Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-22, 18:58   #1
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Koll på kläder anno 1916?

Ett av mina sömnadsprojekt just nu är att färdigställa en Jaquette från 1916. Jag kom över ett stort mönsterark från den tiden och antog utmaningen att sy något från den. Men till saken hör att det inte finns några bilder över hur plagget ska se ut som värdigsytt, så jag lägger lite av ett pussel...
Så till min fråga, denna modell har två olika kragar, varav den ena är i en kontrasterande färg, denna har också en annan form och är högre i nacken. Men vilken av kragarna ska vara ytterst tror ni?
Jag har fösökt leta på nätet efter bilder, men såklart inte hittat något exakt likt. Själv undrar jag inte om det är så att den ska sitta innerst...eller? Tycker ni bild A eller B?
http://farm3.static.flickr.com/2040/...7dbe9c.jpg?v=0
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 03:08   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Är du säker på att båda kragarna ska vara med?

Det är inte ovanligt med flera alternativ till kläddetaljer, även på tidiga mönster.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 18:50   #3
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
kragen ska nog vara med

Citat:
Lillith skrev:
Är du säker på att båda kragarna ska vara med?

Det är inte ovanligt med flera alternativ till kläddetaljer, även på tidiga mönster.
Jag har funderat på det, men i beskrivningen står (som är lite rolig läsning förövrigt!);

"Promenaddräkt med åtsittande jackett med rundskuret skört och vid klockkjol;
Denna mycket klädsamma dräkt, som efter vårt snitt är mycket lätt att sy, består af brun- och hvitrutigt, fint flossatyg, men man kan också använda enfärgade, släta tyger tex kläde. Den tvåvådiga kjolen förser man i sidan vid sprunden med fickor, till hvilka man efter fig. 2 klipper två delar, som ihopstickas först efter påsättningen. Ett 6 cm högt spencerband stöder kjolen, öfer hvars bakre knäppning en slejf, som förfärdigas efter fig.3 ad dubbelt tyg, knäppes. De främre jackettdelarna fig.4 syr man till linjen med mellanlägg och innerbeklädnad och viker dem uppslagslikt längst den punkterade linjen. Kragen, som också förses med mellanlägg och utuddas, döljes delvis af en löst påfästad hvit pikékrage. Mycket klockformiga skörtdelar fullständiga de korta framstyckena och ryggens sidodelar..."
(och sedan fortsätter beskrivningen om jackans skört)

Som du ser så står det att denna extra krage ska fästas på, men jag kan inte klura ut vad som menas med "döljes delvis". Kragen kan ju döljas både framifrån och bakifrån... =) Vad tror du/ni?

Sedan har jag valt att sy jackan i demin och "pikékragen" och manchetterna är i sammet. Jag undrar just vad man i dagens läge kan översätta flossatyg och kläde med? Någon som vet?
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 07:27   #4
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Re: kragen ska nog vara med

Citat:
Whopsie_daisy skrev:
Kragen, som också förses med mellanlägg och utuddas, döljes delvis af en löst påfästad hvit pikékrage.
Den här formuleringen tycker jag tyder på att den s.k. pikékragen ska vara överst och delvis dölja den andra kragen. Det högra bildparet var lite svårt att se (förmodligen på grund av mörka tyger), men med tanke på beskrivningen tror att det är så det ska vara.

Jag hittade för övrigt flossa på wikipedia där det står att det är en vävteknik som ger en lugg liknande djurpälsen, men jag är misstänker att det finns någon annan på sysidan som faktiskt vet vad det är.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 23:01   #5
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Tack för dessa synpunkter, smakråd är ovärdeliga! Och det är nog som du Emma säger, pikekragen ska nog sitta som det högra exemplet som jag gav i länken - på insidan av den andra som är i samma tyg som resten av jacketten. Det känns rätt, speciellt då den enligt orginalbeskrivningen förväntas vara "hvit".
Så får det bli. =)
Tack Emma och Lillith för att ni tog er tid att ge mig lite feedback!

Varma hälsningar/Camilla*
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 14:10   #6
FruKarin FruKarin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 4
Flossa och kläde

Jag skulle tippa att flossa är en typ av långhårigt tyg/rya. Kläde är ett ylletyg, lite tunnare än vadmal.
FruKarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 21:00   #7
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Ville bara meddela att jacketten nu är klar och bild finns i mitt galleri för er som önskar se!
Tack igen till er som svarade på mina frågor tidigare, det hjälpte mig att få den klar.
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons