Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-04, 18:12   #1
kattekissen kattekissen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 3
Question Symaskin för nybörjare?

Hej, min erfarenhet av att sy med symaskin kommer nästan bara från sy-slöjden, men nu skulle jag vilja återuppliva kunskaperna med en alldeles egen symaskin! Men jag har ingen aning om vad som finns där ute så jag skulle vilja ha tips på en bra symaskin för nybörjare. och eftersom jag är student så vill jag att den ska vara liten i pris och form. Jag hade främst tänkt använda den till att laga/sy om gamla fina kläder, sy lite lättare saker som väskor och liknande och sedan kanske jobba mig upp till lite avancerade saker så då behövs ju kanske inte den mest avancerade modellen Andra tips tas också gärna emot! Tack för hjälpen!
kattekissen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 18:35   #2
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag är en nybörjare själv (eller så gott som iaf) och jag har en Hugin Rosace och den är jättebra. Fick den som studentpresent så jag har ingen jättekoll vad den kostar med den är bland de billigaste bästa i sin klass vad jag förstått.

Här står lite recentioner om den på sysidan: http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=477 (har inte recenserat den själv eftersom jag egentligen inte kan jämföra den med nån annan än de jag sytt med på syslöjden för flera år sen...)
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 18:50   #3
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Jag hade nog satsat på en äldre begagnad maskin som står stadigt och inte har allt för många finesser.
Raksöm, sick-sack och att man kan få bredare sick-sack tycker jag är viktigast. Det klarar du dig långt på.

Gå till en symaskinsaffär och kolla om de har begagnat, för oftast har de servat dem och vet hur den fungerar.
Så är det i alla fall här i Halmstad.
En gammal husqvarna är mycket bra faktiskt, eller en Pfaff som är äldre är oxå att rekommendera.
Har själv en Pfaff som har gått JÄTTEBRA i 20 år. Jag har den ännu och då syr jag som företagare på den.

Lycka till !
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 18:55   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
jag rekommenderar dig att köpa en äldre mekanisk symaskin. Som har de extra sömmar som du kan behöva, stark motor, t ex overlock, knapphål, fållsöm, m m. De är också tåligare o inte lika kinkiga med nålar t ex, du kan själv fixa till maskinen om det skulle behövas. Köp hos en symaskins återförsäljare. Då har du garanti. de kan ofta även vara billigare än på nätet.

Själv har jag gamla Berninor som efter 40 år fungerar utmärkt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 19:23   #5
kattekissen kattekissen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 3
Finns det någon ungefärlig prisuppgift eller är det kanske för varierande?
kattekissen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 19:24   #6
kattekissen kattekissen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 3
Tack för länken Mari!
kattekissen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 20:31   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det varierar från 1000-3500 kr.
Betalade 2000 kr för min Bernina 930,
Betalade 3500 kr för min Bernina 1230 (den haR 74 MÖNSTERSÖMMAR, 2 olika knapphål, alfabet, syr genom 1 cm läder o 28 lager av bomullstyg.

googla på beteckningarna, på ovanstående maskiner Då får du info om dem. ring symaskinsbutiker de kan ha alla beg märken fastän de t ex säljer Bernina el ngt annat märke. har bara en trasig hand fn så därav att det blir en del knas då jag skriver.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 23:56   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Provsy är viktigaste oavsett om det är nytt eller gammalt, oavsett var du köper. Alltid provsy med dina egna tyger.

Men jag sällar till skaran som rek. gammal symaskin som du köper från symaskinsbutik så du får garanti och köpekontrakt på det.

Köp helst inte från privatperson för det kan bli svårt att återkomma eller be om garantiärenden/häva köpet om det är fel. att köpa från privatperson funkar bäst om man har en hel del vana och vet vad man ska titta på och ska ha. Till privatperson räknas också loppisar och secondhandsbutiker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:47   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
oj, det ramlade bort. Absolut, provsy maskinerna med dina egna provtyglappar av olika kvaliteter. jeans, jersey, något mycket tunnt tyg,´resp tjockt. Se till att det är olika färger på över- o undertråd. Då syns sömmarna bättre o du ser om undertråden kommer upp osv.

Du ska även provspola upp en undertrådsrulle be säljaren ta fram så att du får provspola.[Obs! att provspola kan de ha missat att kolla upp själva. Det har jag varit med om.

Prova att sy raksöm samt sick-sacka kanter, knapphål, trikå- o. mönstersömmar, samt de sömmar som är vikiga för dig. Sy på enkelt tyg och vik tyget flera ggr o provsy. Du behöver inte vara blyg. Detta är ett normalt köp förfarande. lyssna på maskinens ljud. Ju tystare desto bättre. Märk lapparna allt eftersom. Känn in maskinen. utvärdera i lugn o ro. Återkom gärna med frågor. Som du ser delar vi gärna med oss av våra erfarenheter.

Anteckna fortlöpande vad du tycker om maskinen, maskinens namn, typbeteckning, årsmodell, pris samt vilka sömmar som du vill ha som ev saknas o butiken så att du kan köpa den.

Lyd din magkänsla, ta gärna med dig ngn om du vill. Två minns mer än en. Gör i ordning en bunt med olika provlappar så att jämförelsen blir lika. Om du inte har tyg, klipp från gamla kläder eller köp för en 5:a kläder på Myrorna. Röda korset m fl

Detta förfarande görs oavsett du köper en ny eller en gammal symaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 15:44   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja sant. Och så är de tyger som finns där ofta "snälla" tyger.

Tyger som kan krångla på vissa maskiner:

Jättetätvävd interlock från Slölj-textil (eller vad de nu heter hehe)

Finaste tätslagna bomulltyget med jättehög trådantal per cm (inte lätt hitta nu för tiden)

Supersladdriga tyger som sladdrar runt och gärna sväljs ner i vissa symaskiner.

Tyll

Lack

Osv....

Om försäljaren uppmanar dig att använda mellanlägg för att sy i tyger som är "problematiska" be om att få titta på en symaskin som klarar att sy utan dessa fuskmellanlägg som kostar pengar och skall tas bort också om de inte har någon sådan symaskin - gå till en annan butik. Det är typiskt moderna symaskiner att vara så kräsna och kräver exakt handlag, rätt tråd, rätt nål, mellanlägg och sånt.

Många pressarfötter är roligt, men om maskinen kräver att du byter pressarfot mellan raksöm och sicksack kan man börjar undra lite. Vi vill ha enkelhet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 16:29   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
yes. nu har du samlat ett bra underlag för att kunna köpa en bra symaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nybörjare

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons