Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-10, 12:52   #1
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Overlock

Hej, jag har fått min Babylock Enl. nu men är missnöjd när jag ska sy en tunika i tunn trikå slår maskinen. Det kan tydligen vara så med vissa tätvävda trikåer fick jag höra. Har ingen annan trikå att prova med men bomullstyger (vävda) är inget problem. Är mycket förvånad, denna overlock som kan sy i alla tyger och har så bra betyg.
Det är med stor sorg som jag packar ihop maskinen och returnerar den:-(.
Ni som har babylock har ni märkt detta?
Ni som inte har babylock har ni detta på era overlocks?
Tacksam för svar./ Malou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 13:26   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När du syr i trikå ska du trikånål. Det ska inte vara vanliga nålar som du använder i symaskinen utan EL-nålar. Du hittar dom hos Bibbis textil.

Ibland har jag märkt att min Evolution en tjurar lite i början. Det är precis som den vill vänja sig vid ett visst tyg. Men sedan går den perfekt.

Jag har sytt mycket på min och den har klarat allt.

Du ska ha sy en trådkjedja innan du börjar att sy i tyget.

Sedan finns det tyger som är jättesvåra att sy i, som ingen symaskin vill veta av.
Jag tycker du ska ge maskinen en chans till. För det är en toppenmaskin. Ni behöver lära känna varandra. Det bättre att börja med lite enkla projekt i snälla tyger om man är nybörjare på overlock.

Sedan kan det vara ett måndags exemplar du har fått.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 14:34   #3
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Hej, hoppades du skulle vara här och svara.
Jag har de nålar som skickades med maskinen vilket är HAX1SP 75/11 och
90/11. Är det strechnålar? EL? ska det vara särskilda strechnålar för Overlock?
Jag brukar handla hos Bibbi men det är lite bråttom så jag ringer väl i så fall den husqvarna butik jag har i närheten, har de nålarna så kan jag bara springa ned och köpa. (Ligger ganska nära)
Konstigt att de inte skickar med strechnålar för det är väl det man syr mest med. Tyget jag syr i är Singeltrikå 100% bomull, 142 g/m2. Har din maskin aldrig slagit vid något tyg det hörs som metall slår mot metall.
Kan det vara annorlunda med en Evolution?
Jag vill väldigt gärna ge den en chans jag har väntat så länge på att äntligen köpa en overlock.
Hälsn
Malou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 14:36   #4
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag har aldrig använt stretchnålar i min overlock och har fått berättat för mig av flera olika personer att det inte behövs. Min maskin, en Brother 1034, har tagit sig igenom alla tyger jag matat den med. Symaskinen kan däremot få för sig att kinka om det är för tunna tyger.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 14:41   #5
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tittade hos Bibbi där fanns EL 80 och 90 men det står att det är för covermaskin?? Är det dessa Bila?
Carina vilket märke har du på dina strechnålar är det särskilda för overlock?
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 15:43   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kolla försäkerheten skull vilka nålar din maskin behöver. Men jag tror att det El-nålar som man använder i Babylockarna. Elnålen är dyrare, men den är lite längre och mycket hållbarare.
El används även till vissa overlocker också till covermaskiner.
Här en är länk där det står bla vilka nålar den tar. http://www.babylock.com/sergers/enlighten/
Men det verkar som du har fått rätt nålar med.

Vanliga nålar slit snabbt i overlockar, dom är inte gjord för så höga hastigheter som en overlock kommer upp i.

Jag har aldrig varit med om overlocken låter metalisk. Det verka som den slår i något. Det fel på någon nål? Kolla även under stygnplåten så att inte sitter något skräp där och hjälper inte det så ta kontakt med säljaren. Så att du får maskinen fixad eller utbytt. För så har ska den inte låta.

Är det tyget är riktigt tjurigt så går det att lägga lite mönsterpapper under tyget. Det drar du sedan bort. Eller remsor av vattenlösligt vlieselin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:34   #7
Dagmar Dagmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 22
Talking

Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Hej, jag har fått min Babylock Enl. nu men är missnöjd när jag ska sy en tunika i tunn trikå slår maskinen. Det kan tydligen vara så med vissa tätvävda trikåer fick jag höra. Har ingen annan trikå att prova med men bomullstyger (vävda) är inget problem. Är mycket förvånad, denna overlock som kan sy i alla tyger och har så bra betyg.
Det är med stor sorg som jag packar ihop maskinen och returnerar den:-(.
Ni som har babylock har ni märkt detta?
Ni som inte har babylock har ni detta på era overlocks?
Tacksam för svar./ Malou
Min rekommendation är att byta maskin. Du ska inte behöva trixa på olika sätt, maskinen ska sy oklanderlig! Allt!


Senast redigerad av Dagmar den 2012-04-10 klockan 16:36. Anledning: tillägg...
Dagmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:55   #8
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tack alla som svarar. Så jobbigt när sånt här händer med dyra maskiner som inte funkar som man förväntar sig. Jag tänker på om den nu slår i något så borde det ju höras när den körs utan tyg eller vid andra tyger men då verkar det fungera vilket är väldigt konstigt.
Bila du har ju en Evolution är den svår att lära sig, (har inte sytt på ovelock tidigare)har du kvar nålträdaren på din. Jag funderar på att gå upp ett steg. Det som gör att jag tvekar att byta ut maskinen mot en ny Enlighten är att säljaren hade erfarenhet av sin Enligheten att den också slår vid vissa trikåtyger.
Jag är tacksam för att hon var så ärlig annars hade vi kanske skickat maskiner fram och tillbaka och irritationen växt.
Dagmar jag håller med den ska fungera oklanderligt vilken prisklass man än köper.
Malou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 20:09   #9
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Hej, Liselotte eller någon mer som har Babylocken Enlighten har ni råkat ut för att era maskiner slår vid vissa typer av tyg?
Hälsningar
Malou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 20:18   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Den evolution är inte svår. Det följer med jättebra trädskena. Den går ju att bygga om till cover. Man flyttar då nålarna, tror om maskinen och vrider på ett par rattar och tar fäller ned kniven. Och byter en lucka, så att man för ett sybord istället. När man blir van gör man det på ett par minuter.
Den har ingen nålträdare, men detföljde en lös med. Men jag använder pincett när jag trär. Det finns oändligt många olika varianter av sömmar. Du kan också kombinera cover och overlock. Du kan sy med upptill 8 trådar. Dock är det vanligaste att man syr med ca 4 trådar. Det klarar overlock, rullfåll och treradig coversöm, wawsömmen och flatlock, filtsöm.
Att kombinera overlocksömmar och cover gör att man kan göra läckra dekorationer.

Sedan behöver man ju inte använda alla finesser med en gång utan lärara sig en liten bit i taget. Och du har en maskin att växa i, och som du inte kommer att växa ur i det första taget.

Jag älskar min Evolution.


Annars är ju Imagen en jättebra maskin också.

Om du kan få pengarna tillbaka tycker jag att du ska uppsöka en butik och testa evolution och imagen. Köper du i butik så för du utbildning på maskinerna. Det är värt dom extra hundlapparna som det kostar att köpa i butik.
Men att få sitta i butiken att öva tills man kan den är guld värt. Spar mycket problem längre fram.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 20:21   #11
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Nej, jag har inte råkat ut för det. Den syr som den ska, tråkigt att din maskin inte klarar alla tyger. Det måste vara något fel på den, du har ju garanti så begär att få en ny.
Min första tanke när jag läste att det lät som att nålen slog i metall var att kanske nålen inte var insatt tillräckligt högt upp, men det stämmer ju inte eftersom det fungerar med vävda tyger.
Hoppas att det löser sig för dig.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 21:04   #12
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tack för svar Lotta då kanske det finns hopp eventuellt byter jag ut den.
Tack Bila för svar hade den funnits i mina trakter där jag bor hade jag åkt till butiken och lärt mig och provsytt Evolution och de andra. Jag ringde runt men ingen hade några Babylocks hemma. De skulle kunna ta hem någon men man vill ju gärna ha lite att välja på när man ändå är där för att provsy och priserna var inte så bra som där jag nu köpte fick även med 6 st pressarfötter så det var en bra affär. De har samma pris på internet och butik jag kanske ska ta lite semester senare i vår och åka dit och provsy alla Babylocks det är ju smått vansinnigt att inte provsy. Nu tog jag en genväg tänkte inget kan väl gå fel när man köper en sådan maskin, hade aldrig hört att någon haft problem, men det är klart måndags ex dyker upp. Jag får pengarna tillbaka då jag köpt på deras internetbutik. Imagine har inte längre Wave sömmen på de nya maskinerna jag var på väg att köpa en Imagine wave från England i höstas men det blev inte av och när jag väl bestämt mig fanns de inte kvar med Wave tyvärr.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 21:41   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag köpte min maskin i Sverige. Några pressarfötter fick jag med på köpet Men resten skickade jag efter från england. http://www.sewingmachines.co.uk/ och http://www.gursewingmachines.com/
Priset där var mindre än hälften av vad dom kostar här hemma.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 22:00   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag köpte min maskin i Sverige. Några pressarfötter fick jag med på köpet Men resten skickade jag efter från england. http://www.sewingmachines.co.uk/ och http://www.gursewingmachines.com/
Priset där var mindre än hälften av vad dom kostar här hemma.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 09:42   #15
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Ser att du vill ha wave, det har jag på min maskin och det är jättekul, den använder jag ofta. I stället för att fålla dukar som är så tråkigt sätter jag i passande färger på tråden och syr runt dukarna. Gör så också på tunna scarves när jag inte vill ha rullsöm.
Just nu syr jag en klänning i skräptyg på overlocken, blir det bra så syr jag det fina tyget också i overlocken,har aldrig gjort det förut men laddar man med maskinen med vanlig sytråd så ska det gå bra.
Maskinen låter mycket tyvärr, man kan inte alltid sy när man vill, får tänka på grannarna.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons