Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-04, 18:12   #1
kattekissen kattekissen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 3
Question Symaskin för nybörjare?

Hej, min erfarenhet av att sy med symaskin kommer nästan bara från sy-slöjden, men nu skulle jag vilja återuppliva kunskaperna med en alldeles egen symaskin! Men jag har ingen aning om vad som finns där ute så jag skulle vilja ha tips på en bra symaskin för nybörjare. och eftersom jag är student så vill jag att den ska vara liten i pris och form. Jag hade främst tänkt använda den till att laga/sy om gamla fina kläder, sy lite lättare saker som väskor och liknande och sedan kanske jobba mig upp till lite avancerade saker så då behövs ju kanske inte den mest avancerade modellen Andra tips tas också gärna emot! Tack för hjälpen!
kattekissen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 18:35   #2
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag är en nybörjare själv (eller så gott som iaf) och jag har en Hugin Rosace och den är jättebra. Fick den som studentpresent så jag har ingen jättekoll vad den kostar med den är bland de billigaste bästa i sin klass vad jag förstått.

Här står lite recentioner om den på sysidan: http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=477 (har inte recenserat den själv eftersom jag egentligen inte kan jämföra den med nån annan än de jag sytt med på syslöjden för flera år sen...)
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 18:50   #3
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Jag hade nog satsat på en äldre begagnad maskin som står stadigt och inte har allt för många finesser.
Raksöm, sick-sack och att man kan få bredare sick-sack tycker jag är viktigast. Det klarar du dig långt på.