Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-07-11, 19:54   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Sophia´s ateljé - eller snitt på kjortel 1350-1400

Glad i hågen hade jag tänkt sy en underklänning efter ett mönster från Sophia´s ateljé. Efter någon timme på Historiska världars forum så märker jag att det är en mindre bra idé eftersom dessa mönster mer är "historiskt inspirerade" (även om en del säkert är korrekta).

Jag har tänkt sy en åtsittande underklänning i ylletyg (kläde) med snörning baktill och snäva ärmar knäppta med ett antal tygklädda knappar. Min fråga är huruvida jag kan använda mönstret eller ej om jag ska vara hyfsat HK. Klänningen i mönstret är åtsittande genom att den består av totalt åtta figurskurna delar, se bilder. Om åtsittande plagg inte syddes genom denna typ av skärningen - hur är då ok att göra? Jag har svårt att se att man lyckas helt med enbart kilar?

(Håller på att plöja igenom Eva Anderssons "Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge" men har inte lyckats utröna något användbart om just tillskärningen än. Har tyvärr inte semester förrän precis innan Visby så jag hinner inte sätta mig och "forska" massvis! )
Bifogade bilder
  
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 23:23   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
De där mönstren är inget vidare hk i regel, nej, och jo, det går faktiskt att få till ganska bra passform med bara rektanglar och kilar, eftersom kläde gärna är något stretchigt. Handelsgillets mönster är i regel att rekomendera framför Sophias om man eftertraktar just historisk korrekthet.

Jag skulle kunna ta och hjälpa dig lite någon dag om du vill? Annars har jag ett par böcker som kanske kan vara till hjälp. =)

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 08:00   #3
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Eva Anderssons avhandlinga kommer inte hjälpa dig något vidare i den här frågan. Däremot så kan Else Östergårds Som syet til jorden vara till hjälp. Den handlar om Herjolfsnesfynden på Grönland och finns i en engelsk upplaga om man har svårt för danskan. Tillsammans med en artikeln i Medieval Textiles and Clothing 4 kan du nog få svar på snittet på kläderna i ett europeiskt perspektiv. Jag får återkomma med namnet på artikeln.

Handelsgillet har ett par mönster baserade på dessa fynd. Vill man lägga ut lite mer pengar har Reconstructing History nyligen gett ut mönster för den perioden du efterfrågar. Då får du rätt snitt på kläderna och framför allt rätt typ av ärmar eftersom sömmen ska gå på utsidan av armen istället för under.

Eftersom det ändåså är lite bråttom som rekommenderar jag mönster PM18 från Handelsgillet. Men gör ett test först, du vinner i längden på att anpassa passformen efter dig. Ärmarna tex sitter löst och mittkilen kan behöva flyttas ner. Ev. snörning kan du lägga i sidsömmarna.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 13:47   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Sophias mönster är som du säger inte särskilt hk - så är man bara ute efter något som är historiskt inspirerat är de en bra inkörsport, men däremot inte om man eftersträvar att vara hk.

Om du är ute efter att få ett mönster billigt och som du inte behöver vänta på att få levererat rekomenderar jag historiska världars sida, där man bland annat finner mönster till en klänning baserad på Moy Bog fynden från sent 1300-tal:
http://histvarld.historiska.se/histv...gkv/index.html
Den är väldigt fint figursydd med elegant skräddarkonst!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 08:07   #5
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Lite mer det som inte är korrekt med just det mönstret, är den såkallade prinsesskärningen, där sömmen går mitt på bysten. Även ärmarna stämmer inte, iaf inte då du vill ha knäppning. Ärmsömmen ska gå bak på ärmen inte under armen som i detta fall.

På den här sidan finns det en jättebra beskrivning på hur du gör en tajt klänning bestående av fyra paneler: http://www.cottesimple.com/

Men som någon sagt tidigare i tråden är det risk att tyget töjer sig, men du kan ju fodra själva livet.

Lycka till med sömnaden!
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 13:20   #6
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Hur viktigt är det att kläderna är historiskt korrekta när man är på Medeltidsveckan? Finns det ”vakter” som går runt och kollar? Får man gliringar av de riktigt kunniga om man inte är ”rätt”?
Jag undrar eftersom jag tänkt åka dit kanske nästa år och min klänning är gjord just efter mönster från Sophias Ateljé. Det var jätteroligt att göra den och jag är lite stolt över den, men om jag kommer att känna mig helt fel är det ju inte värt det.
(Jag förstår att det inte kan finnas något formellt ”tvång” men även om jag tog på mig det finaste jag har skulle jag känna mig obekväm om jag hamnade på Nobelfesten i en byxdräkt. Det är väl likadant i den här ”utklädningsbranschen”, att man vill passa in och inte skämma ut sig.)
Så det här HK-kravet, är det en yttre press eller får man vara så korrekt man har tid, ork, pengar, kunskap och sykunnighet till?
Ni som varit där, hur har ni uppfattat HK-pressen?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 16:56   #7
Kyltsi Kyltsi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 3
Jag har sytt mina klänningar efter sophies ateljes mönster, eller jag använde de i grunden, men modifierade dem efter mina egna idér och mått då jag tycker att de annars sitter illa. Storlekarna är jätte konstiga i de mönster tycker jag. Jag inte upplevt att någon skulle titta snett på varken mig eller min make trotts att vi inte har HK mönster till våra kläder.
Kyltsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 17:02   #8
Kyltsi Kyltsi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 3
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Glad i hågen hade jag tänkt sy en underklänning efter ett mönster från Sophia´s ateljé. Efter någon timme på Historiska världars forum så märker jag att det är en mindre bra idé eftersom dessa mönster mer är "historiskt inspirerade" (även om en del säkert är korrekta).

Jag har tänkt sy en åtsittande underklänning i ylletyg (kläde) med snörning baktill och snäva ärmar knäppta med ett antal tygklädda knappar. Min fråga är huruvida jag kan använda mönstret eller ej om jag ska vara hyfsat HK. Klänningen i mönstret är åtsittande genom att den består av totalt åtta figurskurna delar, se bilder. Om åtsittande plagg inte syddes genom denna typ av skärningen - hur är då ok att göra? Jag har svårt att se att man lyckas helt med enbart kilar?

(Håller på att plöja igenom Eva Anderssons "Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge" men har inte lyckats utröna något användbart om just tillskärningen än. Har tyvärr inte semester förrän precis innan Visby så jag hinner inte sätta mig och "forska" massvis! )
Jag har sytt en klänning (min brällopsklänning) just efter det mönstret som du har klistrat in bilder på. Jag kan säga att jag var väldigt missnöjd med mönstret, satt riktigt illa innan jag modifierade om den. Jag upplevde att den är stor i storlekarna. Fick förminska en hel del innan klänninen passade,sen sydde jag in extra kilar också för att jag ville ha extra vidd i kjolarna.
Kyltsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 19:11   #9
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag kan också rekommendera metoden som finns på http://www.cottesimple.com/ där finns en metod för att prova ut ett figurnära och bystlyftande mönster direkt på kroppen. Det hittar du under rubriken "Building the feminine silhouette".

Jag sydde en klänning efter den metoden men la även till tallriksärm så som det är på moy-bog och använde La Cotte Simples metod för att göra ärmen snäv men ändå rörlig sk "elbow hinge". Resultatet finns på min sida: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=56721&set=lp

Lycka till!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 14:46   #10
Kyltsi Kyltsi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 3
Citat:
Fleece_Ronja skrev: Visa inlägg
Jag kan också rekommendera metoden som finns på http://www.cottesimple.com/ där finns en metod för att prova ut ett figurnära och bystlyftande mönster direkt på kroppen. Det hittar du under rubriken "Building the feminine silhouette".

Jag sydde en klänning efter den metoden men la även till tallriksärm så som det är på moy-bog och använde La Cotte Simples metod för att göra ärmen snäv men ändå rörlig sk "elbow hinge". Resultatet finns på min sida: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=56721&set=lp

Lycka till!
Måste bara säga att jag tycker att klänningen som du sytt är riktigt snygg :-)
Kyltsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 18:39   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Till Lavendel:
Naturligtvis behöver du inte känna någon press!
Man gör så gott man kan för att verka tidstrogen och har sen roligt tillsammans. Hoppas du åker dit för det är något speciellt! Så länge du inte ser ut som de s.k. turisterna, dvs niketröja och shorts eller modern klänning så ger du rätt signaler.

Mitt tips är att tänka lite extra på vad du har på huvudet och på fötterna, det är det vanligaste man "glömmer".

Visserligen finns det en del klädnitiska personer där som kanske kollar noga vad andra har för kläder, ofta eftersom de själva är så intresserade.
En del tycker om att fråga och diskutera kläderna, varför inte egentligen? Det är ju kul, både den som frågar och den som svarar kan lära sig något och så är det ett sätt att få kontakt. Se det på det sättet .

Skulle du råka få någon besvärande fråga på klädfronten, kan du ju ge igen genom att fråga om de spunnit garnet,vävt tyget och sytt plagget för hand som man gjorde på den tiden. Då vinner du debatten! Det finns väl iochförsig en handfull som kan svara ja på detta, men de lär inte besvära någon med korkade frågor.

Ha det så kul i Visby!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 18:53   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Tack för alla bra svar!

Klänningens uppbyggnad börjar nu gestalta sig; jag har tänkt göra en "cotte simple" som bas, med snörning baktill, och ärmarna plockar jag från "Medieval tailor´s assistant" (ärmsöm baktill och allt! ^^) Nu inväntas tyget med längtan!

Det blir lite "fusk" med tråden, jag hade tänkt beställa ulltråd från Handelsgillet men färgen var slut, så det bleve brunfärgad lintråd istället. Kanske är det okej ändå, dock, eftersom lin förvisso var svårt, men inte omöjligt, att färga, och syr man en klänning för en borgardam så kanske man hade råd att köpa färgad lintråd...

(Och medeltidsveckan ska bland annat användas för inhandling av tyget till nästa års ytterklänning!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 19:19   #13
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Jag rekommenderar dig att ha snörningen mitt fram. Än så länge har jag inte stött på någon källa som säger att ev. snörning eller knäppning satt baktill. När du ändå ska lägga ner såpass mycket arbete på en kjortel så är det dumt att missa en sådan detalj.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 14:41   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Det blir lite "fusk" med tråden, jag hade tänkt beställa ulltråd från Handelsgillet men färgen var slut, så det bleve brunfärgad lintråd istället. Kanske är det okej ändå, dock, eftersom lin förvisso var svårt, men inte omöjligt, att färga, och syr man en klänning för en borgardam så kanske man hade råd att köpa färgad lintråd...

Lintråd är inte helt ovanligt i fynden heller. Eller rättare sagt, avsaknaden av tråd antyder att man använt en vegetabilisk fiber såsom lin eller hampa att sy med. Har för mig att till exempel bockstensmannens kläder var sydda med lintråd. Det är inte heller helt otroligt att tråden in alls passade i färg till tyget.

Sen finns alternativet sysilke också. Det kan man få i alla möjliga färger, bara man hittar någon som säljer det. Jag har handlat från Bernt i Lund några gånger när jag haft vägarna förbi, till exempel. Han har både sysilke och knapphålssilke i butiken.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 17:38   #15
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
ärmarna plockar jag från "Medieval tailor´s assistant" (ärmsöm baktill och allt! ^^)
I MTA finns även beskrivning på underkjol (som jag inte själv provat), men eftersom du har boken så gissar jag att du redan sett men dissat den

Men beskrivningen för ärmarna i MTA är jättebra! Jag använder faktiskt deras beskrivning även när jag syr ärmar till senare perioder.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons