Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-07, 18:53   #1
Sunburst Sunburst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 4
Question Förkortning av livlängd på grundmönster

Jag är inte särskilt erfaren när det gäller att sy, men hade ändå tänkt försöka mig på lite mönsterkonstruktion eftersom jag har massor av idéer på plagg jag skulle vilja sy som jag inte hittar några färdiga mönster till. Jag har skaffat boken "Mönster och konstruktioner för damkläder" av Inger Öberg och Hervor Ersman och börjat försöka konstruera ett personligt grundmönster till liv.

Jag har valt att utgå från deras grundmall i storlek C38 eftersom det är den storlek som stämmer bäst in på flest av mina mått och särskilt då bystmåttet, men eftersom jag är kort (160 cm) behöver jag korta mönstret. Det finns en linje mitt emellan nederkanten och bystviddslinjen där man ska klippa upp för att korta och det har jag gjort, men nu börjar jag bli lite osäker på om det verkligen är rätt ställe att korta på. När jag skulle justera placeringen av bysthöjdpunkten hamnade den nämligen ovanför bystviddslinjen. Är det rimligt? (Visserligen är mina bröst rätt små och sitter rätt högt upp, men de sitter ju inte ovanför armhålorna...) Eller ska man göra hela eller delar av förkortningen ovanför bystviddslinjen istället? I så fall: Hur gör man det? Eller ska jag utgå från en annan storlek från början?

Jag antar att det enklaste hade varit att utgå från en grundmall som var gjord för någon i min längd, men tyvärr finns det inte med några sådana i boken.

Hoppas någon har några bra tips så att jag kan komma vidare! Det hade varit roligt om jag hade hunnit sy en ny topp tills vi ska spela med bandet på Valborg...
Sunburst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 20:36   #2
Ilsefina Ilsefina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 24
Jag som då kan noll & nix om mönsterkonstruktion... har ju alltid trott att man minskar ca lika mycket både över & under denna linjen som är till för att förkorta/länga på mönster?
Men det är kanske helt fel eller???
Ilsefina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:05   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När det kommer till mönsterkonstruktion måste man skilja på två saker. Den ena metoden är att gå efter färdiga proportioner och färdiga regler, och den andra är att tänka och mäta för att anpassa efter den faktiska kroppen.

Jag gissar på att du behöver korta på flera ställan. Du har antagligen lika mycket byst som om du hade varit en decimeter längre, men, du har antagligen kortare armhål och mindre bysthöjd. Du har dessutom antagligen kortare avstånd från bysten till midjan.

Om detta stämmer skulle jag göra två linjer på fram- och bakstycke. Gör en vågrät linje över bysten från ärmhål till ärmhål där du kortar vidden så att bysthöjden blir korrekt. (Mät på dig själv och ändra efter det.)

Gör samma sak med en vågrät linje mellan bysten och midjelinjen, där du kortar så att avståndet från bystpunkt till midja stämmer överens med ditt mått.

På bakstycket gör du också två vågräta linjer där du kortar, och där får du helt fördela efter vad du tycker verkar lämpligt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:33   #4
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Jag går Textil-Mode-Design i Sandviken och läser mycket mönsterkonstruktion. Jag är också kort (157, C32) och brukar använda mått från en lista för korta personer när jag gör mönster och behöver sällan ändra grundmönstret.

I listorna vi fått från skolan för en 160 lång och storlek C38 är bystvidd 88, livlängd fram 51 och bysthöjd 34,4. Livlängd bak 39,4 och ärmhålsdjup 21. Ärmhål är 42 i omkrets.

Jag vet inte hur det är i just den boken du har men man brukar lägga till 6 cm rörelsevidd för ett tajt grundliv på bystmåttet när man ritar.

Jag hoppas du får lite hjälp av mina siffror.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 10:03   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag skulle rekommendera att du tar det du ritat, överför det till lakansväv, med linjer och allt och syr ihop det och sen justerar det på dig, en kompis är till bra hjälp här.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 11:06   #6
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
En annan sak du kan testa är att konstruera en egen livdel utefter dina egna exakta mått. I slutet av din bok finns en instruktion över hur du ritar ett liv steg för steg. Då kan du också välja andra röreslevidder om du skulle önska det till exempel. Det är lite jobb och pill och räkning med det men väldigt roligt när det är klart.

Hur du än gör får jag önska dig lycka till!
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:31   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag instämmer med föregående.
För mig brukar det gå fortare att konstruera grundmönster från grunden med hjälp av mått än att börja med något färdigt och ändå vara tvungen att ändra allt. Hela poängen med att konstruera egna mönter är ju just att slippa vara bunden av standardstorlekar och -propotioner.

Men det är såklart lite av en smaksak också. Ligger man väldigt nära måtten på mallarna kan man självklart utgå från dom också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 06:16   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att konstruera ett grundmönster som faktiskt passar och sedan utgå från det är oftast det bästa. jag skulle dock vilja utfärda en stor varning för att göra det efter just den boken, då det hela inte kommer bli särskilt mycket bättre än de mallar som redan finns som du kortar av.

T.ex. så bestäms ärmhålsbredden av bystvidden så om två personer har likadana kroppar, men den ena har en större byst så får den senare större ärmhål och större ryggbredd, vilket blir fel.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 18:17   #9
Sunburst Sunburst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 4
Stort tack för alla råd och tips!
Sunburst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bysthöjd, livlängd, mönsterkonstruktion

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons