Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-17, 19:26   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Mina föräldrar vill bo hos mig

Jag och min flickvän har ett 2lägenhetshus. Vi bor i den på övre plan. Just nu renoverar vi den nerde lgh, så den är tom och vi har varit på "jakt" efter lämplig hyresgäst. Nu ringde min pappa och sa att de hade funderat på att sälja sin villa (2 mil bort) och flytta hit till Västerås. De frågade om vi ville ha dem som hyresgäster...
Vill man bo ihop med sina föräldrar/svärföräldrar? Det är skilda lgh och varsin ingång.

Men fördelarna är ju många.
Vi vet att de inte har fester/super. De kommer inte att slarva med hyran. Känns ju skönt att veta att de är ordentliga människor. de jobbar här i stan så de slipper pendla 5 mil om dagen.

Hm. Vad skulle ni tycka? Blev faktiskt rätt förvånad.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:36   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Oj vad svårt...
Även fast jag Älskar min mamma på alla sätt o vis så skulle jag nog inte vilja ha henne dörr i dörr...Det skulle nog bli för lite privat liv en om man har egna lägenheter.
Fast som du säger så vet man ju vem det är som flyttar in o man slipper vara orolig på det viset.

Vad säger flickvännen din om det hela?? För hon har väl lite att tycka hon med
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:38   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
He he ja det beror nog lite på hur man funkar ihop. Jag har bra kontakt och förhållande med mina föräldrar men skulle inte vilja ha dem för nära inpå, skulle bli lite för intensivt eller hur jag nu ska uttrycka det. Tror faktiskt det skulle funka bättre med svärföräldrarna de är mer tillbakalutade.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:38   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Min flickvän verkade rätt glad. Mina föräldrar har en stor hund som hon älskar.

Jag hann bara nämna det snabbt för henne, hon skulle på träning.

Mina föräldrar är bortresta varje helg till sin stuga + att de jobbar heltid så de är inte hemma vidare mycket.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:40   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Mina föräldrar är, som jag har uppfattat dem, mycket finkänsliga och måna om att inte vara i vägen o störa.
När min bror fick barn hälade mina föräldrar inte på förrens efter nästan en vecka, bara för att de var rädda att störa....
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 19:56   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det låter ju som att det bara är till att tuta och köra...

Dina föräldrar verkar redan vara på rätt väg och det blir säkert inga problem. Det ÄR skönt att veta vilka hyresgäster man har...

Jag bodde granne med min bror i fem år och så länge båda hushållen resonerar på samma sätt gällande umgänget så blir det inga problem, dvs. vill man umgås gör man det och vill man bara ropa hej på väg in eller ut så gör man det.

Och tänk vad många fördelar det kan innebära...

Kör på bara!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 20:19   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Ja, jag tror också att fördelarna kommer att överväga.
Är dock lite rädd att det blir som att flytta hem igen, så många år har jag inte bott själv. Men det kommer säket att gå bra, alla får väl anpassa sig o visa hänsyn.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 21:19   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tror att du har de absolut perfekta föräldrar som hyresgäst. Min mamma hade syrran som hyresgäst och det var en katastrof. En lång historia som vi nu struntar i. Gläds att få en hyresgäst du är familjär med.
Kram
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 22:20   #9
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Jag har min son med familj som granne kanske inte riktigt detsamma, men vi springer inte ner dörrana hos varandra för det. Kommer nog an på hur man fungerar ihop för övrig som sagt. Jag skulle aldrig komma på tanken att dela hus med min egen mamma eller ens på samma gata Ja ja vi är olika alla. Lycka till
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 12:13   #10
Plingela Plingela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 6
Hej!

Jag och min man med barn bor med mina föräldrar i vårt hus med två lägenheter. Det funkar bra, de är pensionärer, men man måste kanske klargöra att vårt liv är vårt liv och vi är vuxna. Visar man lite hänsyn till varandra så funkar det. Det finns många fördelar.
Hoppas jag svarat på rätt ställe, första gången jag är inne och svarar i ett forum.
Plingela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 12:29   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det beror nog mycket på hurdan relation man har med sina föräldrar. Det är ju inte så hemskt länge sedan det var vanligt med generationsboende i Sverige heller? Funkar man bra ihop och respekterar varandras privatliv så finns väl inga problem?
Jag skulle inte klara att bo i generationsboende med min mamma, men det är jag det. Beror som sagt på vad man har för relation.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 22:43   #12
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Självständig?

Har du sunt relation till föräldrarna d.v.s. kan sätta gränser och ditt sätt assepteras av dina föräldrar(de litar på dig) går det bra att bo nära". Förstår dina föräldrar att du har eget" liv och respekterar dig och inte vill styra eller manipulera (en känsla man har om det är så), är det riskfritt att bo nära. Situation kan förändras med tiden när förutsättningarna i ditt eller deras liv förändras men det kan man inte börja sörja nu. Det viktiga är att man kan prata om saker, även svåra, obehagliga saker. När solen skiner är det lätt att vara positiv. Du och sambo ska vara överens om det beslut du tar. Det som kan vara svårt är när det finns barnbarn med i bilden", men där gäller också att våga sätta tydliga gränser som ni tillsammans diskuterar fram í olika situationer och som också praktiseras. Det typiska är att man tror" att saker och ting är på ett visst sätt men när det väl gäller är det inte alls så. Relationer formas med tiden när alla hittat sina roller i den nya situationen. Är du det minsta tveksam om det kan funka" lita på att det är bättre att inte försöka. Jag har 3 vuxna barn och ett barnban på 2.5 år
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 23:36   #13
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag hade jättegärna bott granne både med min mamma och min svärmor. Det beror på om ni kan sätta gränser och hur er relation är. Alla familjer är olika.

Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 08:09   #14
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Det är nog ingen större risk att det blir som att flytta hem igen - så länge du inte låter dig själv falla i såna "fällor".
Visst är det behändigt att äta middag hos mamma nån gång i veckan - och sen blir det nästan varje dag - men om du säger redan innan att ni får sätta upp regler så borde det inte vara nåt problem.
Kom överens i förväg om vad som gäller, tex hur ofta ni äter hos dem, vilka regler som gäller för trädgården (jag antar att det finns separata uteplatser) och att det är schysst att förvarna om man ska ha gäster - precis som i vilket annat boende som helst. Skriv ett kontrakt.

Det är ju svårare om det är föräldrar som inte kan förstå varför man vill sitta i sitt eget vardagsrum istället för deras "när man ändå bara är hemma på lördagkvällen".
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 18:21   #15
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
mitt råd är att ni alla fyra funderar över vilka problem som kan uppstå och kommer överens om hur ni ska hantera dom innan ni bestämmer er.
Bara att veta att där finns lösningar på eventuella problem gör en tryggare
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons