Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-23, 13:59   #1
Neree Neree är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 2
Omdöme om Husqvarna Viking E20 H class

Hej!

Jag undrar om någon här äger en Husqvarna Viking E20 H class.
Jag är nämligen på jakt efter en egen symaskin eftersom jag har tröttnat på att låna andras

Jag använder symaskin främst till att sy reletivt enkla saker... t-shirts, skjortor, etc. Det jag vill ha ut av min maskin är några grundläggande sömmar (raksöm, zigzag) och att den enkelt kan göra knapphål...

På pappret ska Husqvarna E20 ha alla dessa egenskaper (till ett bra pris), och Husqvarna sägs vara ett bra märke. Men jag vill gärna höra er åsikt.

De tyger som ska användas är förresten av typen tunna till medeltjocka. Jag har själv märkt att äldre maskiner inte är så glada för de tunnare tygerna och därför vill jag gärna satsa på en ny maskin som jag kan ha glädje av länge.

Uppskattar all hjälp ni kan komma med.
Hälsningar!
Neree är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 20:56   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag känner inte till maskinen i fråga men det är du som skall ha den därför måste du provsy, mycket! Ta med egna tyger och testa alla sömmar och på flera maskiner.
Det skall också kännas bra att handla i affären, att man kan komma tillbaka och fråga, bra om det ingår utbildning på maskinen
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 22:46   #3
Neree Neree är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 2
Tack för tipset... jag ska definitvt besöka en butik snarast.

Jag tänkte på en annan sak...
Om man ska sy till exempel en långärmad t-shirt i trikå så är ju overlock det bästa. Men hur väl duger de fuskoverlock-sömmar som finns på moderna maskiner som till exempel husqvarnas olika modeller?

Kläderna ska vara för eget bruk, men de ska också hålla, och sömmarna ska se "fina" ut... jag känner i dagsläget att en overlock vore lite overkill för min del, även fast jag har sytt en del med en väninnas overlockmaskin. Tror ni att man kan komma långt med en vanlig maskin med bra sömmar?

Det ska tilläggas att tid och tålamod har jag en massa av, så jag är endast intresserad av ett fungerande och snyggt resultat, inte så mycket av att det ska gå fort eller effektivt. En stor del av sy-pysslandet för mig är att det faktiskt är ett avslappnande hobby...
Neree är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 08:34   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag syr för det mesta med fuskoverlocken
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 21:12   #5
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag tycker att E20 är en bra och enkel maskin, men så är jag också förtjust i just HQ-maskiner. Jag köpte en snarlik, men modellen "över", och är hur nöjd som helst!

Det du kan tänkas fundera över är hur många tillbehör (pressarfötter mm) du vill kunna komplettera med. Till E20 finns det inte så hemskt många att köpa, utan du får isf gå upp en modell.
Men som sagt: robust och enkel maskin för en bra peng.
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons