Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-02, 19:30   #1
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Vikt-igt

Jag har upptäckt att övervikt går att "bota" ganska lätt egentligen, utan att banta! Jag äter som förr, tur det, för jag har alltid tyckt om mat.

Det jag började testa för 3-4 månader sedan var att dra ner på kolhydraterna och öka på fettet! Det låter helt galet och jag trodde egentligen inte att det skulle fungera, men det gjorde det! Över förväntan, till och med.

Förr åt jag som dom flesta gör, försökte hålla nere på främst fettet. Numera äter jag nästan inga kolhydrater alls, men betydligt mera fett än förr. Inte light-produkter utan naturligt fett, som riktigt smör och riktig grädde.

Efter bara någon månad märkte jag att midjemåttet minskat, jeansen ville inte riktigt sitta uppe vid midjan. Detta pågår fortfarande, midjemåttet minskar lite hela tiden.

Hur kan det hänga ihop, kan man undra, när det propageras så enormt för att helst inte äta fett alls. Jag steker i rikligt med äkta smör, gör gräddsåser av äkta grädde och älskar hemgjord chokladglass av äkta grädde och äggulor!

När kroppen inte får de kolhydrater som den är van vid att få, så använder den det gamla lagret och effekten blir att "bullmagen" krymper mer och mer.

Fetthysterin som varit sedan 60-talet ungefär är totalt åt h:e. Det man borde dra ner på är inte fett utan istället kolhydrater.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-06-02 klockan 19:40.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 20:05   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Precis som du säger, så låter rätt skumt. Men funkar det så är det jättebra!
Själv äter jag precis allt jag vill, det är en metod som funkar på mig.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 20:23   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tror ju att det skulle fungera för alla egentligen, att äta precis det man vill, som du skriver.

Problemet, som jag ser det när det gäller övervikt, är att det propagerats mot fett så länge och att bröd och andra kolhydrater skulle vara det bästa. Det verkar vara precis tvärtom!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:23   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Fetman verkar ha "kommit" när man började dricka mager mjölk, sockerfri läsk och sånt. Jag tror det är nyttigare att äta som man gjorde förr. Speciellt det sockerfria tycker jag är otäckt, äta en massa konstgjort socker som då jag får magsjuka av efter två karameller. Vad gör det med kroppen egentligen!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:47   #5
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tror också att fetman och även allergierna kom när vi började äta konstgjorda saker som mager mjölk, sockerfri läsk och annat "light". Det kan inte vara nyttigt att äta konstgjord mat. Mat som innehåller kemikalier istället för naturliga ämnen.

Förr fanns inte allt detta, och folk mådde bättre, allergier var inte vanligt för bara 50 år sedan. Övervikt var heller inte vanligt då.

Jag tror att vi har blivit grundlurade att tro att vi ska må bra och hålla oss friska med konstgjorda medel.

Jag har hittat dokument på Internet som visar att vissa producenter anställt s.k. forskare till att forska fram att konstgjorda produkter skulle vara bättre än naturliga produkter, för att få folk att köpa just deras produkt. Både dessa forskare och dessa producenter tjänar alltså massor av pengar på lögner. Ingen bryr sig om att folk blir både överviktiga och sjuka, det viktigaste är att tjäna pengar.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-06-02 klockan 21:51.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 22:05   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Fortsättning...

Socialstyrelsen har dessutom sedan många år fått oss att tro att vi ska äta mera bröd, alltså kolhydrater, vilket är helt förkastligt när det gäller att hålla vikten.

Naturliga fetter ska bannlysas verkar det, i alla fall sedan 60-talet, vem eller vilka tjänar massor med pengar på den reklamen? Inte vi vanliga människor i alla fall! Utan naturligt fett kan vi drabbas av ångest och liknande, hjärnan är beroende av naturligt fett, för att kunna fungera normalt.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 07:25   #7
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Är det inte också så att det finns flera typer av kolhydrater? Frukt innehåller kolhydrater; fruktsocker och jag har fått höra att det är ett bra socker jämfört med det vita sockret som man ska vara försiktig med.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 08:45   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Metoden kallas för Atkins

Atikins-metoden innebär att man inte äter nga kollhydrater, bara proteiner och fett. Det som händer är att kroppen får känslan av att man blir mättare och då ätar man inte lika mkt. Det har gjorts studier på de som äter enlig denna metod att i längden är det inte bra för kroppen, så det är metod man endast ska använda sig av under en begränsad tid.

Vi använder inte lika mkt kolhydrater idag som förr, låt säga 50 år sedan. Vi är mer stilla sittande, både i jobb och fritid och vi trycker i oss mer än dubbelt med kolhydrater än tidigare. Det är kolhydraterna som får kroppen att fungera, inför ett Vasalopp etc så laddar man med pasta flera dagar. Ett smart drag idag är att äta enligt tallriksmodellen, en fjärdedel är kolhydrater och det är det vi är i behov, inte alla chipspåsar, godis etc som vi lägger till där i mellan.

Jo det finns flera typer av kolhydrater, långa och korta, förbränns olika fort, långa är bättre, ger mättnadskänsla längre och ger längre energi.

Ta gärna en daglig promenad eller annan aktiviet då man rör sig, då förbränner man kalorier/kolhydrater.

JAg gillar inte heller sockerfria konstgjorda produkter, det gör att man blir mer sugen och det leder till att man trycker i sig det dubbla bara "för att man kan". Det bästa man ska göra är att ändra sina matvanor, inte banta.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 09:24   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag läde mig för nåt år sen att lyssna på min kropp och låta den tala om för mig vad den behöver. I den vevan slutade jag med lightprodukter av alla de slag.
Jag märkte också att jag gick ned. Jag äter numera enligt tallriksmodellen och försöker röra på mig ordentligt.
Har väl kanske 5 kilo kvar att bli av med men känner ingen jättebrådska, jag tycker om min kropp som den är och föredrar att vara lite mullig och levnadsglad framför pinnsmal med matnojjor.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 18:47   #10
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Sambanden är egentligen ganska enkla.

Man behöver göra av med den energi man stoppar i sig för att inte gå upp eller ner i vikt. Vill man gå upp eller ner i vikt får man anpassa energiintaget efter det.

Kolhydrater och proteiner innehåller mindre energi i förhållande till hur mycket man stoppar i sig än fett. Protein ger mättnadskänsla snabbare än kolhydrater, vilket leder till att det är svårare att stoppa i sig för mycket.

Kolhydrater startar fettinlagringsprocesser i kroppen. Därför är det lättare att gå ner i vikt om man minskar kolhydratintaget.

Hjärnan kan bara leva av kolhydrater, och det finns inget bra sätt för kroppen att bygga kolhydrater om man inte äter några. Därför är Atkins-dieten (som inte är samma sak som kolhydratfattig kost, utan en extrem variant) ohållbar i längden.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:04   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det sista kan jag skriva under på, hjärnan behöver åtminstonde lite kolhydrater.

Jag körde en variant på Atkins (inte fullt lika extrem) och jag har aldrig haft så mycket migrän och så svår migrän som då, aldrig igen!

Nä lagom är bäst och jag har dragit ner på kolhydraterna och bytt till fullkorn där det finns men inte tagit bort dem. Sakta men säkert
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:13   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
solinde skrev:
Sambanden är egentligen ganska enkla.

Man behöver göra av med den energi man stoppar i sig för att inte gå upp eller ner i vikt. Vill man gå upp eller ner i vikt får man anpassa energiintaget efter det.

Kolhydrater och proteiner innehåller mindre energi i förhållande till hur mycket man stoppar i sig än fett. Protein ger mättnadskänsla snabbare än kolhydrater, vilket leder till att det är svårare att stoppa i sig för mycket.

Kolhydrater startar fettinlagringsprocesser i kroppen. Därför är det lättare att gå ner i vikt om man minskar kolhydratintaget.

Hjärnan kan bara leva av kolhydrater, och det finns inget bra sätt för kroppen att bygga kolhydrater om man inte äter några. Därför är Atkins-dieten (som inte är samma sak som kolhydratfattig kost, utan en extrem variant) ohållbar i längden.
Hjärnan behöver blodsocker - inte kolhydrater. Hjärnan behöver ungefär lika mycket glukos som går åt när man böjjer pekfingret ett par tre gånger fram och tillbaka.

Maken som är typ ett diabetiker upplever ibland känningar när blodsockret blir för lågt. Förr, när han åt kolhydratrik kost kom dessa redan vid ett blodsockervärde på under tre - numer kommer de först vid två. (kan tilläggas att så lågt som två befinner sig inte en person med normal insulinutsöndring)

Vi äter kolhydratsnålt och mår superduper på det. Makens Hba1c har aldrig varit lägre och kolesterolvärdet har gått ner trots att vi ökat på grädde, smör och animaliskt fett. Det lustiga är att det faktiskt är tveksamt om man någonsin kunnat bevisa i en vetenskaplig studie att ett större intag av mättat naturligt fett lett till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot så finns det en studie av 100.000 sjuksköterskor som visar att risken minskar. Transfetter (margarin) skall man däremot akta sig för.

Problemet är att man kämpar mot en jättekoloss när man försöker äta på detta sätt.

1. De läkare och dietister som lärt sig tallriksmodellen måste naturligtvis säga att de kan ha fel för att göra andra rekomendationer. Som tur är ökar antalet läkare som intresserar sig för detta. Maken har t ex precis fått en pump som räknar mängden kolhydrater i kosten så att han bättre kan justera sin dos.

2. Sedan är det också så att fett och protein är dyrt. Ju mer fett och protein man kan ersätta med mjöl, potatis eller vatten desto mer tjänar producenten eller matservitören. Det innebär att det finns en ganska stor industri som försöker sälja på oss sådant som inte är bra för oss men som ger stor avans. Därför finns det många krafter som arbetar för att vi skall fortsätta äta lightprodukter och skräpmat.

Jag kom på en sak till:
3. Kroppen hindrar i början. Kroppen äääälskar kolhydrater i alla former och det kan faktiskt finnas former där man har ett beroende.

Själv har jag inget emot ersatt socker, iallafall inte vad gäller min egen hälsa, däremot så är det ju lite tveksamt att de inte är miljögodkända då man kissar ut dem i precis samma form som man dricker dem.

Senast redigerad av mariatherese den 2007-06-03 klockan 19:21.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:26   #13
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Re: Metoden kallas för Atkins

Citat:
johannajanzen skrev:
Atikins-metoden innebär att man inte äter nga kollhydrater, bara proteiner och fett. Det som händer är att kroppen får känslan av att man blir mättare och då ätar man inte lika mkt. Det har gjorts studier på de som äter enlig denna metod att i längden är det inte bra för kroppen, så det är metod man endast ska använda sig av under en begränsad tid.
Atkins innebär inte att man inte äter kolhydrater. Man äter i en inställningsfas på 2-4 veckor ca 40 g per dag. Sedan ställer man in sig i en viktminskningsfas som kan vara ganska lång. Slutligen går man över i en jämviktsfas.

Skulle vara intressant med referens till de studier som du hänvisar till, jag har tillgång till de flesta medicinska vetenskapliga tidsskrifter.

Sedan är det väl kalorier som vi gör av med färre idag än förr - inte kolhydrater...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:50   #14
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Citat:
mariatherese skrev:
Hjärnan behöver blodsocker - inte kolhydrater.
Socker är en form av kolhydrat.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:59   #15
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Nej, jag tycker inte heller att man behöver ta bort kolhydraterna helt, men dra ner på dom, som jag skrev, rejält. Att däremot totalt bannlysa allt konstgjort vore inte bara bra utan nödvändigt ur hälsosynpunkt. Det finns ju faktiskt naturliga födoämnen.

När det gäller fett så tror jag dock att fetthysterin som pågått sedan 60-talet inte alls är bra. Tanken att det dessutom finns folk som tjänar pengar på lögner om olika näringsämnen gör mig ledsen.

Både kroppen och hjärnan behöver fett. En välbalanserad kost utan konstigheter och med tanken på hur folk åt förr skulle vara optimal.

Att röra på sig är viktigt, dom flesta människor sitter alldeles för mycket nuförtiden. I bilen till jobbet, på jobbet, hem från jobbet, och sedan framför TV:n på kvällen. Kroppen är ju inte skapad för att enbart vila, men den moderna tiden har tvingat folk in i detta stillasittande.

Det som gäller är väl som vanligt, att ta kommandot och börja bestämma över sig själv och vad som passar mig. Inte tro blint vare sig på Atkins-metoden eller något annat utan verkligen prova sig fram vad som passar en. Att bara lita på sjukvården tror jag inte heller på, dom verkar ha "stannat i sin utveckling". Där har vi verkligen ett jätteberg att kämpa mot, vi som vågar prova annat.

Regelrätt bantning har jag aldrig trott på, det resulterar oftast i jo-jo vikt verkar det. Även insulinutsöndringen blir då lidande. Vikten går ner när man äter mindre och sedan upp igen när man tröttnat på att vara hungrig för jämnan. Viktminskning ska gå sakta. Som allt annat får saker som man vill ska bli varaktiga inte gå för fort.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-06-03 klockan 20:10.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons