Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör

Visa resultat för omröstning: Hur stora spillbitar sparar du?
Sparar inget 0 0%
Sparar större än 10x10 cm 25 25.00%
Sparar större än 30x30 cm 17 17.00%
Bara om helbredd finns kvar 0 0%
Sparar nästan allt 58 58.00%
Antal röster: 100. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-04, 14:14   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Question Hur stora spillbitar sparar ni?

Jag undrar hur stora spillbitar ni sparar från era sömnadsprojekt?
Jag inser förstås att vissa tyger kan man tänka sig att spara lite mindre av för att göra t.ex. lapptäcken, appikationer o.s.v. men generellt, hur brukar ni tänka när ni står där med massor av spillbitar?

Undrar helt enkelt därför att just nu står jag här med många mindre spillbitar som jag velar om jag ska slänga eller ej. Har redan växt ur vårt data-scrap-syrum för länge sedan.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:21   #2
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 138
Jag har otroligt svårt att slänga tyg. Så jag sparar minsta lilla bit. Jag har flera lådor fulla med småbitar som kan vara bra att ha
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:25   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Uj uj, inte kan man väl kasta spillbitar. Den som det lilla försmår ska ej det stora nå
En dag kommer just den lilla biten att saknas och då finns den kvar
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:55   #4
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Jag brukar nog spara det mesta, fastän att jag egentligen vet att jag aldrig kommer använda en sån liten bit
men det är ju synd om tygbiten om man slänger den
men jag brukar ofta försöka att låta bli att spara dom allra minsta.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 15:16   #5
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Småbitar som jag sparar är beroende av vilken sorts tyg det är. Bomullstyg och linne sparar jag nästan alltid av men mjuktyg tex jersy mm sparar jag bara större bitar av.När jag har fått för mycket iav rester blir det gallring.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 15:33   #6
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Sparar nästan allt. När jag sedan gör en inventering på mina bitar och ser att det är en hel del jag aldrig kommer att använda packar jag det i påsar. Sedan åker jag till dagis/ lekis och skänker dem det. De brukar bli glada. Passar jättebra till " klipp o. klistra". Så mina spillbitar kommer till användning på något sätt.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 16:05   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
lillalvan skrev: Visa inlägg
Sparar nästan allt. När jag sedan gör en inventering på mina bitar och ser att det är en hel del jag aldrig kommer att använda packar jag det i påsar. Sedan åker jag till dagis/ lekis och skänker dem det. De brukar bli glada. Passar jättebra till " klipp o. klistra". Så mina spillbitar kommer till användning på något sätt.
HURRAAA vilken toppenidé!!!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 16:23   #8
gerdan gerdan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 59
Jag sparar allt, har precis sytt en stor kudde till mina hundar som jag fyllde med allt tygspill och trådspill. Dom älskar den kudden.
gerdan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 17:16   #9
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Tänker alltid på att få ut en docktröja på trikåbitar och en lapp till lapptäcke på andra tyger.
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 17:31   #10
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har småbitar som inte är mer än ca 4 x 4 cm. Jag fick dom som tygprover en gång. Har planer på att göra lapptäcke till barbie av dom. Även dom minsta bitar kan komma till nytta.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 17:41   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Sparar det mesta. Även så små bitar som 10x10 kan ju användas till applikationer, men jag spar även resmsor och annat. När jag behöver testa en söm eller så tar jag en av mina spillbitar.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 18:22   #12
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Ja, jösses en sådan lämplig tråd.,..
Har just varit nere i syrummet och försökt städa undan lite bland tyger och tygrester. Funderade hit och dit om det skulle slängas eller inte. Har inte bestämt mig än... men tror att det blir en kasse med lite blandat "spill" till Erikshjälpen.

I regel sparar jag alla bitar större än 10x10 om inte annat så av nostalgiska skäl.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 18:30   #13
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Har inte utrymme att spara på mig en massa tyg, försöker därför alltid sy upp den tygbiten jag köper. Alternativt inte köpa mer tyg än vad jag behöver. Visst kan man ibland må dåligt när man vet med sig att man kastat bort en bit som man sedan skulle ha behövt, men det går inte att gråta över spilld mjölk.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 20:53   #14
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Jag sparar alla bitar som jag får över när jag syr lappteknik, sedan sätter jag ihop bitarna och syr babytäcken som får gå till behövande barn. Syr inte så mycket kläder numera men det som blir över sparar jag,i regel så får jag nytta av dem med./Lapplotta
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 21:08   #15
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Citat:
lillalvan skrev: Visa inlägg
Sparar nästan allt. När jag sedan gör en inventering på mina bitar och ser att det är en hel del jag aldrig kommer att använda packar jag det i påsar. Sedan åker jag till dagis/ lekis och skänker dem det. De brukar bli glada. Passar jättebra till " klipp o. klistra". Så mina spillbitar kommer till användning på något sätt.
Ja, så gör jag också. Samma med garner och sånt där annat "pyssel" jag köpt med som blir liggandes sen. Jag har så rackarns svårt att slänga saker, men om jag ger det till någon form av barnverksamhet så känns det mycket bättre att skiljas från det.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bara om helbredd finns, sparar inget, sparar nästan allt, sparar större än 10x10 cm, sparar större än 30x30 cm

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons