Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-29, 18:37   #1
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
Vilken BERNINA ska jag välja??

Har bestämt mig för en Bernina - tror jag. Efter att ha läst på forumet verkar de flesta vara nöjd med denna maskin...

Jag undrar dock vilken av alla modeller jag ska välja?

Jag vill ha en maskin som kan sy det mesta, och klarar grövre tyger lika bra som tunna.
Brodering kan vara roligt, men inget måste. Kravet är en maskin som syr bra i första hand.
Max 10.000kr.
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 19:33   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag tror att du kommer att bli jättenöjd med en Bernina, har själv haft deras maskiner i många år och har svårt att tänka mig att byta märke eftersom jag är så nöjd. Snygga sömmar, många tillbehör som standard och åtminstone jag har fått otroligt bra service från min handlare.

De har en modell som heter Activa som är mycket bra, finns i några olika modeller och du kan läsa om skillnaderna på deras hemsida http://www.bernina.se/ . Priserna ligger runt 9000:- om jag inte har fel för mig.

Jag har själv en modell som heter Aurora 440 QE, men den kostar runt 16000:- om du inte kan hitta en begagnad. Den syr i allt som jag hittills har provat. Sex lager jeanstyg, chiffong, paljettyger, trikå, baddräktstyg, siden... Man kan finjustera inställningarna så att den syr perfekt i det mesta.
Jag skulle tro att Activan kan användas på samma sätt, då maskinerna påminner mycket om varandra. Auroran har fler sömmar, och lite mer finesser, men båda maskinerna är rejäla i konstruktionen och är inget man sliter ut i första taget.

Bernina har en ren broderimaskin, men som jag förstår det vill du i så fall ha en som både syr vanligt och broderar, och då måste du upp mer i prisklass än 10000:-. Jag har inte någon broderimodul till min maskin, och om jag skulle köpt det samtidigt hade maskinen gått på ungefär 23000:-.

På hemsidan kan du hitta en tabell där du kan jämföra de olika modellerna med varandra för att se vad det är som skiljer dem åt, kan vara bra att ha ett hum om det.

Lycka till med ditt köp, och du får gärna maila mig om det är något du undrar över. Kan jag hjälpa till gör jag gärna det!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 22:12   #3
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Hei

Jeg er helt ny her på Sysidan, og lurer på det samme ! Jeg lurer litt på enten aurora eller artista, men klarer ikke bestemme meg. Tror jeg må ta en tur til butikken å titte litt i morgen. Spennende å se om du får flere svar..
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 23:01   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag återkommer alltid till att: för det första ångrar man aldrig en Bernina! och för det andra blir man alltid sugen på "lite mer"!
Eftersom Berninor håller så fantastiskt bra och länge är det väl värt att lägga ner lite mer eftersom de faktiskt blir billiga i längden!

För ca 15 år sedan blev jag tvungen att välja en maskin "ett steg lägre" än jag egentligen velat och det ångrade jag bittert! (Det var några NYTTIGA extrafinesser!) Så nu när jag skulle köpa ny valde jag MED broderivariant dvs 440QE och som Annika74 säger kan man ju välja att inte köpa med broderienheten direkt!
(Men det går ju alltid att få bättre pris totalt när man plockar till direkt... Jag brukar alltid försöka få med en massa extra "på köpet" - nålar, spolar, broderitråd, mm, mm!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 07:56   #5
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
Tack för svaren!
Givetvis skulle jag också vilja ha en bättre maskin, men är nybörjare och känner att 10.000 är det jag max vill lägga ut, vet ju faktiskt inte ens om jag kommer tycka det är roligt att sy.

Hur är andrahandsvärdet på maskinerna? Tänkte att man kanske kan sälja den och köpa en bättre lite senare?

Funderar iaf. på en activa 220 - vad tror ni? Är det en bra start?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 12:00   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det tycker jag är fullt tillräckligt! Du kommer att uppleva stor syglädje och inspiration!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 15:22   #7
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
ser nu att den saknar overlock, är det något man använder ofta? Kommer jag sakna det?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:03   #8
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Overlocksömmar är bra när du syr i trikå. Vanlig raksöm brukar inte hålla när man syr i trikå, så syr du mycket i trikå, då är det nästan ett måste...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:16   #9
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
okej då ska jag verkligen inte ah den msknen... Tillbaka på ruta ett...
Hittar ingen annan bernina i min prisklas (max 10.000) någon annan som har tips på en bra maskin?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:24   #10
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Men är du säker på att den inte har någon form av trikåsöm?? Min första symaskin jag köpte för ca 20 år sen, hade det... den låg i prisklass 4000:-. Jag sydde massor av bebiskläder till mina tvilingflickor, på den. Och de höll tvätt efter tvätt...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 18:45   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan sy trikå på maskin som bara har raksöm och sicksack!

Då tar man sicksack och ställer in på smal sicksackbredd och längd ca 2-3 mm så det blir smalt sicksack. Den sömmen använder du istället för raksöm. Sen kantar du med vanlig sicksack om det behövs.

Jag föredrar faktiskt sömmen ovan framför dessa fejkoverlocksömmar som bara sträcker ut tyget och gör sömmen vågig och fladdrig.
En riktig overlocksmaskin har två matare, vanlig symaskin har bara 1. De två matarna kan justeras var för sig så tyget hålls ihop eller sträcks ut, beroende på vad man vill ha. Det kan man inte göra på vanlig symaskin utan det brukar istället bli så att det sträcks ut.

Man kan också sy med en smal gummisnodd i sömmen som håller ihop tyget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 18:53   #12
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
På min gamla, gamla maskin som jag sydde MASSOR av trikåkläder på, blev det inte vågigt och fladdrigt med "fejkoverlocksömmen". Kanske olika på olika maskiner, då..
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 20:49   #13
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Jeg har vært å tittet på bernina maskiner i dag. Og mye vil ha mer Jeg har kikket på activa 240, jeg har en Janome MB4 broderimaskin, så broderidel er ikke så viktig for min del. Og så tittet jeg på 440QC. Og den var utrolig flott ! Men jeg syr mer klessøm enn quilt, så jeg klarer ikke rettferdiggjøre 440. Jeg quilter, men ikke så mye, som de som normalt kjøper 440 tror jeg. Jeg har overlock og coverstitch i tillegg... er 240 en maskin som kan dekke behovet mitt godt da tror dere?
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 08:15   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Om man kikar i "jämförelselistor" står det att Bernina inte har "overlocksömmar" MEN det är bara så att de är ärliga!

De vill inte påstå att "overlocksöm" med vanlig maskin är detsamma som på en overlock - alltså: Det FINNS sömmar som ser ut som overlock MEN de är inte SÅ elastiska! Inga lögner eller överreklam här alltså!

Däremot syr den otroligt bra och syr i vad som helst utan problem, dvs även i elastiska tyger!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 08:20   #15
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Vill oxå tillägga att Bernina verkar vara det enda märket som skickar med "sybord" till sina maskiner och inte bara har tillbehörsasken som utbreddning av armen! Kan man öht sy utan???
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons