Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 10:12   #1
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Question Svåraste plagget att sy?

Har haft en liten debatt med min kompis om vilket plagg som är svårast att sy.
Jag håller på att sy min första kappa, och tyckte att detta måste ju bara vara det svåraste, men sedan kom jag på att folk faktiskt syr behån och korsetter också. Det måste ju vara ganska jobbigt?
Vad tycker ni? Vilka erfarenheter har ni av svåra syprojekt?
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 10:18   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Inga åsikter om "plagg", utan mer detaljer som är besvärliga att hantera.
En biffig balklänning där ett förstärkt liv ska sys ihop med en kjoldel med underkjolar och sk*t är jobbigt.
Gillar heller inte att vändsy överdelar på klänningar med tvära böjar och svängar.

Sydde en kappa till hustrun för massa år sedan och det var inga problem någonstans. Likaså är korsetter inga problem. Det hänger en halvsydd kavaj i en garderb där jag liksom inte fått till fodret ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 10:58   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Kappor och kavajer med märkvärdiga kragar och sånt är ju knepigt eftersom det sabbar så himla mycket om det inte blir perfekt. Korsetter tycker jag inte är speciellt svårt, gäller mest att vara nogrann och ha skallen med sig.

Men "allt är lätt, när man kan det" brukar det ju heta så det är ju individuellt, såklart.

Det svåraste jag vet är att konstruera riktigt bra byxmönster, men det hamnar väl kanske inte under sömnad, i och för sig.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 13:29   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det där är nog väldigt inviduellt...jag kan sy bh:ar och kappor men misslyckas med att sy kantband på grytlappar :/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 21:02   #5
Hedvigsofiijah Hedvigsofiijah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 3
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Det där är nog väldigt inviduellt...jag kan sy bh:ar och kappor men misslyckas med att sy kantband på grytlappar :/
haha, ja enkla saker kan ju vara det svåraste ibland...
Hedvigsofiijah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 20:15   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag får nog lägga min röst på kavajen. Har precis börjat på en och inser att jag kommer att behöva hjälp.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 20:22   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Måste få komma med en protest .... nä, skojjar bara.

Egentligen är de flesta plagg lätta att sy OM det finns vettiga sömnadsbeskrivningar. Jag har en hoper mönster från www.agelesspatterns.com och de beskrivningar som med följer är av typen "Sy söm 1 och forstätt i den ordning som verkar vettigast ....".
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 10:18   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag letar just i mina gamla Burda efter mönster till en helveckad kjol. Sydde en för 15 år sedan men den har krympt (host host). Jag inser dock att det inte blir lätt att sy en till för det var problematiskt att få till den jag sydde då och bara att räkna på veckdjup och sneda veck är ett litet h-e.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 13:20   #9
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Ibland känns det som är tråkigt extra svårt.

Igår tog jag mej an ett par täckbrallor som var alldeles för långa och behövde kortas av. Med snölås, kardborreband, förstärkningar på insidan och andra finesser. Många pillriga moment, dödstråkigt och kändes därmed också svårt.

Tänkte för mej själv att jag syr hellre ett par helt nya med alla dessa funktioner nertil än att fålla ett par köpta. Men det blev bra till slut och dom behövs denna vinter kan jag lova.

Gott Nytt År på er alla trevliga sysidan-vänner!
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 13:33   #10
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Nja...svåraste plagget vet jag inte direkt men svåraste momentet jag känner just nu är att bandkanta och få det snyggt med CP'n....alla verkar få till det så fint...tycker ju inte jag att mitt gör
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 09:40   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vad skönt att se att fler har problem med bandkantning! Svårt att få snyggt tycker jag, och kan inte förstå att i en del mönster som ska vara "super-easy" har man bandkantat för att det ska vara enklare än att göra på andra sätt???? Jag brukar byta ut bandkantningen mot något annat "svårare", för det tycker jag är lättare att få sbyggt!
Håller med om att det som är tråkigt automatiskt blir svårt också! T.ex. bandkantning!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons