Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-02, 17:55   #1
eemilia-s eemilia-s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 1
Question Sy egna kläder...

Hej!
Jag är en 16 årig tjej som fått för mig att jag verkligen vill börja sy egna kläder själv.. Däremot har jag aldrig haft syslöjd och kan inte välja det nu heller så frågan är hur jag ska börja på ett bra sätt.. Någon som kan hjälpa mig?
eemilia-s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 18:46   #2
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Hej!
Klart du ska börja sy det är jätteskoj. alla har vi varit nybörjare även om de flesta nog haft syslöjd i skolan.
Jag tycker att du ska kolla med de studieförbund som finns på din ort. ABF, Bilda och nu vad de heter.
Lycka till. Håller tummarna för att du kommer att få en bra start på din sybana.
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 19:01   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Som tidigare talare så kan det vara bra i början att ha någon som visar lite och kommer med förslag på hur man ska göra.
Men det finns väldigt många duktiga sömmerskor som är helt självlärda.

Börja med ett lätt projekt - tex en enkel kjol
Hitta ett mönster med bra och tydlig beskrivning, du kan säkert fråga i tygaffären om de har några bra förslag.
Välj ett billigt och lättsytt tyg - tex bomull

Tillåt dig att göra fel och göra om. Det är genom misstagen vi lär oss.

Det största felet som många nybörjare gör är att börja med för svåra projek. Då tappar man det roliga med att sy.
Bättre att börja lätt och sedan lägga till någon ny detalj/övning per nytt plagg.

Jag tycker personligen oxå att man ska göra riktiga plagg i snygga (men billiga) tyger direkt - det finns inget mer oinspirerande än att sitta med ett fult tyg och träla med knöliga detaljer på en ful modell eller tygbit.

Tveka inte att fråga här på sysidan, eller sök i forumet.
Lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 19:19   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan lära dig mycket på youtube. Där hittar du många små filmer som beskriver hur syr olika saker.
Köp den ett par syböcker som passar för nybörjare.
Tex
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425677
Och
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425677
är enkla böcker på svenska.
Sedan riktigt bra uppslagsbok om klädsömnad är Vogue Sewing, som jag verkligen kan rekommendera men den är på engelska.
Börja med mönster som är märkta med easy eller som har en märkning som visa att den är lätt att sy.
Att välja det som är försvårt göra att man tappar intresset fort.
Du har kanske någon släkting eller bekant som är duktig på att sy. Var inte rädd att fråga om hjälp. Det är så dom flesta av oss har lärt oss att sy, genom äldre släktingar och bekanta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 08:52   #5
Sydilla Sydilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 7
Va kul at du vil börja sy dina egna kläder! Jag hadde tre tjeier på 13 år på sykurs förra sommarens om sydde seg onepice - dom va jättenöjd med resultatet! Det er kul å sy i riktigt tyg på en gång. Gamla handarbetslärers teori om at man ska sy i lakan ol först tycker jag inte om efter som resultatet aldri blir riktigt bra og då kan man fort tappa interesset. Kjöp et tyg du gillar og sy nått du tror du kommer anvenda. Det fins mönster i många olika svårhetsgrader - men även som enkla kan man gjöra snyggare og mer modern med dekorasjon og lite förendring. Lycka till! hör gjerna av deg om du vil ha råd om mönster og tygval!
Sydilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 09:08   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Som tidigare talare så kan det vara bra i början att ha någon som visar lite och kommer med förslag på hur man ska göra.
Men det finns väldigt många duktiga sömmerskor som är helt självlärda.

Börja med ett lätt projekt - tex en enkel kjol
Hitta ett mönster med bra och tydlig beskrivning, du kan säkert fråga i tygaffären om de har några bra förslag.
Välj ett billigt och lättsytt tyg - tex bomull

Tillåt dig att göra fel och göra om. Det är genom misstagen vi lär oss.

Det största felet som många nybörjare gör är att börja med för svåra projek. Då tappar man det roliga med att sy.
Bättre att börja lätt och sedan lägga till någon ny detalj/övning per nytt plagg.

Jag tycker personligen oxå att man ska göra riktiga plagg i snygga (men billiga) tyger direkt - det finns inget mer oinspirerande än att sitta med ett fult tyg och träla med knöliga detaljer på en ful modell eller tygbit.

Tveka inte att fråga här på sysidan, eller sök i forumet.
Lycka till
Mycket väl talat!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 13:12   #7
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
Thumbs up

Sprätta upp gamla kläder och se hur delarna ser ut!

Använd inte det dyraste tyget först...

Våga chansa!

Lycka till med din nya och användbara hobby!
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 19:40   #8
mannagrynet mannagrynet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 11
Ett tips: ja det kanske stämmer att det blir tråkigt att sy i lakan. Men det kan bli dyrt (speciellt för en 16-åring) att köpa nytt, fint tyg när det kanske ändå inte blir så bra de första plaggen. Därför vill jag tipsa om att köpa tyger second hand, där brukar det finnas massa fint. Man kan även köpa fina gamla påslakan, då får man mycket tyg också. Titta gärna i mitt galleri, nästan allt där är sytt av second hand-tyger.
mannagrynet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nybörjare

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons