Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-08, 23:16   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Alternativ för öljetter?

Jag älskar att sy korsetter, men HATAR att sätta på öljetter. När jag väl sätter in öljetter, får jag sår på händerna, gråter helt hysteriskt efter flera timmars slit - utan något snyggt resultat.

Finns det några alternativa sätt att sätta in en snörning baktill på en korsett? Öljetter tänker jag aldrig mer använda!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 23:45   #2
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Wink stackars misse

det finns ju massa alternativ du kan använda om du tröttnat på öljetterna

det finns snör hyskor, men de måste man tyvärr oxå slåfast (i varjefall de som jag hittat) & då är det ju kanske inte så roligt..

annars sy knapphål eller tygöglor att snöra igenom

ögle-band finns dessutom på metervara om man är lat (& det finns likadana band med färdig islagna öljetter oxå om du inte givit upp på dem helt)

lycka till!
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 00:13   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Alternativ till hyskor att slå i:
Köpa D-ringar, sen rejäl men ändå relativt tunn rem (ung. samma som den du använder till att stabilisera midjan med). Sy fast mellan lagren med remmen.

Ok det är en idé som jag haft i huvudet i flera år, men aldrig genomfört.

För att göra detta här får man förstås räkna med ca 3 cm glipa i mönstret eftersom D-ringarna ju sticker ut från kanten.

Såvida man inte syr dem längre in på ovantyget förstås.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 00:13   #4
Smula Smula är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 29
Var köper du snörhyskor någonstans? Jag har letat efter sådana! (typ sådana man har på skridskor och liknande)
Smula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 10:57   #5
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
du kan ju köpa färdiga öljettband. alltså band på metervara med öljetter hela vägen.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 11:23   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack för alla svaren! Det blir nog färdig öljettband.. Men, vart hittar jag det? Har inte sett på min tygaffär i alla fall.. beställningsvara på nätet?

Och vad kostar det?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 12:07   #7
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag har sytt med små, små D-ringar en gång, vilket gick alldeles utmärkt. Använde ett starkt band som jag klädde in med tyg och la dem i en skärning ett par cm in från kanten på varje sida. Bättre att lägga dem lite längre in, så att man får plats med en skena på var sida om där man fäst d-ringarna, tycker jag. Och så blir det snyggare också(i min mening iaf).
Hopplöst svårt att försöka förklara, känner jag. Hade jag haft kvar korsetten i fråga hade jag kunnat fota, men tyvärr bor den någon annanstans numer.

De öljettband jag sett har varit ganska fula, någon som sett någon annan sort än jag?
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 15:01   #8
Anna84 Anna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 15
Öljettband finns på Röda Tråden

http://www.rodatraden.com/

Själv har jag köpt en spindelpress för att kunna sätta i mina öljetter snyggt.
Anna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:04   #9
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag bojkottar faktiskt Röda tråden - dom tar otroliga överpriser på allt. Kolla ex. på Swarowski kristaller. Hos Röda tåden får du 25st stenar för 85kronor, medan du får 144stenar för 63 kronor hos en riktig stenhandel..

Aldrig att jag skulle handla där. Men det kanske finns likanande band hos Vena Cava?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 12:25   #10
IFOS IFOS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
varför får du sår på händerna?? slår du i öljetterna för hand??

Jag använder en meckapär som man först gör ett litet hål med o sen sätter man fast öljetten bara genom att trycka ihopa, precis som en tång!

det är jättesmidigt! tror att de finns att köpa på stoff&stil.

lycka till! =)
IFOS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 20:30   #11
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Japp.. slår i öljetterna för hand. Jag har ju inte råd att köpa någon dyr spindelpress (så heter den väl?) eller för den delen någon plats i vår lägenhet. Känner inte heller någon i närhet som skulle ha ett garage eller annat där man kunde pyssla med öljetterna.

Jag slår inte så fruktansvärt många öljetter/år, så för mig lönar det sig inte att köpa några dyra verktyg heller.

Nu måste jag iofs slå fyra öljetter i en korsett och står som ett stort frågetecken inför det uppdraget - vet ju redan nu att jag kommer att slå mina händer igen.. *ouch*
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 09:53   #12
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Har precis beställt en öljett/tryckknappstång. Den heter Prym Vario och kan användas till alla Pryms nitar, tryckknappar, öljetter, jeansknappar mm. I Sverige kostar den ca 190 kr, runt 10 euro/8 pund i Tyskland/England med frakt kanske 150 kr.
Hoppas det blir en bra investering.

PS jag hatar också att slå i "för hand" inte för att jag slår mig men för att de går sönder, blir sneda mm.
Min tång har komit nu. Kostade 141 kr på Myrins i Gbg. De visste inte om att den fanns.

Senast redigerad av ankan den 2006-05-09 klockan 07:53.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 05:43   #13
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Jag handsyr snörhålen i mina korsetter mm som skall snöras. Det är inte så himla svårt och funkar bra att sitta och pyssla med av och till när man har lite tid över.

Har köpt en syl för 30 kr på Claes Ohlsson som jag petar upp hålet med, använder en penna för att peta upp det mer om det behövs. Syr sen med silkestråd för att det skall bli starkt. Hittills har det funkat hur bra som hellst,

Tänk bara på att se till att tyget är fodrat eller trippelvikt så det inte slits sönder när man börjar snöra.
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 16:57   #14
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Malinin - Du är en ängel! Tack för tipset.. det ska jag absolut pröva på nästa korsett jag syr. Det är väl denna teknik som användes på riktigt gamla korsetter?.. jag menar, det fanns ju inga öljetter på typ 1700-talet.

Ännu en gång - ETT STORT TACK OCH KRAM!

Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 04:24   #15
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Jag är ju egentligen i själ och hjärta en medeltids/renässansmupp så korsetter efter 1600talet kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag har hört att vissa exemplar har visst metallringar fastsydda för att förstärka kanten på snörhålen. De var alltså fastsydda i samma veva som man gjorde snörhålen. (Säg till om det inte låter vettigt så försöker jag förklara på något annat vis.) Jag kan dock inte säga exakt under vilken/a tidsperiod som detta gjordes.

På den här sidan finns en instruktion på hur man gör snörhål (eyelets) om du eller någon annan vill se. http://www.vertetsable.com/demos_eyeletholes.htm

Jag vet att vissa syr med langettstygn över den söm som blir när man syr som på länken ovan för att hålen skall vara prydliga och för extra extra styrka.
Mina har dock hållit bra utan langett.
Kan ta ett foto på den korsett jag använt mest och lägga in i mitt fotoalbum om du vill se hur just dom ser ut efter lite nötning.

Mvh / Malin

Oh, ja! Kom på att jag sett en korsett med ett insytt snöre utmedkanten för att den inte skall slitas sönder när man snör. Kan lägga upp en länk på den när jag går av nattpasset och kommer hem till min egen dator.

Senast redigerad av Malinin den 2006-05-17 klockan 04:28.
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons