Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-12, 06:35   #1
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
broderimaskin

hej nu är jag egentligen inne på fel forum kanske för ni ser väl inte på det objektivt men vill ändå höra vad ni har att säga... jag gillar attse alla maskinbroderier men har upptäckt att det inte bara är att "tuta o köra"... jag funderar på att köpa en brodeimaskin, men det är mycket pengar. är det verkligen värt pengarna? är det inte bara ett mode just nu att man ska ha broderi på saker just nu. står inte maskinen som en dyr påminnelse om något år och gnager på mitt dåliga samvete?
är det någon ide att för mig som är endast hemmafixare att ha en broderimaskin?
// nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 07:18   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Gomorron! Nä det kan jag nog lova dig att om du börjar med maskinbroderi och tycker det är kul då är man fast. Jag har hållit på nu i över åtta år och tycker fortfarande att det är lika kul. Det man kan göra med maskinen utvecklas ju hela tiden också tack vare duktiga designers som kommer med nya idéer. Min maskin har gjort skäl för pengarna många gånger om. Och nu kan du ju köpa broderimaskiner som inte är så dyra. Det är dom som är rena bordyrmaskiner som inte är en kombination av symaskin och brodermaskin. Både Bernina och Janome har såna maskiner.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 07:46   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Just nu är det ju otroligt inne med broderier som du säger, finns nästan överallt. Jag förstår ditt resonemang men om man tänker efter lite så fanns det faktiskt ganska gott om broderier förut också fast de kanske inte var lika framträdande som nu. Bakfickor på byxor, märken på mössor och kepsar.

Det har ju alltid broderats även om det förr var mer förhand (som för övrigt jag inte tycker man kan jämföra med maskinbroderi, två helt olika saker). En del som förr gjordes för hand görs nu på maskin helt enkelt. Dukar dopklänningar ja gu vet allt.

Om man inte som person tycker det är väldigt kul med broderier så är det kanske ingen bra investering. Men jag ser en fortsatt framtid i det, jag tror dock man ska tänka vidare än blommor på en duk det finns massor mer att göra, det gäller bara komma på vad...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 07:52   #4
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Här en till som är fast!
Om du syr,och tycker om det,då är inte en investering på en brodermaskin alls någon dum idé.
Jag har broderat snart 6 år med min kombinationsmaskin och det är idag lika kul ,som då när jag började.
Vi skrivs TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 08:03   #5
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Smile Kommer aldrig att gnava på ditt samvete!

Är bara en gammal kärring som nu är inne på min andra broderimaskin, har ALDRIG ångrat mitt köp fast det är mycket pengar. Så bara brodera på! Häls, Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 08:16   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej om du ändå behöver en symaskin kan du ju köpa en kombimaskin har själv köpt en janome MC11000 visst var den dyr.Men jag hoppas att den håller resten av mitt liv. Hade jag varit mellan 20-30 år då hade jag inte tvekat Jag är över 50 och hoppas att jag har kraft och ork att använda den så länge som möjligt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 09:16   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag köpte en demomaskin av Huskvarna (en utgående modell så den blev inte såå himla dyr men tillräckligt), en D2 för cirka 4 år sen och jag inte broderat just någonting. Jag är glad att jag inte köpte en dyrare maskin som D1 då (förresten hade jag inte råd). Men det lilla jag har broderat är jag glad att ha D2 till eftersom den använder samma ramar som D1 och jag kan använda stora ramar och inte bara de små. Jag saknar däremot en stor fyrkantig ram.
Jag har tänkt jag ska ta mig i kragen och brodera mer men det är ingen som vill ha något broderat, att brodera för att sälja gör jag definitivt inte.
Men tänk efter ordentligt om du gillar broderade saker och vad du är intresserad av att göra.
Jag har en Pfaff 7530 sen tidigare som vanlig maskin och när jag quiltar är den bättre än Huskvarnan. Inte ens nya Janome slår Pfaffs övermatning eftersom du kan använda pfaff övermatare till flera olika pressarfötter.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 12:43   #8
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Question Pfaffpogram till HQ SE

Kan jag använda Pfaff broderprogram (korstygn)
till min HQ SE ? Är det någon som vet, har sett i
en katalog ett till ett mycket billigare pris än HQ.Är det någon som vet så snälla rara svara.
Häls, Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 13:58   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Du kan använda vilket broderprogram som helst till vilken maskin som helst men du måste när du är klar med motivet konvertera det till det filformat som din maskin tar. Men stygnsätta motiv kan du göra i vilket program som helst.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 19:58   #10
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Smile Tack Ulla!

Nu har jag beställt mitt program från Pfaff.Kunde inte vänta längre. Häls, Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 20:10   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Lycka till med stygnsättningen. Ska bli kul att höra hur det går för dig. Själv har jag varit för lat för att lära mig. Men jag har både Embird och Berninas program. Tänker alltid att någon dag ska det bli av.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 22:33   #12
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag är oxå nyfiken att höra hur det går med Pfaffs program, det är ju mycket pengar man lägger ner...
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons