Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-16, 13:40   #1
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
3 eller 4 trådars overlock???

Hallå där!
Jag införskaffade tillslut en babylock men nu undrar jag egentligen vad jag gav mig in på. 8 trådar! när kommer jag använda det???
Svårt att förstå när man använder 3 trådar eller 4 trådars overlock osv. Jag kommer sy mkt baby/barn kläder. Vad syr man då med? är 4 trådars mer hållbarare eller vad är det för skillnad på 3 och 4 trådars.
någon som kan hjälpa mig att förklara

Med vänlig hälsning
Anna
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 14:27   #2
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Smile 3-4 trådars

På en 4a trådig har du en sk säkerhets-söm, alltså 2 raksömmar
bredvid varann. Går den yttersta tråden av så sitter den andra
kvar längre. Hinner att lagas innan den går av oxå. Mycket mer
hållbart alltså med 4 trådar. T o m snyggare tycker jag.
Lilli
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 14:36   #3
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Gud vilken bra förklaring!
Glad!
Borde alltså va värt att "kosta på" en tråd till
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 22:14   #4
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Nu har jag provat att sytt lite. O nu undrar när du skrev säkerhetssöm menade du då en kombinationssöm 4 trådig säkerhetsöm där raksömen går bredvid. Eller mena du 4trådig overlock där liksom d går en extra raksöm mitt i?(se bilden) understa eller översta. Jag tycker sömmen blir så bred med säkerhetsömen.Tror mer på den översta...har kolalt i lite kläder o d verkar vara den. Vad tycks?
Bifogade bilder
 
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 07:30   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Den övre är den som vi som "bara" har 4 trådar (du har ju en 8-trådog med fler val) brukar ha enkel tillgång till.
3-trådigt använder jag när jag använder overlocken för att sick-sacka (mycket trevligare med overlocken än med symaskinen) och vill ha lite smalara sicksackk. Tar då bort vänster nål.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 15:01   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Har aldrig sett en 8-trådig overlock. Visste inte ens om att det fanns. Kan du inte vara gullig och sy en provsöm o lägga ut är du snäll. Jag vill så gärna lära mig. Eller bild.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 22:28   #7
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
oj jag vet inte äns själv vad man syr med 8 trådar riktigt. Har inte riktigt lärt mig mackapären ännu. Men känns som 8trådars är lite överkvalificerat. En 4 tråds kommer man långt me! Men mkt annat som är bra me maskinen

men tror d är en 4 trådars overklock o sen 3 raksömmar bredvid varandra...när man nu behöver d....
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 22:33   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jaa. säg det. Kanske om man syrhästgrejor?? Vild gissning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 09:40   #9
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Grattis till inköp av en fantastisk maskin! Jag har haft min ett drygt år och är helsåld! Sen tycker jag inte finessen är att man kan sy med 8 trådar, utan alla de olika sömmarna man därmed har tillgång till!

Den 8-trådiga sömmen har jag aldrig använt, men provsytt . Däremot den 4-trådiga overlocken (använder nästan aldrig 3-trådig mer än istället för att sicksacka, som någon skrev här ovan) eller den 4-trådiga täcksömmen, eller andra täcksömmar med färre trådar. Poängen är ju då inte att jag kan sy med 8 trådar samtidigt utan att det behöver finnas 8 trådplatser, sas, för att kunna sy både overlock och täcksöm. Sen syr man dem ju inte samtidigt... Den femtrådiga du visar (säkerhetssömmen) har jag dock använt i sidsömmar på byxor. Om du vänder på ett par jeans ser du att det är så de är sydda.

Lycka till med din nya maskin! För mig tog det ett tag att känna att jag bemästrade den... Hör gärna av dig om du undrar något, så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till.
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 13:22   #10
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
åh va snällt!
Ja nu hajjar jag! Det är så man ska tänka(inte 8 trådar utan olika sömmar)
Säkerthetsömmen jag sydde är med 4 trådar faktiskt. D är däröfr jag nu e lite fundersam med om man ska sy 4tråds overlock eller 4 tråds säkerhetssöm. Men overlocken överväger för jag tycker säkerhetsömen blir en så bred sömsmån på. Men det gäller båda sömmarna...hur gör jag dom så smala som möjligt? Eller finns det bara en bredd?
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 14:10   #11
Broddan Broddan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 5
ÅTTA trådar. Jösses, det hade jag inte alls hört talas om. Jag hade i flera år en 3-trådars. Saknade aldrig mer. Var jättenöjd. Ju mer avancerat desto fler saker som kan gå sönder, brukar jag resonera. Men vill gärna se vad för fina sömmar man kan sy.
Broddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 15:13   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Kan du sy kedjesöm på 8-trådars? Den där som är så lätt att dra upp. `Do även den osynliga fållsömmen?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 15:29   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, en 8-trådars kan sy kedjesöm och, såvitt jag förstår, alla andra sömmar overlockar/täcksömsmaskiner kan sy.
Jag har ingen sådan maskin själv (jag har ju min älskade Bernina 1100DA) men när jag första gången såg en 8-trådars blev jag tvungen att läsa på eftersom jag inte för mitt liv kunde begripa hur 8 trådar skulle kunna användas. Det tog ett tag innan jag begrep att ju var så som Hello säger att det handlade om att det behöver finnas så många trådplatser för att det ska bli enkelt att gå mellan olika typer av stygn (och för att ge den där super-duper-extra säkra historian).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 16:55   #14
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Kan du sy kedjesöm på 8-trådars? Den där som är så lätt att dra upp. `Do även den osynliga fållsömmen?
Kedjesömmen är den som syns innanför den tretrådiga overlocksömmen på bilden ovan. Och det går alldeles utmärkt att sy bara kedjesömmen också

Den osynliga fållsömmen syr jag på min vanliga maskin. Jag vet inte riktigt vilken du menar, men jag tänker på den som blir _1_1_1_1 (men med raka streck där jag har gjort ettor nu ). Den som jag tänker på finns det nog ingen overlock/coverlockmaskin som klarar. Men du kanske menar en annan?
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 22:49   #15
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Citat:
Hello skrev: Visa inlägg
Grattis till inköp av en fantastisk maskin! Jag har haft min ett drygt år och är helsåld! Sen tycker jag inte finessen är att man kan sy med 8 trådar, utan alla de olika sömmarna man därmed har tillgång till!

En sån har jag varit och tittat på, ska ta med mina restbitar och provsy också för jag blev såå sugen. Har funderat nu i närmare två år så det är kanske dags att slå till... :-) Men det känns som att det kommer att ta en evighet att lära sig den.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons