Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-31, 09:44   #1
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Att byta nål - hur ofta?

Hej!

Det finns säker flera förekommande frågor.

När ska jag veta att de är dåliga. Så dags att kasta bort dom... o hur ofta brukar ni byta nål till overlock?
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 12:28   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Nu har jag förvisso inte någon overlock - ÄN, men till min vanliga maskin byter jag efter varje plagg/projekt lite beroende på vilket material det är och hur mycket jag sytt.
Har lånat en äldre sömnadsbok och där rekommenderas att man byter nål efter varje plagg. Mindre plagg, t.ex. barnkläder syr jag fler av innan jag byter.

Tycker att tyget jag investerat i ofta kostar en del medans nålarna är billiga så jag byter hellre än riskerar att förstöra tyget.
Tycker också att maskinen går lite bättre efter nålbyte men det är nog bara psykologiskt.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 17:48   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag har haft min overlock i över sju år, och har bytt den ena nålen. En gång... Nu har jag haft perioder där jag inte sytt särskilt mycket alls, men de senaste åren har den gått en hel del.
Så länge sömmarna blir fina och nålarna inte förstör tyget har jag inte sett någon anledning att byta nål.
Byter inte särskilt ofta i min vanliga maskin heller, så länge de inte blir kantstötta slits de ju inte nåt nämnvärt.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 19:52   #4
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Min lokala handlare säger att en nåll håller i 8h.Jag byter lite då och då.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 11:34   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Uhmmm Det låter för mkt.. Handlarn försöker dig juh att köpa deras nål oftare
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 12:05   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag byter nål i min overlock lite då och då. Med ca 5-7 sytimmars mellanrum
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 21:02   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Än har inte jag bytt någon nål.

Hej!

Jag har en Bernina 1100DA overlockmaskin. Den enda gång som jag har bytt nål är när den gått av.

Blev så förvånad att jag gick och tittade i instruktionsboken om jag hade missat något.I instruktionsboken så rekommenderar de bara nålbyte om den defekt t ex sned eller så.

Jag har bytte nål för 3 år sedan och det är sytt en hel del på den. Antal timmar vet jag inte men bra många fler än vad ni har uppgett. Det är inte heller några som helst fel på sömmarna. Inte vet jag om maskinen låter eljest heller.

Det kanske är så att det olika beroende på fabrikat. Hur märker du att det är dags? Klockar ni tiden?


Senast redigerad av Gumpan den 2008-09-03 klockan 21:05.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 23:56   #8
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag har inte bytt ut ännu o söm är helt ok precis som förut. Det har gått på över ett halv år nu.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 08:32   #9
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Tidigare tyckter jag att jag bytte nål stup i kvarten pga de gick av för mig, men nu har jag bytt maskin (och kanske, kanske blivit lite mera van ;-) så nu byter jag nål väldigt sällan. Brukar dock kontrollera nålen innan jag sätter igång. Sen är det ju så att man har olika nålar till olika material i "vanliga" maskiner och då kan iaf inte jag hålla reda på hur många timmar jag sytt med en och samma nål.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 07:57   #10
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Krom nålarna behöver nästan aldrig bytas, de har varken gått av eller blivit krokiga för mig. Dock haer jag hört att det rekommenderar nya när man t ex ska sy stråveck för att det ska se prydligare ur.
Ha1SP nålarna däremot går sönder då och då... Men man klarar sig ganska långt på kromnålar.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 08:21   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan man sy stråveck på overlocken? Va kul Eller måste jag ha en overlock med coversömmar då?
Vad är kromnålar? Passar de till alla overlockmaskiner? Var köper jag dem?

Många frågor på en gång Men här är bästa stället jag vet att kunna få svar på sy frågor.

Senast redigerad av MonikaW den 2008-09-05 klockan 08:24.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 01:05   #12
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Förlåt, jag har en kombinerad och på coverdelen kan man sy stråveck med specialfot superenkelt.

Dem kromnålen jag använder till cover och overlock heter ELx705 CF, det går även att använda den utan CF på slutet, men då är den inte kromad. Det är lite skillnad på nålarna, har bilder hemma, men eftersom jag inte vet om vem som äger rättigheterna till bilderna så vågar jag inte publicera dem.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 20:00   #13
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Nålar byter jag om tråden hela tiden går av eller trasslar, då brukar det hjälpa med en ny nål. Annars byter jag bara när de går av, vilket tyvär händer för ofta- jag är lite för optimistisk när jag kör över tjocka sömmar...
Visst är förövrigt tvillingnålar hutlöst dyra? Någon som hittat något ställe där symaskinsnålar är billiga?
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 18:52   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Billiga nålar

Det billigaste jag har hittat är Stoff och Stil.
Kanske någon annan har något bättre tips.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 07:59   #15
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag har provat stoff och stils nålar och jag tycker inte att de håller så bra kvalitet.

Jag håller på Schmetz! Bibbi här på sysidan säljer dem till hyfsat pris.

Annars kan man beställa från induktaprogenta via minns ej vad de hette- men det finns en tråd om detta- för 18kr plus moms för ett fempack eller tiopack, om jag inte minns fel. Jag beställde jättemånga för att ha ett litet lager...! Finns inget så irriterande när man ska sy och så är just den nåltypen slut...

När man beställer därifrån ska man tala om vad för maskin man ska ha nålarna till så kan de kolla upp vilken nål som ska passa just bäst... eller så vet man redan och då är de ju bara att fråga om de kan sälja den.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons