Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2024-10-24, 10:47   #1
Bjornj Bjornj är inte uppkopplad

Båtkapell

Hej
Jag har gett mig på att tillverka ett kapell till en mindre båt.
Jag är fullkomlig novis på sömnad, det skall sägas.
Kapellduken är ju rätt kraftig och det har visat sig svårt att få till snygga sömmar.
Det blir löst på undersidan, översidan blir bra. Jag använder en lite starkare tråd som
rekommenderades av duksäljaren. Om jag provar med vanlig sytråd blir det bra på båda sidor.
Jag har provat med olika trådspänningar med det gjorde ingen skillnad. Jag har även provat med silikonspray som någon tipsade om på nätet.
Det verkar alltså som om tråden är problemet. Det händer även att den liksom korvar till sig.
Kan det vara för litet hål i nålen, jag använder 100 nål enlig vad som rekommenderas, är det 1mm ?
Kan det ha med undertrådens spänning att göra? Kan man ändra den.
Jag har lånat en Husqvarna prisma maskin som har en vanlig undertrådshållare. Jag köpte även en Brother cs10s där man bara lägger i undertrådsspolen. Båda maskinerna beter sig på samma sätt.
Skulle det räcka med vanlig sytråd eller blir det för klent?
Kanske finns det lite tunnare tråd som är tillräckligt stark?
Många frågor men finns det några svar?

OT, vad menas med taggar
Bjornj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-26, 22:33   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Hej!
På spolkapseln finns en skurv som man reglerar undertrådsspänningen med.
Lägg ut en bild eller två på kapseln så kan jag kika vart du kan reglera och hur du ska reglera den. Det brukar stå i bruksanvisningen (som alltför många slarvar bort). Den ska man alltid vara mkt rädd om.

Vi börjar där så ska vi se om jag kan hjälpa dig om du inte redan fått hjälp dvs. Meddela vilket så att jag vet om jag kan släppa detta eller ej är du bussig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-27, 09:09   #3

Det verkar ordna till sig.
På Brothermaskinen, som man bara lägger i undertrådsspolen, jag hade missat att man skall hitta en osynlig springa att dra tråden igenom precis som på en lös spolhållare. Ingen av de videor eller instruktioner jag har sett förklarar detta på ett begripligts sätt. Man kan se att de gör en blixtsnabb rörelse mot höger innan de för tråden till den stora springa i plasten. Det är inte alls så lätt att hitta springan. Man får hålla ner tråden med ett finger eller annat och försöka någta gånger innan man hittar rätt. Men sen blev det bra. Det är väl för självklart för instruktörerna för att ta upp närmare.

Husqvarnamaskinen Prisma har också funkat bättre på slutet. Jag vet inte varför. Den har stått oanvänd i flera år så den kanske behövde en tids uppvärmning?
Vad jag har läst så beror lös undertråd på att övertråden snarare är för hårt spänd än för lös. Är det rätt?
Jag har försökt mäta undertrådens spänning med en vanlig hushållsvåg.
Jag kom fram till 45g på en spolhållare och 56g på den andra.
Jag har sett siffror på att det skall vara 18-25 gram så det verkar ju mycket. Kanske beror på den lite grövre tråden.
Betyder 100 nål att den är 1mm i diameter? eller är det något annat?

Tackasam för alla
Gammal 2024-10-27, 10:03   #4

Wink

Prisma är en smörjfri maskin. Troligtvis hade den beckat igen. Bra att börja försikigt och manuellt. Det är plastdetaljer i den. Så nästa gång om den stått länge börja med att vrida handhjulet manuellt. Går den mkt tugnt öppna upp baksidan av maskinen, värm metalldelar med hjälp av att blåsa med fönen. Fortsätt att vrida manuellt till att senare övergå att köra den tom på ström. När den spinner som en katt då är den igång.

Du ser ju vad överspänningen är ställd på, 0 läge ska den ju vara på. Jag har Bernina så jag behöver aldrig ändra på någon trådspänning. Kan köra med supertjock övertråd och supertunn undertråd, vise versa. Syr lika bra ändå.
Undertråden ska då du håller i den och du knycker till med handleden rulla ut ca 10 cm. Justera övertrådspänningen alltid, det är enklast. Läs i instruktionsboken.

Hur mkt väger respektive spole? Är samma fabrikat? Till samma symaskin? Plast eller metallspole? Till Prisma ska det vara plastspole. Tycker inte heller att viktiskillnaden borde vara så stor. Har du tjockare tråd så får du på mindre på spolen...

Symaskinsnålar är dimensionerade i metriska och imperialistiska. Ju mindre siffror desto finare nål . Storleken på en nål beräknas av dess diameter, så en 90 nål är 0,9 mm i diameter. Storlek 10 = 70. Så du tänker helt rätt. Sedan är även nålspetsen olika på olika nålar. Det finns nålar anpassade för olika sorters tyg. Då är vi inne på klädsömnad så vi tar det efter båtkapellet gissar att du då har fått blodat tand och blivit sugen på den också.

Ja, det är vad jag vet om detta. Håller tummarna för att allt går bra. Ska själv sy ett kapellöverdrag till mitt utekök här i vinter. Håller tummarna för att allt går bra. Lägg gärna ut en bild då det är klart skriv ngr rader hur det har gott. Det är alltid roligt för då lär vi oss alla något.
Gammal 2024-10-27, 17:29   #5

jag uttryckte mig lite förvirrande. Jag har inte vägt spolhållarna.
Vad jag gjorde var att mäta den kraft som går åt för att dra ut tråden från hållarna. det blev 45g-56g har jag för mig. Någon kanske är intresserad av hur bar mig åt. Jag lade en tyngd på vågen och fäste tråden i den. Sedan lyfte jag spolhållaren rakt upp så att tråden löpte ut.
Vågen var så beskaffad att denkunde väga negativa vikter så att säga.
Jag fattar inte det här med nålnumren.
Att en 90 nål är 0.9mm verkar ju logiskt men att storlek 10 = 70 förstår jag inte. Borde inte en 70 nål ha diameter 0.7mm?
Gammal 2024-10-27, 17:43   #6

Det där med att väga har jag ingen aning om. Vedertaget inom sömnad är att undertråden ska rulla ut med ca 1 dm med ett handledsknyck. I din bruksanvisning till symaskinen står det att läsa om det. Det finns säkert filmer på Youtube.com om att fixa spänningen på undertrådsspolkapseln om du vill titta.

Ang synålsnr m m jag fattar inget heller. Tycker också det borde vara 0,7mm. Kanske ngt skrivfel i den källan jag hittade på nätet. Tyckte ang 100 nål var det vettigt.

Har inte lagt ner ngn större energi vad nålnummerbeteckningen betyder däremot vilken strl jag ska ha till de olika tygerna och vilken nålspets, för det är det som är det viktiga för sömnaden. Du kan säkert grotta ned dig och få mera information angående detta om du letar på nätet.

Här på Sysidan kan du läsa om undertrådsspänning https://www.sysidan.se/forum/search....archid=6756361

Lycka till och trevlig söndagkväll! Berätta gärna här vad du kom fram till så får jag också lära mig något nytt!
Svara

Taggar
symaskinsnålar, undertrådsspänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:38.