Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2021-08-25, 11:29   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Prissättning?

Hejsan!

Jag åtar mig enstaka sömnadsuppdrag (varierande mellan 1-3 per år) inom min hobbyverksamhet. Hittills har det varit väldigt vänskapliga priser, som inte kommer i närheten av att ge förtjänst i förhållande till arbetstid eller andra faktorer utöver materialkostnad. Jag har länge övervägt att starta egen firma för att ta fler uppdrag på deltid. I så fall måste jag hitta en rimlig prissättning, så att jag inte ständigt går back.

Är det någon av er som jobbar professionellt som sömmerska/skräddare? Har ni någon schablon för vad olika typer av plagg kostar, eller tar ni exempelvis timpenning och ersättning för material? Ytterligare faktorer, som slitage av symaskin, pensionssparande mm? Andra goda råd, som ni önskar att ni fått innan ni gav er in i leken?

Jag vore ytterst tacksam för goda råd, eftersom jag under min mammaledighet antagligen kommer ta lite nya uppdrag från kunder utanför närmaste familjen!

Vänliga hälsningar,
Susanna Antonsson
blogging.susannaart.se
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 07:17   #2
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Gå in på Ifokus .se och hitta en sajt som passar.
Där är dom mer vakna än här. Har själv haft samma problem som du.
Jag gjorde ändringar av kläder, satte i nya dragkedjor, la upp byxor mm.
Sydde en o annan bröllopsklänning, studentklänning. Det som gick bäst va
kläder till rullstolsburna. Gjorde det billigare än på nätet faktiskt.
Men jag har gett upp, man får aldrig en vettig ersättning dels för att
jag är kvinna och väldigt noggrann och folk är inte beredda att betala
för ateljésydda produkter. Sen är det skatter, moms och annat skit som
skall betalas om man nu råkar"tjäna" för mycket.
Men jag önskar dig lycka till och det är väldigt roligt med alla nöjda
kunder även om bankontot förblev ganska tomt.
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 09:48   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Hej Mkel och tack för svaret och tipset om ifokus!

Ja, det verkar som att man behöver sätta ett väldigt högt pris i förhållande till butiksplagg, om det ska gå runt när verksamheten faktiskt har tagit fart. Jag har snokat runt lite bland olika skräddarverksamheter på internet och hittade bland annat denna: http://www.ellenwistrom.se/ Hennes priser borde rimligtvis täcka in ovanstående extra kostnader, men frågan är om man får uppdrag då. Det är skönt att jag har tid på mig att fundera ett tag till.

Vad bra att du hittade din nisch! Är du fortfarande igång med verksamheten?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 11:36   #4
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Nej, jag syr bara till husbehov numera.
Jag sökte bidrag från ALMI, men blev nekad att köpa en ny symaskin till mitt projekt så jag gav upp företagstanken ingen hjälp, stöttning, bollplank eller positiva vibbar från någon.
Hoppas du har bättre support, för det behövs!
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 11:56   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Vad tråkigt med så dåligt stöd, Maria. Det borde väl ligga i allas intresse att företagen blomstrar... Det är just sånt här som gör att jag tvekat i alla år. Jag ger det en chans under föräldraledigheten och får se vad det mynnar ut i sedan. Om jag bestämmer mig för att faktiskt starta egen firma sedan, kan jag förhoppningsvis bolla lite med de egenföretagare som jag har omkring mig, även om de är inom helt andra brancher.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 12:34   #6
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Citat:
Busen skrev: Visa inlägg
Ja, det verkar som att man behöver sätta ett väldigt högt pris i förhållande till butiksplagg, om det ska gå runt när verksamheten faktiskt har tagit fart.
O, ja. Det är en ENORM skillnad både i tidsåtgång och materialkostnad mellan serietillverkning på fabrik och enstyckstillverkning. Ovanpå det blir lönekostnaden här mycket högre än i många länder där mycket av kläderna kommer från, här behöver man väl ta ut uppåt 300kr plus moms per timme för att det ska bli någon vettig lön av det när staten tagit sin del av kakan, och det är innan man räknat in kostnader för lokal, maskiner, förbrukningsmaterial, marknadsföring och så vidare.

Det är tyvärr inte billigt att driva företag i Sverige, och få är beredda att betala vad arbetstid kostar här.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 21:06   #7
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Haha. Det skulle bli högre timpenning än min läkarlön! Innan det mesta försvunnit i skatt och moms mm. Ja, det verkar vara en svår konst att driva eget företag och övertyga kunderna att det är värt att betala för närproducerat hantverk. Har du eget företag, Ulf?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-27, 12:25   #8
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Nej, en gång i tiden var jag på gång att ta över en verkstad så jag läste på en del om företagande och jag får lite återfall då och då och läser på igen för att komma fram till att det blir svårt att få det att gå runt, närmre eget företag än så har jag inte kommit.

Om jag minns rätt brukar man säga att det man får kvar på lönekontot efter skatter etc. är ungefär hälften av summan utan moms som man har kvar när allt annat är betalt. Så om man t.ex. fakturerar 500kr inklusive moms har man 400kr utan moms, en hundralapp kan gå till lokalhyra, el, maskinservice, bokföring o.s.v, kvar blir 300kr som bör kunna bli 150kr på lönekontot när staten fått sin del av kakan. Sedan får man tänka på hur mycket obetalt arbete man gör för varje timme man kan fakturera för, det är bokföring, att beställa material, städa, att prata med potentiella kunder som kanske leder till att dom blir kunder, kanske att dom går upp i rök när dom inser att 200-kronorsjobbet dom tänkt sig kommer kosta 2000.

Steget från hobbyverksamhet till företag är rätt stort. Bägge alternativen har sina fördelar och nackdelar.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-27, 14:35   #9
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Förstår att du backat ifrån idén flera gånger. Det är så många faktorer att ta hänsyn till. Jag måste verkligen ta mig tid att lusläsa allt, så jag inte gör något jag ångrar. Tusen tack för att du delar med dig av din kunskap!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
egen firma, prissättning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons