Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-12-26, 16:37   #1
Maja97 Maja97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 7
frågor ang. sy korsett

Hej!

Jag har aldrig sytt en korsett innan men hade tänkt försöka iallafall. Jag har tittat lite på vena cava och blev intresserad av den här:

http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...ng_Corset.html

Är det någon som har sytt den och vet ifall det är ett bra mönser om man är nybörjare?

Sen har jag även förstått att man alltid ska sy en modell innan man syr den riktiga korsetten. Vad syr man då den av för tyg och material?
Maja97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 17:39   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man ska alltid sy mockup av samma material eller i alla fall material som är likvärdig (testa dra i tyget åt alla håll och jämföra, dvs vågrätt, lodrätt, diagonalt, det optimala är ju att det är stumt). Annars kan det bli jättefel. (lita på mig, erfarenhet )

Man ska också sätta i samma typ av fjädrar som man kommer använda.

Förresten, jag köpte det här tyget från samma ställe, det är fantastiskt... <3
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...ne_Coutil.html

Det är så pass styv och tätvävt att man kan använda det som bara 1 lager. Jag har testat med att färga det tyget och det går bra. Och det som är det bra är att det är styvt i sig självt, inte av kemikalier/medel. När man färgat eller tvättat tyget så blir det lika styv igen när man strukit det. Då vet man att det är kvalité.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 19:29   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har inte sytt just det mönstret, men tycker att det ser ut som en relativt enkel modell för en nybörjare.
Sen finns det ju olika nivåer på nybörjare - du bör kunna sy raka sömmar (utan att vobbla)och hålla dig efter sömsmån, samt sy ihop flera lager utan att det drar sig/förskjuts.)

När jag tittar närmare på bilden så blir jag lite fundersam på vad det är för någonting i nederkanten baktill - gissningsvis någon sorts skenisättning för aatt hålla ut kjolen. Denna delen är den enda biten som nog kan vara lite knepig - men med en bra beskrivning så är dt nog inga problem.

som Bila skriver så är en test-korsett bra att göra - både för att prova av för ev ändringar av mönstret, och för att få testa alla momenten innan du ger dig på det riktiga tyget.
Sen brukar jag återanvända skenor, planchett m.m till orginal-korsetten, så att man kan testa utan att behöva lägga pengar på dubbelt material.

Lycka till med din första korsett (risken finns att det inte blir din sista )
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 00:22   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Strunta i den modellen!!! Den är krånglig att sy och är inget fin alls!
Man krånglar till beskrivningen och konstruktören hade kokat ihop en korsett som avsevärt skiljer sig från gängse viktorianska modeller bara för att kunna ta ut ett patent.
Välj Truly Victorians TV-110 istället. Om du ABSOLUT vill sy den här kan du mitt mönster, men du får vänta tills vi återvänt från Chicago efter helgerna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 11:47   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant. Jag studerade nu det närmare, ja lite udda design...

Här är en som sytt en korsett av det här:
http://corsetmakers.livejournal.com/...patterns%20703
Hon säger dock att hon inte haft problem. Men det är ingen vacker korsett heller, i min åsikt.

Ta en annan.

Truly Victorians korsett sägs vara bra för nybörjare, precis som Magnus föreslog. Om du är bekväm i engelska så har kreatören eget forum där hon svarar inom någon dag om du får problem. (jag har sytt några av deras mönster så jag har själv frågat ett antal ggr.. )
Här är korsettdelen:
http://www.trulyvictorian.com/phpBB3...928dc38d05fc0e
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 21:14   #6
Maja97 Maja97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 7
Tack så mycket för svaren. Jag har ändrat mig nu, jag syr den från Truly victorian istället.

Jag har sytt en del historiska kläder innan men inget liknande en korsett.

Min inställning till det här är att det värsta som kan hända är att jag inte lyckas, och då har jag ju iallafall förhoppningsvis lärt mig nåt på det.
Maja97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-30, 00:11   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men det är ju därför man syr provplagg först. För det är mkt sällan man lyckas rätt direkt. Med passformen iaf.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 21:51   #8
beccajons beccajons är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 2
vet någon var man kan köpa såna stålskenor med knäppning i sverige? såna som finns i korsetter man köper färdiga. vill helst inte köpa från utlandet.
beccajons är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 22:42   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Röda Tråden i Stockholm. Knapp-Carlsson i Göteborg kan ha någon storlek också.
Heter planschett på svenska, busk på engelska.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons