Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-31, 09:55   #1
hella hella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Amelia söker modern syjunta till reportage!

Jag ska skriva om handarbetstrenden och efterlyser ett gäng tjejer i 18 - 40årsåldern (även killar, om det finns) som ses regelbundet och syr / stickar / virkar etc tillsammans. Kul om ni gör moderna, tuffa grejer. Och helst bor i Stockholmsområdet... Intresserade? Kontakta mig snarast på hellamorner@amelia.se eller 0707-50 17 48, med kort info och telefonnummer. Hälsningar / Hella Mörner, frilansjournalist
hella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 10:01   #2
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Vad har ålder att göra med handarbete?????? och om man gör moderna tuffa grejer????????????????
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 10:30   #3
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
det har nog inget med det att göra, men deras målgrupp kanske omfattar just de åldrarna?
eller så kanske de bara ville ha lite "yngre" personer för att lyfta upp det, kan tänka mig att många har mormoödrar och farmödrar som syr och stickar medan de själva eller deras mödrar kanske inte gör det. känner många som inte kan sy eller sticka för fem öre. det är ju inte riktigt lika vanligt att sy/sticka/dyl nu som förr, märks ganska mycket på hur dåligt med affärer de finns som säljer tyg, garn osv.
min mormor tycker till exempel att det är konstigt att varken jag eller min kusin på 16 år kan sticka eller virka. hon undrade vad vi lärde oss i slöjden i skolan egentligen

bara en tanke.
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 10:37   #4
hella hella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Som sagt - det är Amelias målgrupp som syjuntan ska passa in i. Och så vill vi visa att unga tjejer (och killar) också handarbetar, att de tagit upp det som varit lite bortglömt. Det kanske inte känns så för er som håller på mycket med handarbete men det är ju verkligen något som legat nere under sista halvan av 1900talet men nu fått ett uppsving. Jättekul, tycker jag som själv syr och pysslar med allt möjligt. Hälsn / Hella
hella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 14:46   #5
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Hur många måste man vara för att det ska kallas syjunta?
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 15:58   #6
hella hella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Tja, minst tre ska det väl vara. Har du någon sådan..?
hella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 14:43   #7
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Tyvärr inte, vi är bara två systrar. Dessutom syr vi inte moderna kläder utan senare delen av 1800-talet. Vi har inte kommit fram till den moderna delen än :-)
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 19:00   #8
Voelkerling Voelkerling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 5
Om det inte skulle vara i Sthlm så hade vi nog passat in. Vi är en brokig grupp mellan 24 och dryga 40, som träffas varannan vecka. Vi gör allt från att sy olika barn och vuxenkläder till att lappa och laga, måla, göra lapptäcken och annat pyssel. Dock befinner vi oss i Göteborg. Det värsta med syjunta är just att ordet klingar så illa i mångas öron. Vissa tror inte ens att vi syr, utan bara snackar skit och dricker vin...
Voelkerling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 21:03   #9
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
sysidan är syjunta

hmmm jag kanske är lite för modern i sinnet. men jag ser sysidan som min "syjunta". när jag sitter och syr på vilken tid på dygnet och får problem finns det ALLTID någon som kan svara med kort varsel på sidan. de flesta i dagens samhälle har internetuppkoppling men inte tiden att boka in möte.
jag har inte möjligt att få in en tid att träffas, det ska vara barnvakt och det ska vara ledigt ifrån allt annat, det går bara inte. men att vara hemma och sy går. innan jag hittade sysidan kände jag mig ensam, det gör jag inte längre för jag har min "syjunta"
//nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 16:44   #10
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Talking mini sy-junta med variation

Jag har en liten syatelje, & för att inte dö av tristess brukar jag bjuda in folk att sy & pyssla (allt från sömnad, stickning, virkning, frivoliteter & smyckes tillverkning) med mig. söndag kvällar, det brukar vara mellan 2-5pers. Hade diskussioner om att bjuda in folk från sysidan oxå, men efter som mina lokaler är i så dåligt skick *skämms lite* har det inte blivit av.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 13:51   #11
Nalle Nalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 25
hej!

vi har en syjunta med 5-6 pers (varav en kille). Vi håller till i malmö. Jag har försökt maila dig på adressen du angav , men får bara mailen i retur. Har du nån annan adress man kan nå dig på?

mvh
jenny thornell, malmö
Nalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 15:57   #12
hella hella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Hej Lina Nyberg!

Jag har mejlat dig på "kontakta medlem" men ej hört ifrån dig. Jag vill gärna ha kontakt med dig och prata mer ang. artikeln. Kan du inte mejla ditt mobilnr så ringer jag?
M v h /
Hella, hellamorner@hotmail.com, 0707-50 17 48

Senast redigerad av hella den 2005-09-09 klockan 16:01.
hella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 22:19   #13
marr marr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 6
syjunta i Uppsala

jag vet inte om det är vad du söker men jag och tre kompisar som går i trean på gymnasiet (18 år) har precis startat en syjunta på våran skola.

vi hade vårt första allmänna möte den här veckan och det kom runt tio stycken plus att vi fick en hel del fler namn på vår intresselista. vi kommer att köra hårt under året med aktiviteter som catwalk, pysseldagar, sy studentklänningar, stickningsaftnar, mönsterbytardag och ha regelbundna möten. Vi går på katedralskolan i Uppsala
marr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons