Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-03-18, 17:00   #1
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Bernina activa 140 lös undertråd

Försöker få ordning på en Bernina. Syr zigzag snyggt på fram- och baksida. Rak söm blir OK på framsida men undertråden ligger i något för lösa stygn för att jag ska vara nöjd. Har provat med varierande trådspänningar på både övertråd och undertråd. Har någon ett tips att ge?

Vill någon mäta undertrådspänning föreslår jag att tejpa undertråden på vågskålen i en elektronisk hushållsvåg. Håll spolkapseln så du inte bromsar spolhylsan och lyft sakta. Vågen visar nu dragkraften i tråden.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 22:42   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Prova byt nål. Hjälper inte det rengör, både trådspänningsbrickorna med tandtråd och spolkapsel, gripare, matare. Om det inte blev bättre. Komplettera med bild på bägge sömmarna, över och under, då är det lättare att få se.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 17:37   #3
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
berninan

Tack för svar.
Dina förslag har jag försökt utan framgång. Använder Schmetz nål nr 80, tråd bomull/syntet nr 50 på provlapp av 3 x lakansväv. Jag kan inte se några hack eller skador på gripare, spolhylsa eller spole. Syplåten är också fin utan hack i nålhålet. Maskinen är inte mycket använd.

Ska försöka bifoga 3 bilder av en ituklippt & vikt provlapp. En översikt, en framsida och en baksidan. Den ensamma raksömmen är sydd med högsta övertrådsspänning och ser lite bättre ut. Alla andra sömmar med "normal" trådspänning på över- och undertråd. Undertråd c:a 22 till 24 gram.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 18:25   #4
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Berninan nya bilder

Sorry bilderna jag försökte skicka var tydligen för stora. Här är två nedgraderade och beskurna bilder. Hoppas det går att läsa ut något av de få stygn som får plats. Övertråd orange, undertråd lila.
Finns det möjligen någon som vet var man kan få tag på en service manual för Bernina activa 140? Tacksam för alla tips.
Bifogade bilder
  
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 22:15   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Att en raksöm inte blir helt rak är helt naturligt och beror på hur en symaskin är konstruerad (vet inte om det gäller alla). Knuten som bildas av över och undertråd gör att stygnen hamnar lite på snedden. Material och tråd påverkar till viss del.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-20, 01:26   #6
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
snedsprång

Tack Carl M,
det skulle nog behövas en 3D-bild för att visa problemet tydligt. Det som i mina bilder syns som små snedsprång på undersidan är i verkligheten små slingor av lös undertråd som lutar sig lite hit och dit. Tråden borde vara bättre spänd mot tyget.
Möjligen kan man tro att trådåterhämtaren är lite ur synk, och borde dra upp övertråden bättre, men maskinen är inte min och jag vill inte justera känsliga delar utan tillgång till service-manual.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 17:51   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
uddagubben skrev: Visa inlägg
Tack för svar.
Dina förslag har jag försökt utan framgång. Använder Schmetz nål nr 80, tråd bomull/syntet nr 50 på provlapp av 3 x lakansväv. Jag kan inte se några hack eller skador på gripare, spolhylsa eller spole. Syplåten är också fin utan hack i nålhålet. Maskinen är inte mycket använd.
Med grovlek 50 är nålgrovlek 80 för tunn. Försök med 100 nål så kan tråden löpa fritt i nålsögat
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 18:06   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ursäkta jag har varit bortrest. På bilden, vilken av sidorna är övertråden? Det verkar som att det är trådspänningen uppe.

Ta och dra med tandtråd mellan spänningsbrickorna upptill. Det
kan finnas damm och smuts som påverkar trådspänningen.

Återkom när du har gjort det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 09:29   #9
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Berninan

Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Ursäkta jag har varit bortrest. På bilden, vilken av sidorna är övertråden? Det verkar som att det är trådspänningen uppe.

Ta och dra med tandtråd mellan spänningsbrickorna upptill. Det
kan finnas damm och smuts som påverkar trådspänningen.

Återkom när du har gjort det.
Den vänstra bilden med lila tråd är undersida.
Alla spännbrickor och löpbanor för över- och undertråd är noggrant rengjorda och kollade för hack och skador.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 09:57   #10
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Berninan

Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Med grovlek 50 är nålgrovlek 80 för tunn. Försök med 100 nål så kan tråden löpa fritt i nålsögat
Tack för svar. Nu provat med nål nr 100, samma tråd. Det blir ju lite bättre eftersom tråden löper lättare men inte riktigt bra. En nackdel är att den grova nålen sliter av trådar i provlappen av 3 x lakansväv.

Kan inte garantera att tråden verkligen är nr 50. Det står inget på rullarna, men säljaren sa att det var nr 50 och det finns inte anledning att tro annat. Kombinationen nål 80 och tråd 50 i lakansväv brukar fungera bra i andra maskiner.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 14:41   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Microtex/sharp har smalare spets och bör minska risken att tyget skadas. Sedan finns även topstitch nål med större öga.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 20:22   #12
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Microtex/sharp har smalare spets och bör minska risken att tyget skadas. Sedan finns även topstitch nål med större öga.
Tack för tips. Man vill tro att Berninas maskiner ska klara av att sy snyggt i vanligt bomullstyg utan att specialnål behövs. Något är fel i denna, men utan servicemanual vill jag inte skruva för mycket i en maskin som inte är min.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-27, 23:11   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Felet är att du har för grov tråd.

grovlek 50 är svårt i vanliga hushållsmaskiner.
Joppen har rätt du behöver 100 nål om du har så grov tråd.

Men 3 lager lakansväv vill ha en vanlig sytråd grovlek 120.
Med grovlek 120 är 80 nålen rätt val.

Men du kan prova att höja överspänningen rejält. Flera steg.
Det måste man när man har så grov tråd.

Lycka till / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 20:50   #14
uddagubben uddagubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2015
Inlägg: 14
Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Felet är att du har för grov tråd.

grovlek 50 är svårt i vanliga hushållsmaskiner.
Joppen har rätt du behöver 100 nål om du har så grov tråd.

Men 3 lager lakansväv vill ha en vanlig sytråd grovlek 120.
Med grovlek 120 är 80 nålen rätt val.

Men du kan prova att höja överspänningen rejält. Flera steg.
Det måste man när man har så grov tråd.

Lycka till / Bibbi
Tack för tips Bibbi. Det "parti" sytråd jag köpte en gång sades vara nr 50, Men den uppgiften är kanske helt fel. Rullarna är inte märkta och jag använder bara tråden till att prova hur maskiner funkar efter att jag justerat dem (en av mina hobbies). I mina ögon är tråden normalt grov för mina provlappar och nål 80. Samma tråd/nål funkar förträffligt i många andra maskiner jag donat med under några år, så jag drar slutsatsen att tråden inte är nr 50. Får väl sätta den i mikroskopet och mäta.
Må väl ladda hem en service-manual före fortsatta åtgärder. Maskinen är ju elektroniskt styrd så det kan möjligen var någon stegmotor/servomoter som inte hittar rätt hemläge. Mystiskt ändå att zigzzag- och andra sömmar blir bra på bägge sidor.
Med nästan max övertrådsspänning blir raksöm bättre men inte bra.
uddagubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 23:31   #15
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Godkväll,
Övertråden är för löst spänd. Syns övertråden på baksidan är den för lös.
Jag syr ofta i tråd 50 w dessa trådar kan vara lite olika tjocka t e x
Aurifil Bomull 50 W har två trådar ganska så hårt spunna den är tunnare än Gutterman Bomull 50W är är lite tjockare.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bernina, lös undertråd, mäta trådspänning, undertråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons