Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-05-05, 21:35   #1
annerborn annerborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2015
Inlägg: 4
Problem med undertrådsspänning? (Husqvarna automatic)

Hej!
Är det någon som har några bra tips om hur jag får till rätt trådspänning på min mormors gamla Husqvarna automatic.

Jag skall sy i lite kapelltyg så jag har skaffat rekommenderad grov tråd och 100-nål. Jag fick direkt problem med att övertråden gick i stora loopar nere på undersidan av tyget, så jag tänkte att jag behövde spänna övertråden. Jag har gjort en massa prov och kommit fram till att över-, och undertråd verkar jämnt spända när övertrådsspännaren är skruvad i botten och övertråden praktiskt taget går av. I alla andra lägen verkar övertråden mindre spänd än undertråden (den gör öglor på undersidan medan undertråden går rakt som ett streck på undersidan av tyget).

Nästa steg var då att ge sig på att släppa på undertrådsspänningen, genom att skruva lite på justerskruven på kapseln som håller undertrådspolen. Jag skruvade först ett kvarts varv motsols utan synbar effekt. Då skruvade jag ytterligare ett kvarts varv. Det hade heller ingen effekt. Är jag på rätt väg? Skall jag fortsätta att skruva på skruven som jag tror undertrådsspänningen?

Vad skulle ni göra?

mvh,
annerborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 21:57   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Jag skulle sänkt tänderna som drar tyget bakåt i och med att du syr i tjockare tyg än vanligt.

Husqvarna kan vara ett bra val att sy i tjockare tyg,men det får bli bara Husqvarna 12 alternativt Elna nr 1(gräshopparen).

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 08:32   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Undertråden skall vara så spänd att du kan ta och göra ett jojoryck med tråden så skall spolen åka ner på tråden men inte fortsätta hela vägen ner till golvet. Då är den i rätt område. Hoppas du förstod vad jag menar.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 08:36   #4
annerborn annerborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2015
Inlägg: 4
Tack, jag får prova jojjotricket när jag kommer hem i kväll.

Om undertråden då verkar för trög/spänd, kan jag då bara fortsätta att lossa på undertrådsspännarskruven på spolkapseln tills jojjotricket funkar som det skall?
annerborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 09:31   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
annerborn skrev: Visa inlägg
Om undertråden då verkar för trög/spänd, kan jag då bara fortsätta att lossa på undertrådsspännarskruven på spolkapseln tills jojjotricket funkar som det skall?
Risken med att lossa undertrådsspännarskruven är väl att den kan lossna helt i sådant fall, och försvinna.

Men symaskinen kan ju ta skada om du syr så kraftigt tyg. Hemsymaskiner liksom denna är inte gjorda för att sy i kappeltyg.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 10:58   #6
annerborn annerborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2015
Inlägg: 4
Jag tror inte att tygets tjocklek kommer att utgöra något problem. Det är ju en rejäl gammal maskin som jag sytt kapelltyg med förut.

Jag tror att problemet ligger i tråden. Den är nog grövre än de trådar jag använt förut och därför matas trögare ut spolkapseln. Det jag är lite orolig för är att jag inte kommer att kunna justera undertrådsspänningen tillräckligt för att den skall mata ut tråden lättare.

Det här är beskrivningen av tråden jag använder:

"Det här är en vaxad Sytråd av bomullsomspunnen Polyester.
Polyestern står för styrkan i tråden och bomullen tätar nålsticken. Det här är en utmärkt tråd att använda vid kapelltillverkning.

Bomull / polyester
Tjocklek: 36
Längd: 700m"
annerborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-09, 15:40   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
annerborn skrev: Visa inlägg

Bomull / polyester
Tjocklek: 36
Längd: 700m"[/I]
Du skriver inger om vilken nål du använder. Grovlek 36 vaxad tråd kräver minst 120 i nålgrovlek för att gå helt bra annars kan det bli öglor på undersidan.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 09:28   #8
annerborn annerborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2015
Inlägg: 4
Hej!

Jag använde 110-nål.

Jag fick det aldrig att fungera. Det kändes som att övertrådsspännaren på min gamla maskin hade problem med den grova tråden. Den verkade fastna så fort jag spände den så hårt att det inte blev några öglor på undersidan.

Jag har givit upp och försöker hitta en tunnare tråd som ändå klarar av väder och vind. Jag hade en tunnare tråd som jag använde sist jag sydde kapell och den har hållit bra.

/ N
annerborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons