Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-25, 13:42   #1
marrejja marrejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 2
Question Hjälp! Tyg till tunika

Hej!

Jag är en nybörjare i mina bästa år (22). Har aldrig sytt (förutom en t-shirt i syslöjden -98). Nu har jag blivit sugen på att sy. Tänkte börja med en tunika. Har vunnit några mönster på Tradera Däremot har jag ingen aning om vad jag ska använda för tyg. Eftersom jag inte kan nånting om sömnad är jag för feg för att gå in i en riktig tygaffär. Finns det billiga tyger på t.ex IKEA som passar till en tunika?
Eftersom jag är en nybörjare utan dess like vill jag helst öva på billiga tyger.
Jag blir glad för alla matnyttiga svar!
marrejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 13:55   #2
MrsKruth MrsKruth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 17
Köp gardintyg på Jysk, Arina tror jag det heter, finns i svart, grått, rött, brunt och guld (beige). 5 meter för 150 kr. Billigt tyg som funktar att sy tunika med. Jag har provat och även tvättat tunikan och ingen förändring efter tvätt.
MrsKruth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:37   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Såg att du bor i Skåne.
En tur till stoff o stil på svågertorp i Malmö är ett måste.
När man kommer in dit så finns det en "hörna" där dom säljer jersey tyger. 1,5 m för 29.95. Tror inte du hittar mycket billigare. Dom tygerna är perfekta till att börja med när mna är ny o billiga o bra att fortsätta med som lite mer erfaren.
Där har jag köpt det mesta just för att jag itne vågat köpa "riktiga" eller dyrare tyger.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 17:29   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är mönstret för stumt tyg eller elastiskt tyg?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 20:22   #5
marrejja marrejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 2
Smile

Tack för era svar, jättebra tips! Jag ska ut i butikerna i dagarna och kolla!

Vet inte vad mönstret är till för tyg (har inte fått det än), har inte heller tänkt på att det kan finnas mönster för olika sorters tyg. Jag såg bara TUNIKA! Haha, så lite vet jag om det här... Men alla är vi barn i början
marrejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 06:41   #6
MrsKruth MrsKruth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 17
Det tyget som jag köpt från Jysk är ett stumt tyg men fungerar utmärkt till tunika. Det är lite lätt glansigt och även lite lätt "prassligt". Strykfritt. Det bästa är att det är billigt så om man misslyckas är det inte någon större kostnad. Jag är jättenöjd med min tunika. Jag har använt Burdamönster:

http://www.burdafashion.com/en/Patte...5-1683531.html
MrsKruth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 17:48   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
marrejja skrev: Visa inlägg
Tack för era svar, jättebra tips! Jag ska ut i butikerna i dagarna och kolla!

Vet inte vad mönstret är till för tyg (har inte fått det än), har inte heller tänkt på att det kan finnas mönster för olika sorters tyg. Jag såg bara TUNIKA! Haha, så lite vet jag om det här... Men alla är vi barn i början
Ok, en tunika kan ju sys både i elastisk och stumt tyg och beroende på vilket mönstret är gjort för så har man olika rörelsevidd inlagt i mönstret. Om det är för elastiskt tyg så behöver du ju inte lika mycket rörelsevidd eftersom elastiskt tyg ger mer svängrum än ett stumt. Så vilket tyg det är gjort för är rätt viktigt. Visserligen så kan det funka att byta men det beror på hur modellen ser ut, är det en vid modell så kan du troligen su i valfritt tyg. Du vet inte vad mönstret heter så du kan kolla innan du får det?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:53   #8
tittix785 tittix785 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 25
Du behöver inte vara rädd alls för att gå in på stoff och stil. Personalen där är väldigt trevlig och hjälper gärna till. Det är inte så att man står vid en enda disk och frågar och frågar medan kön växer bakom en.
tittix785 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
ikea, nybörjare, tunika, tyg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons