 14:10   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Tänk jag fattade på en gång vad du menade...
glömde dock att nämna Gittes tygkälla, nu bor du i Stockholm men det är värt en omväg, eller tom. resa
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 14:57   #10
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Vad man kallar de dessa tyger för spelar mindre roll. Jag letar också efter tyger i trikå/bomull/crepe/mm utan häxor,svampar och traktorer.
Många tyger som jag hittar i de butiker jag kollar skriker 80-tal. Vill inte ha murriga tyger. Lite mer åt Gudrun Sjöden är det jag letar efter.
De finns inte.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 19:14   #11
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Borde väl inte svara.

Kanvas:
Trist med otrevlig ton tycker jag. Hade du uttryckt dig på samma sätt om du stått öga mot öga mot mig? Vi känner inte varandra och jag skulle inte uttryckt mig som du ens mot någon jag känner.

Jag skrev "vuxen"-tyger inom citationstecken i trådstarten. De flesta andra verkade inte ha några som helst problem med att förstå vad jag menade. Och vad man kallar dem är väl inte så viktigt i det här sammanhanget, huvudsaken är att andra förstår vad man menar.

Nej, det var inte specificerat tygsort eftersom det inte var relevant. Jag syr kläder i både trikå och vävt, fast, tyg. Så ja, det var utseendet på tygerna det handlade om. Tryck eller mönster.

Senast redigerad av Nefertari den 2013-04-22 klockan 19:19. Anledning: Tillägg
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 16:08   #12
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Jag tycker också, att när jag går på stan, på t ex Kappahl och Uno m m, så finns det kläder i jätteläckra tyger. Var finns de tygerna någonstans? Jag förstår om inte exakt samma finns, men liknande.........
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons