Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-17, 15:34   #16
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Heja public domain/GPL! Öppet att hämta hem, användas på alla sätt, modifieras på alla sätt. Ok, enda saken man inte får göra är att ta och bestämma att man inte längre får göra det och göra det ofritt.
Jag är nog ovanligt korkad men jag förstår inte vad du skriver och menar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 16:26   #17
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det som menas är att även Tux är släppt under GPL, General Public License. Jag kan inte riktigt helt och hållet på ett bra sätt förklara vad det är men här finns lite länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/General_Public_License
http://susning.nu/GPL

Det är oftast datorprogram det brukar handla om men eftersom Linux är så pass framstående inom just det här området så brukar också Linuxanhängare vara det i många fall. De som skapat pingvinmönstret har så att säga gjort det i "Linux"-andan och därför släppt den under GPL.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:07   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vart har bilderna tagit vägen? Ann1e, varför tog du bort dem? Förstår inte varför?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:28   #19
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vart har bilderna tagit vägen? Ann1e, varför tog du bort dem? Förstår inte varför?
När jag startade upp datorn idag och kollade min mail så hade jag fått en anmälan om att denna tråden inte var korrekt och att det fanns ett kopierat mönster i tråden. Jag tittade och raderade tråden då jag liksom fler inte hade en aning om att Tux var ett fritt mönster. Majoriteten av all mönster är mönsterskyddade och därför förutsatta jag att även detta mönster var det. När jag sedan fortsatte i mailskörden så såg jag att Christer hade svarat i tråden att det var ok med denna pingvin. Då lade jag tillbaka tråden men såg inte att bilderna inte var med. Det såg jag en stund senare. Jag vet inte varför bilderna inte kom med tillbaka då jag lade tillbaka tråden jag skall kolla med Christer om han kan lägga tillbaka bilderna eller om du måste lägga in dem igen.

Av okunskap raderade jag tråden och ber om ursäkt för det, jag skall försöka rätta till mitt misstag.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:33   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Annette, tack för ditt svar! jag fick också reda på svaret mer eller mindre när jag sen gick till Sysidans forum och läste mer.

Ja, sådana saker kan hända.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:51   #21
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Fast varför bilden på den färdiga pingvinen inte fick vara kvar begriper jag inte...

//Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 18:04   #22
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
Ciczi skrev: Visa inlägg
Fast varför bilden på den färdiga pingvinen inte fick vara kvar begriper jag inte...

//Ciczi
Den försvann samtidigt som jag lade tillbaka tråden igen, och jag kan inte förklara varför det blev så. Kanske admin kan hjälpa till där? Jag har inte medvetet/omedvetet tagit bort bilden på den färdiga pingvinen för det är ju inte fel att lägga in i tråden det vet jag. Men alla bilder i tråden hade försvunnit vid tillbakaläggandet. Du får jättegärna lägga in den igen.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 18:12   #23
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Vet inte om jag har lust till att lägga in bilden igen med tanke på vilken j---a diskussion som det blev om ett mönster som är helt fritt att sprida. Tycker ju att det är bättre att man får ett påpekande från forumvärd/admin om att man rör sig på fel sida linjen än att man får reda på det i den egna tråden. Hade någon (läs admin/formumvärd) ställt frågan till mig hade jag kunnat svara direkt på var mönstret kom ifrån och att det är ett fritt mönster.

Så var det med det.

//Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 19:55   #24
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
För att vända lite på det så kanske du kan se det så här: Om det var ditt egenritade mönster som diskuterades och lades ut till alla att kopiera fritt hur hade du tänkt då?

De flesta mönster är upphovsrättsskyddade och det är inte lätt att veta vilka som inte är det.

I förlängningen kanske man kan begära av trådskapare att om de lägger upp mönster som är "fria" att de skriver det i tråden. Vi forumvärdar är vanliga sysidemedlemmar som vill göra en insats och vi är inte utbildade i upphovsrättslagar.

Vi hade visst kunnat maila och fråga dej om mönstret men då hade mönstret legat ute på nätet tills du svarade. Hade det då varit skyddat så finns möjligheten att den som äger mönstret sett detta och anmält sysidan för att ha lagt upp skyddat material på sidan. Det blir inte du som lagt in mönstret som blir skyldig utan den som äger sidan.

Jag gjorde ett misstag och har bett om ursäkt för det mer kan jag inte göra. Jag tycker inte heller att det blev en "j--a" diskussion utan jag tycker att allt blev utrett i lugn och saklig ton. Att bilderna inte kom med när jag lade tillbaka tråden är tråkigt men inget jag hade kunnat förutsäga att det skulle bli så.

Sådana här diskussioner är vanliga i forum och det kommer fler.

Annette/forumvärd

Därmed sätter jag punkt för mej i denna diskussion
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 21:22   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jaaaaa! Jag ska sy Tux:ar! Dottern (vuxen...) och jag blev Linux:are i somras och det är klart vi måste ha en varsin Tux!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 22:17   #26
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Märkligt nog har jag inte stött på denna typen av diskussioner på andra forum och jag är med på ett flertal.

Men nu låter vi udda vara jämt och så drar vi ett streck över detta och diskuterar inte saken mer.

Är det någon som är intresserad av att se hur min Tux blev finns han på bild på min sida.

Med hopp om fortsatt frid!

//Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons