Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-08-28, 09:43   #1
annaPop annaPop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 17
Question Pedagogiska mönster

Hej,
Jag är sugen på att försöka sy lite mer än att bara laga och ändra kläder. Har läst runt och letat lite efter lämpliga mönster att börja med och kollat böcker på bibblan.

När jag läser i forumet här ser jag att många tycker att Burdas mönster är krångliga och otydliga osv. Själv köpte jag nyligen ett mönster på Stoff & Stil, och det var extremt kortfattat vad det gällde instruktioner och lämnade mycket till fantasin (värdeköst för en fyrkantig människa som mig, som vill följa instruktioner :-). Om jag nu ska rikta in mig på att köpa mönster (vill helst inte köpa böcker med mönster i eftersom man oftast hittar ett eller två man kan tänka sig ha på sig och resten blir liksom bara dyrt bihang) är det då något märke som ni anser är mer pedagogiskt än andra?
annaPop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 18:11   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Har inte de stora mönstertillverkarna "nybörjar-mönster". Kolla med en tygbutik. Dessa mönster bör ju vara mer pedagogsika. Annars har jag alltid gillat Kwick-sew-mönster. De är bra gjorda, bra passform och förklarar bra. Men är på engelska så om man inte är bekväm med det är de inte så bra. Det är en lättbegriplig engelska iallafall och det finns ordlistor på nätet.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 19:55   #3
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Om du är hyffsad på engelska så finns det en sjukt bra bok som heter "Making skirts and coats" av Samuel Heath, brukar finnas begagnad på amazon.co.uk för ingenting. Den senaste upplagan (typ 70-tal) är bra, då den är metrisk. Kan man inte tänka i tum blir det krångligt annars.

Varför är den boken bra? Den visar väldigt pedagogiskt hur du ritar mönster från grunduppställning för lite olika plagg, hur du figurändrar, och ändrar modell, hur du sätter stämhack, hur du skär till, hur du bör sy, hur du provar in, hur du ska pressa, hur du gör slutfinishing. Sen fortsätter den och blir mer och mer avancerad, med lite diskussioner om olika typer av ärmar, kragar och så vidare. En riktig pärla. Men man bör avsätta tid till den lärande processen.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-29, 13:07   #4
annaPop annaPop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 17
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Om du är hyffsad på engelska så finns det en sjukt bra bok som heter "Making skirts and coats" av Samuel Heath, brukar finnas begagnad på amazon.co.uk för ingenting. Den senaste upplagan (typ 70-tal) är bra, då den är metrisk.
Tjoho, boken är beställd, precis som du sa kostade den (inkl frakt) 43 kr!
annaPop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-29, 16:52   #5
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
annaPop skrev: Visa inlägg
Tjoho, boken är beställd, precis som du sa kostade den (inkl frakt) 43 kr!
Var beredd på att det inte handlar om några snabba grejer man slänger ihop på en kväll, utan han är extremt nogrann och professionell. Ofta får man läsa samma kapitel flera gånger för att tillgodogöra sig all information, vilket han också skriver i texten. Inget kan ersätta personlig coachning men i bokväg så är Heaths bok nog så nära man kommer.

Heaths metod för att skära ut ärmar är jäkligt bra. Han skär ut underärmen direkt på framstycket för att greppets form ska stämma överens, vilket är mycket smartare än att börja med överärmen, vilket många andra system gör. Vi skär också ut underärmen först där jag är nu.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-29, 19:33   #6
annaPop annaPop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 17
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Var beredd på att det inte handlar om några snabba grejer man slänger ihop på en kväll, utan han är extremt nogrann och professionell.
Förmodligen är jag (som sömmerska betraktat) inte mogen för den ännu,men jag tänker mig att jag får ta det i små bitar.
annaPop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-29, 20:47   #7
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
annaPop skrev: Visa inlägg
Förmodligen är jag (som sömmerska betraktat) inte mogen för den ännu,men jag tänker mig att jag får ta det i små bitar.
Det börjar basic så det är ingen fara. Och med den boken utvecklar man bra grundläggande sömnadsvanor. Det är oftast enklare att lära från scratch än att lära om.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons